Czy Polska powinna wstapic do UE. Moje argumenty za i przeciw.
UNIA EUROPEJSKA JEST TO ZWIAZEK MIEDZY PANSTWAMI, KTÓREGO GLOWNYM ZADANIEM JEST ORGANIZACJA WSPOLPRACY MIEDZY KRAJAMI CZLONKOWSKIMI I MIEDZY ICH MIESZKANCAMI. CELAMI UE SA:
· ZAPEWNIENIE BEZPIECZENSTWA
· ZAPEWNIENIE POSTEPU GOSPODARCZEGOI SPOLECZNEGO
· OCHRONA WOLNOSCI PRAW I INTERESOW OBYWATELI.
UNIA RESPEKTUJE TOZSAMOSC NARODOWA PANST CZLONKOWSKICH, ICH HISTORIE, TRADYCJE I KULTURE, JET TAKŻE GWARANCJA DEMOKRACJI, PRAW CZLOWIEKA, PRYWATNEJ WLASNOSCI I WOLNEGO RYNKU.
POCZATKI TEJ ORGANIZACJ SIEGAJA ROKU 1951. KRAJAMI ZALOZYCIELSKIMI SA: FRANCJA, WLOCH, NIEMCY I KRAJE BENELUKSU.
OD1.11.1993 PO TRAKTACIE W MAASTRICHT ORGANIZACJA NOSI DZISIEJSZA NAZWE. ZRZESZA OBECNIE 15 WYSOKO ROZWINIETYCH PANST EUROPY.
STOWARZYSZENIE POLSKI Z UNIA EUROPEJSKA OZNACZA:
· MOZLIWOSC LATWIEJSZEGO UZYSKANIA POZYCZKI Z FUNDUSZU WSPOLNOTY
· UNIKNIECIE PODWOJNEGO OPODATKOWANIA TOWAROW NA GRANICY
· LATWIEJSZY EKSPORT NA TRUDNO DOSTEPNE RYNKI EUROPY ZACHODNIEJ
· DOSTOSOWANIE, OCHRONE I WPROWADZENIE
1. ELEMENTOW POLITYCZNYCH- M.IN. PRAWA CZLOWIEKA
2. ELEMENTOW PRAWNYCH- UJEDNOLICENIE PRAWA BANKOWEGO
3. ELEMENTOW GOSPODARCZYCH- WZROST PKB
POLSKA OD KILKU LAT STARA SIĘ O WEJSCIE DO WSPOLNOTY EUROPEJSKIEJ. JAKO KRAJ BYLEGO BLOKU KRAJOW DEMOKRACJII LUDOWEJ, POLSKA MUSI WLOZYC WIELE WYSILKU W DOSTOSOWANIE SIĘ DO WARUNKOW UNIJNYCH.
NAJTRUDNIEJSZE TO M.IN. ROLNICTWO, TRANSPORT I PRAWO PODATKOWE. MIMO LICZNYCH BARIER RZAD POLSKI PLANUJE WEJSCIE DO UNII OKOŁO 2005 ROKU.
CZY WARTO JEDNAK STARAC SIĘ O TEN AKCES? PRZECIEZ WIADOMO ZE UE TO TAKŻE RODZAJ ELITARNRGO KLUBU DO, KTÓREGO(NIECO PO DZIECINNEMU) KAŻDY CHCE NALEZEC BO TAK WYPADA I TAK JEST MODNIE.
MIMO TO UNIA TO TAKŻE POTEZNY APARAT ADMINISTRACYJNO-GOSPODARCZY, ZACIESNIENIE KONTAKTOW DYPLOMATYCZNYCH I INNE KORZYSCI.
KRAJE ZJEDZNOCZONE PROWADZA WZMOZONA WYMIANE HANDLOWA, WSPOMAGANA PRZEZ ZNIESIENIE BARIER CELNYCH. DODATKOWYM ULATWIENIEM JEST WSPOLNA WALUTA EURO.
POLSKA BARDZO POTRZEBUJE TERAZ MOZLIWOSCI EKSPORTU TOWAROW, ZWLASZCZA NA BOGATY ZACHOD.
ROLNICTWO NIE JEST MOCNA STRONAPOLSKIEJ GOSPODARKI, TYMCZASEM EUROPEJSKI SYSTEM SUBWENCJIWREZC ROZPIESZCZA AGRONOMOW.
JEDNAK UNIA NIE PRZEWIDUJE ROZSZERZANIA TEJ METODY NA KRAJE NOWO WSTEPUJACE.
EUROKRACI UWAZAJA, BOWIEM, ZE SPOWODOWALOBY TO BANKRUCTWO SYSTEMU. W BIEDNE KRAJE, TAKIE JAK POLSKA TRZBA POMPOWAC WIEKSZE SUMY, A NIE WOLNO OBCINAC SUBSYDIOW ROLNIKOM KRAJOW BOGATSZYCH. PRZEWIDUJE SIĘ TEZ ZE CENY ZYWNOSCI W POLSCE PO WSTAPIENIU DO UNII I TAK WZROSNA. JEDNAK PO USTABILIZOWANIU SIĘ POLSKIEJ EKONOMII DOTACJE WPLYWAC BĘDĄ TAKŻE DO POLSKI, OZYWIAJAC NASZE ROLNICTWO.
BARDZO DRAZLIWYM TEMATEM NEGOCJACJI JEST SPRZDAZ ZIEMI CUDZOZIEMCOM. SPRAWA JEST DELIKATNA ZE WZGLĘDU NA ZNACZNE PRZESUNIECI GRANIC POLSKICH PO II WOJNIE SWIATOWEJ. UZYSKALISMY NA ZACHODZIE TERENY NALEZACE WCZESNIEJ DO NIEMIEC I ZASIEDLILISMY JE RODZINAMI PRZENIESIONYMI ZE WSCHODNIEJ CZESCI, PRZYLACZONEJ Z KOLEI DO UKRAINY. TERAZ POLACY BOJA SIĘ ZE NIEMCY WROCA Z DOKUMENTEM WLASNOSCI LUB GORA PIENIEDZY. ZREZSTA PO, CO OD RAZU GORA SKORO POLSKIE CENY TO DLA NIEMCOW GROSZE.
JEDNAK KUPNO ZIEMI NADAL JEST KLOPOTEM DLA ZAGRANICZNYCH INWESTOROW. NP. FIRMA IKEA OD KILKU LAT STARA SIĘ O DZIALKE POD 8 SUPERMARKET, KTÓRY MILABY SIĘ MIESCIC W LODZI, ALE LOKALNE WLADZE NIE SA PRZYCHYLNE. PODOBNO SPRAWY MOGĄ BYĆ KORUPCJOGENNE. INNYM SPOSOBEM NA OMINIECIE PRZEPISOW JEST KUPNO ZIEMI NA PODSTAWIONEGO POLAKA. KIEDY WSTAPIMY DO UNII ZAGRANICZNI INWESTORZY BĘDĄ MIELI WOLNA DROGE DO TWORZENIA NOWYCH ZAKLADOW A WIEC I NOWYCH MIEJSC PRACY W POLSCE
KOLEJONYM PROBLEMEM JEST SWOBODNY PRZEPLYW KAPITALU PRZEZ KRAJE CZLONKOWSKIE. CHOC POLACY JAK NIGDY POTRZEBUJA TERAZ INWESTYCJI, ZAGADNIENIE TO JETS DLA NICH TRUDNE „PSYCHOLOGICZNIE”.
AMBASADOR DETHOMAS ROZUMIE TO I ZGADZA SIĘ NA 12 LETNI OKRES PRZJSCIOWY, A TO I TAK WIECEJ NIŻ WYWALCZYLY WEGRY CZY CZECHY. PRZEPLYWAJACE PIENIADZE MOGĄ BYĆ DOBRYM INTERESEM DLA POLSKICH BANKOW, KTÓRE ZA PRZCHOWYWANIE KAPITALU BĘDĄ BRAC PROWIZJE. TO SAMO DOTYCZY PRZELEWOW I DEPOZYTOW.
W UNII EUROPEJSKIEJ MLODZI OBYWATELE ZYSKAJA NOWE MOZLIWOSCI EDUKACYJNE, A WIEC ATRAKCYJNE SZNSE ROZWOJU KARIERY ZAWODOWEJ. PRZY TAK DUZYM BEZROBOCIU, JAKIE PANUJE W POLSCE TO SZANSA NIE TYLKO DLA MLODYCH LUDZI, ALE RÓWNIEŻ NADZIEJA NA OBNIZENIE BEZROBOCIA I POPRAWE WARUNKOW SOCJALNYCH OBYWATELI.
LECZ TUTAJ RODZI SIĘ, ZAGROZENIE, ZE W RZECZYWISTOSCI TYCH MIEJSC PRACY NIE BĘDZIE TAK DUZO, GDYZ O TE STANOWISKA ZABIEGAC BĘDĄ MLODZI Z INNYCH PANSTW.
ISTNIEJE OBAWA ZE NAJWYZSZE STANOWISKA BĘDĄ ZAJMOWALI WYBITNI STUDENCI Z RENOMOWANYCH UCZELNI W EUROPIE.
KRAJE UNII WZAJEMNIE UZNAJA SWIADECTWA SZKOLNE I DYPLOMY UKONCZENIA, STUDIOW, CO UCZNIOM I STUDENTOM ULATWIA PODEJMOWANIE NAUKI W DOWOLNYM PANSTWIE UE.
UPROSZCZONA JEST PROCEDURAUZNAWANIA DYPLOMOW PRZY STARANIACH O PRACE.
POLITYKA UNII EUROPEJSKIEJ WOBEC MLODYCH LUDZI ZAKLADA RÓWNIEŻ PODNOSZENIE JAKOSCINAUCZANIA. MLODZI OBYWATELE EUROPY BĘDĄ MOGLI NIE TYLKO KONCZYC UCZELNIE W INNYCH KRAJACH, ALE DOSKONALIC I POGLEBIAC SWOJA WIEDZE NA ROZNEGO RODZAJU KURSACH.
WELUG LUDZI ZAJMUJACYCH SIĘ INTEGRACJA POLSKI Z UNIA BĘDZIE MOŻLIWE ROZPOWSZECHNIANIE JEZYKOW KRAJOW 15, LECZ JAK TO CZĘSTO BYWA TEORIA NIE IDZIE W PARZE Z PRAKTYKA.
PO WSTAPIENIU POLSKI DO UNII ROZSZERZY SIĘ WSPOLPRACA POMIEDZY SZKOLAMI I UCZELNIAMI Z ROZNYCH PANST. OBECNIE W POLSCE JUŻ ODBYWAJA SIĘ TAKIE WYMIANY, M.IN. PROGRAM SOKRATES, KTÓRY LACZY POLSKE, HISZPANIE, SLOWACJE.
PO WSTAPIENIU DO UNII EUROPEJSKIEJ ULATWIONE BĘDZIE OSIEDLANIE SIĘ I PODEJMOWANIE PRACY W KRAJACH CZLONKOWSKICH.
GLOS MAJA TAKŻE EUROSCEPTYCY. UWAZAJA ONI, IŻ NASTAPILO BY DALSZE POGORSZENIE SYTUACJI EKONOMICZNEJ DUZEJ CZESCI GOSPODARSTW CHLOPSKICH.
ZE WZGLĘDU NA DUZE ZDOLNOSCI ADAPTACYJNE GOSPODARKI CHLOPSKIEJ ORAZ BRAK MOZLIWOSCI POJECIA INNEJ DZIALALNOSCI PROCES LIKWIDACJI NIEEFEKTYWNYCH GOSPODARSTW PRZECIAGALBY SIĘ W CZASIE LUB BYLBY W OGOLE ZACHAMOWANY. WÓWCZAS W POLSCE WYTWORZYL BY SIĘ DUZY SEKTOR ZNAJDUJACY SIĘ W STANIE STAGNACJI, Z WSZYSTKIMI NEGATYWNYMI EKONOMICZNYMI I SPOLECZNYMI KONSEKWENCJAMI TEGO STANU M.IN. BLOKUJACY MOZLIWOSCI PORAWY STRUKTURY AGRARNEJ I UNIEMOZLIWIAJACY OSIAGANIE KORZYSCI Z TECHNICZNEJ MODERNIZACJI ROLNICTWA.
TAKŻE CENY ZYWNOSCI UKSZTALTOWALYBY SIĘ W ZASADZIE NA POZIOMIE ISTNIEJACYM W UNII EUROPEJSKIEJ, ZNACZNIE WYZSZYM NIŻ CENY RYNKOW MIEDZYNARODOWYCH I NA OGOL WYZSZYM NIŻ W POLSCE. WZROST CEN ZYWNOSCI OZNACZALBY POCZATKOWO WZROST DOCHODOW ROLNICZYCHI PRZYSPIESZENIE INFLACJI.
RESPONDENCI WSKAZUJA ZE PRZYSTAPIENIE DO UNII ZWIEKSZY PRZEJRZYSTOSC ZAMOWIEN PUBLICZNYCH, SUBWENCJI I POMOCY PANSTWOWEJ.
NAJWAZNIEJSZYM ARGUMENTEM PRZECIW JEST ZALEZNOSC POLITYCZNA.
STRACIMY ISTOTNA CZESC SWOBODNEGO DECYDOWANIAO NIEKTÓRYCH SFERACH ZYCIA GOSPODARCZEGO. ISTNIE RYZYKO, ZE NIE BĘDZIEMY TRAKTOWANI JAK ROWNI PARTNERZY.
KRAJE CZLONKOWSKIE I KANDYDUJACE POWINNY BRAC POD UWAGE FAKT, ZE CHOC WSZYSCY OD ZAWSZE JESTESMY W EUROPIE, TO JEDNAK NASZE KULTURY I HISTORIA DZIELA NAS. TE ROZNICE MOGĄ STAC SIĘ ZRODLEM KONFLIKTU.
PROBLEMY OBRONY SA DLA KRAJOW CZLONKOWSKICH NAJCZULSZYM I NAJTRUDNIEJSZYM PUNKTEM POLITYKI ZAGRANICZNEJ I BEZPIECZENSTWA. DLATEGO W TYM ZAKRESIE NADAL OBOWIAZUJE ZASADA JEDNOMYSLNOSCI PRZY PODEJMOWANIU DECYZJI.
PRZECIWNICY UNII EUROPEJSKIEJ OPROCZ ASPEKTOW IDEOLOGICZNYCH PODAJA RÓWNIEŻ ARGUMENTY GOSPODARCZE. OBAWWY OBEJMUJA WIELE POLSKICH PRZEDSIEBIORSTW, KTÓRE NA SKUTEK ZBYT SILNEJ KONKURENCJI MOGĄ UPASC LUB NASTAPI OGRANICZENIE ICH PRODUKCJI GDYZ NIE BĘDĄ WSTANIE KONKUROWAC Z SILNYMI KONCERNAMI.
CO WIECEJ RYNEK POLSKI PO, ZLIKWIDOWAIU CEL MOŻE ZOSTAC ZALANY TANIMI PRODUKTAMI.
TRUDNO SIĘ NIE ZGODZIC ZE, WSTAPIENIE POLSKI DO UNII EUROPEJSKIEJ JEST PEWNYM RYZYKIEM DLA POLSKI, ALE MOŻE STANOWIC RÓWNIEŻ WIELKA DZIEJOWA SZANSE, KTOREJ NIE POWINNISMY ZAPRZEPASCIC.
JEŚLI ZREZYGNUJEMY Z PARTNERSTWA, JAKIE OFIARUJE NA UNIA, POLSKA BEZ SPRZYMIERZENCOW STANIE SIĘ NIC NIE ZNACZACYM, PROWINCJONALNYM PANSTEWKIEM.
EUROENTUZJASCI UWAZAJA,ZE I TAK JESTESMY ZMUSZENI RESTRUKTURYZOWAC GOSPODARKE, REFORMA ROLNICTWA JEST NIEZBEDNA.
INTEGRACJA ZWIEKSZY JEDYNIE PILNOSC I WAGE TYCH ZMIAN. MUSIMY UNOWOCZESNIC PANSTWO I POPRAWIC BYT LUDNOSCI.
LEPIEJ ŻEBY DZIALO SIĘ TO PRZY UDZIALE UNII, BO WTEDY OTRZYMAMY NA TE CELE FUNDUSZE ORAZ WSPARCIE ZE STRONY KRAJOW PIETNASTKI.
WIELE ZMIAN WYNIKAJACYCH Z CZLONKOSTWA W UNII DOTYCZY, PRACOWNIKOW W POLSCE. ZDECYDOWANA WIEKSZOSC NASZYCH RODAKOW NIE ZAMIERZA WYJEZDZAC ZA GRANICA. UNIA EUROPEJSKA UMOZLIWI IM PRACE W OJCZYZNIE, CO DOPROWADZIC MOŻE (CHOC NIGDY NIC NIE WIADOMO) DO SPADKU BEZROBOCIA.
PIENIADZE TRAFIAJACE DO NAS Z EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU, SPOLECZNEGO MOGĄ ZOSTAC PRZEZNACZONE NA CELE TAKIE JAK:
· SZKOLENIA DLA BEZROBOTNYCH
· POSREDNICTWA W POSZUKIWANIU PRACY
· OSRODKI OPIEKI
SPECJALNE SRODKI BĘDĄ ROWNIERZ PRZEZNACZONE NA POMOC GRUPOM, KTÓRYM SZCZEGÓLNIE TRUDNO ZNALEZC PRACE (NIEPELNOSPRAWNI,EMIGRANCI).
POLSKA PO WEJSCIU DO UNII LICZYC MOŻE NAWET NA MILIARD EURO ROCZNIE.
PONADTO OK. 1,2 DO 1,8 TYS MIEJSC CZEKA PRACY CZEKA NA NAS W KOMISJI EUROPEJSKIEJ ORAZ INNYCH INSTYTUCJACH UNIJNYCH.
INTEGRACJA Z UNIA EUROPEJSKA WPLYNIE TEZ NA WARUNKI KONKURENCJI.
PRZEDSIEBIORCY SPODZIEWAJA SIĘ NAPLYWU ZAGRANICZNYCH INWESTYCJI ORAZ POLEPSZENIA SYTUACJI NA POLSKIM RYNKU.
WEDLUG WIEKSZOSCI WYLICZEN POLSKICH EKSPERTOW, WZROST GOSPODARCZY PODWYZSZYC SIĘ MOŻE NAWET O 3 PUNKTY PROCENTOWE.
JEDNOCZESNIE NALEŻY PAMIETAC ZE POLSKA BĘDZIE MIALA SWOICH PRZEDSTAWICIELI W GLOWNYCH INSTYTUCJACH UNII EUROPEJSKIEJ.NIE BĘDZIE UBEZWLASNOWOLNIONA, ALE WPLYNIE NA KSZTALTOWANIE POLITYKI EUROPEJSKIEJ.
PRZYSTAIENIE DO KRAJOW ZJEDNOCZONEJ EUROPY, WDROZENIEEUROPEJSKICH NORM EKOLOGICZNYCH PRZYCZYNI SIĘ DOPOPRAWY WARUNKOW ZYCIA LUDZI.
STOSOWANIE NOWOCZESNYCH, PRZYJAZNYCH TECHNOLOGII RACJONALIZUJACYCH ZUZYCIE SUROWCOW I ENERGII POZWOLI POPRAWIC EFEKTYWNOSC GOSPODARCZA. CO WIECEJ DAZACA DO LIBERALIZACJI UNIA GWARANTUJE NAM OBNIZENIE CEN ZA USLUGI TAKIE JAK TELEKOMUNIKACJA, PRAD CZY GAZ.
POPRAWI SIĘ TAKŻE BEZPIECZENSTWO I HIGIENA PRACY, GDYZ POLSKA BĘDZIE ZMUSZONA DO PRZYJECIA UNIJNYCH NORM.
W OGOLNYM ROZRACHUNKU STARANIA POLSKI O CZLONKOSTWO WE WSPOLNOCIE WYDAJA SIĘ KORZYSTNE DLA KRAJU.
WYMAGANIA UNIJNE MOBILIZUJA RZADZACYCH DO PODNOSZENIA STANDARDOW GOSPODARCZYCH I POLITYCZNYCH.
TAK WIEC NAWET W RAZIE NIEPOWODZENIA TYCH ZMAGAN POZIOM ROZWOJU KRAJU BĘDZIE WYZSZY NIŻ PRZED ROZPOCZECIEM PRZYGOTOWAN DO AKCESJI.POLACY MAJA PRETENSJE DO UNII, ZE PRZEZ PIERWSZE LATA CZLONKOSTWA BĘDZIEMY TRAKTOWANI JAK OBYWATELE DRUGIEJ KATEGORII. I COZ Z TEGO? WIADOMO, ZE NORWEGOWIE, JAKO NAROD ARZDO BOGATY, OD RAZU MIELIBY DUZE PRAWA, A TO WLASNIE Z POWODU PIENIEDZY. NATOMIAST POLSKA JEST KRAJEM, W POROWNANIU Z INNYMI KRAJAMI WSPOLNOTY, BIEDNYM. PRZYCHOD KRAJOWY BRUTTO NA JEDNEGO MIESZKANCA JEST TU PONIZEJ 3 SREDNIEJ UNIJNEJ.
DLATEGO TEZ KWALIFIKUJEMY SIĘ DO POMOCY FINANSOWEJ DLA REGIONOW I INFRASTRUKTURY, JAKA OTRZYMYWALY W PRZESZLOSCI PANSTWA TAKIE JAK HISZPANIA I GRECJA.
DOSTANIEMY WIEC PIENIADZE NA NASZE ROZSYPUJACE SIĘ DROGI I KOLEJE.
NASZE MIEJSCE W RADZIE EUROPY TEZ JEST DOBRE. PLANUJE SIĘ DLA NAS 27 GLOSOW W RADZIE PODCZAS, GDY NIEMCY, (KTÓRZY MAJA PONAD DWUKROTNIE WIECEJ LUDNOSCI NIŻ MY) DYSPONUJA 29 GLOSAMI.
TRZEBA PAMIETAC ZE SZYBSZE WEJSCIE DO UNII TO SZYBSZY DOSTEP DO PIENIEDZY. DOTACJE NA ROLNICTWO ZWIEKSZA WARTOSC GRUNTOW ROLNYCH CZYNIAC JE ZARAZEM MNIEJ PODATNYMI NA WYKUP.
REASUMUJAC WEJSCIE POLSKI DO UNII MA WIECEJ ZALET NIŻ WAD. JUŻ JAKO PANSTWO PARTNERSKIE OTRZYMUJEMY OD WSPOLNOTY ZNACZNE SUBSYDIA NA ROZWOJ PANSTWA.
UNIA EUROPEJSKA JETS DLA MLODYCH LUDZI SZANSA NA LEPSZE ZYCIE. JEST TO PRZECIEZ STRUKTURA STALE SIĘ ROZWIJAJACA. ROZSZERZA HORYZONTY DLA ZDOLNYCH I AMBITNYCH LUDZI, KTÓRZY PRZY MARAZMIE NA POLSKIM RYNKU PRACY MAJA OLBRZYMIE MOZLIWOSCI.
JUŻ STAROZYTNI FILOZOFOWIE WIEDZIELI ZE NIE MA NA ZIEMI RZECZY IDEALNYCH. JAKBY POWIEDZIAL PLATON: U.E TO CIEN IDEI, JEST NIEDOSKONALA I MUSI DAZYC DO OWEJ DOSKONALOSCI.
INTEGRACJA Z UNIA JEST DLA NAS SZANSA BY ZREALIZOWAC NASZE CELE. TO WLASNIE ONA OTWIERA NAM DRZWI DO LEPSZEGO JUTRA ZJEDNOCZONEJ EUROPY.