WYZWALANIE AKTYWNOŚCI PSYCHOMOTRYCZNEJ Z ZASTOSOWANIEM NIETYPOWYCH PRZYBORÓW-INFORMACJE OGÓLNE

Poziom:
III etap edukacyjny, klasa I gimnazjum, dziewczęta.


Autor:
Karolina Domagalska, nauczyciel wychowania fizycznego w ZSP nr 3 w Pleszewie.


Cele szczegółowe:
a) w zakresie umiejętności uczeń potrafi:
- posługiwać się nietypowymi przyborami, dbając o własną sprawność;
- grać w koszykówkę "inaczej", poza salą gimnastyczną w swoim czasie wolnym;
b) w zakresie wiadomości uczeń zna:
- zdrowotne efekty aktywności ruchowej;
- przybory nietypowe oraz możliwości ich zastosowania;
- ćwiczenia korekcyjne przeciwdziałające płaskostopiu, zapobiegające skrzywieniom kręgosłupa;
- ćwiczenia relaksacyjno-oddechowe (joga - "Powitanie słońca");
c) w zakresie sprawności motorycznej uczeń:
- będzie kształtował zręczność i szybkość;
- będzie wzmacniał siłę mięśni ramion i brzucha;
d) w zakresie wychowawczym uczeń:
- pozna sens samokontroli i troski o własną sprawność;
- będzie wyrabiał świadomą postawę zdyscyplinowania.


Metody realizacji zadań:
- realizacja zadań ruchowych: zadaniowo-ścisła, bezpośredniej celowości ruchów, problemowa;
- przekazywanie wiedzy: pokaz, objaśnienie, pogadanka;
- zadania wychowawcze: wysuwanie sugestii, wyrażanie aprobaty i dezaprobaty, nagradzanie.


Kluczowe pojęcia:
zdrowotne efekty systematycznej aktywności ruchowej (tkanka tłuszczowa, przewód pokarmowy, serce, płuca, krew, mózg, kości, naczynia krwionośne, skóra, system nerwowy, psychika, mięśnie, stawy).



Środki dydaktyczne:
karty zadań, karty informacyjne, dziennik nauczyciela wf, magnetofon, kaseta stowarzyszenia "Klanza" pt. "Tańce i zabawy dla grupy", kaseta z muzyką rozrywkową.


Przybory:
duże obręcze, wstążki, skakanki, butelki z piaskiem, puszki po napojach i chipsach, gazety, karton, ławeczka gimnastyczna, lina, krzesło.


Bibliografia:
"Lider", nr 10/99
M. J. Kołodziejowie, B. Pańczyszyn, Wybrane zagadnienia wychowania fizycznego w klasach IV-VIII
J. Bielski, Życie jest ruchem
L. Kulmatycki, Ćwiczenia relaksacyjne
Tańce i zabawy dla grupy. Polskie Stowarzyszenie Pedagogów Zabawy "Klanza"


Załączniki
karty informacyjne dotyczące zdrowotnych efektów schematycznej aktywności ruchowej:

tkanka tłuszczowa: długotrwały, umiarkowany wysiłek fizyczny sprzyja pozbyciu się nadmiaru tkanki tłuszczowej;

przewód pokarmowy: lepsze trawienie, normalizacja apetytu;

serce: wytrenowane serce przy tym samym wysiłku mniej się męczy, wytrenowane serce ma znacznie większe możliwości rezerwowe;

płuca: lepsze wykorzystanie pojemności płuc, wzmocnienie mięśni oddechowych, sprawniejsze oczyszczanie oskrzeli;

krew: dostarcza więcej tlenu do tkanek, lepsza eliminacja zbędnych produktów przemiany materii, mniej "złego", więcej "dobrego" cholesterolu, lepsza regulacja poziomu cukru we krwi;

mózg: poprawa ukrwienia, poprawa procesów koncentracji, uwagi i funkcji intelektualnych;

kości: elastyczniejsze, mniej podatne na odwapnienie, odporniejsze na złamania;

naczynia krwionośne: poprawa krążenia krwi i limfy, przeciwdziałanie powstawaniu zmian miażdżycowych, normalizacja ciśnienia krwi;

skóra: lepsze ukrwienie, opóźnienie procesów
starzenia skóry, młodszy wygląd;

system nerwowy: lepsza koordynacja ruchowa, szybszy refleks;

psychika: poprawa obrazu własnego "ja", satysfakcja z własnej sprawności, odwaga, optymizm, chęć do czynu, łatwiejsze radzenie sobie ze stresem;

mięśnie: lepsza wytrzymałość i większa siła, możliwość dłuższej pracy bez zmęczenia, prawidłowy stan napięcia, lepsza, sprężysta sylwetka;

stawy: większy zakres ruchów, większa odporność na urazy.

Dodaj swoją odpowiedź