"Pan Tadeusz" - opracowanie.

Jest utworem łączącym cechy wielu gatunków literackich. Początkowo Mickiewicz zamierzał napisać sielankę w stylu Hermana i Doroty Goethego, jak pisze w swoich listach: „poema szlacheckie”, „poema wiejskie” (takie określenie eksponuje związek utworu z poematem opisowym czy poematem ziemiańskim). Konwencja ta uległa wszakże poszerzeniu o elementy poetyki powieści historycznej w stylu W. Scotta; widoczne są tu także inspiracje gawędą szlachecką H. Rzewuskiego czy powieściami romansowo-sensacyjnymi F. Coopera. Tradycyjnie określano Pana Tadeusza mianem epopei narodowej (wskazując na takie elementy, jak regularna budowa utworu, forma wierszowana i użycie trzynastozgłoskowca, inwokacja, podział na księgi, akcja rozgrywająca się na tle ważnych i przełomowych dla społeczeństwa wydarzeń historycznych, porównania homeryckie, występowanie znaczących rekwizytów itp.), choć trudno uchwycić pokrewieństwo całokształtu utworu z eposem klasycznym (pojawiają się w Panu Tadeuszu także elementy heroikomiki, dochodzi do przemieszania stylów: komicznego i tragicznego).
Kolejnym problemem interpretacyjnym związanym z utworem Mickiewicza jest kwestia jego „głębokich” znaczeń. Można bowiem odczytywać Pana Tadeusza jako poemat będący świadectwem tęsknoty emigranta za ojczyzną i próbą ocalenia w pamięci jej idealnego obrazu. W takiej optyce utwór jest postrzegany przede wszystkim w kategoriach opisowości (obyczajów szlacheckich, najnowszej historii Polski czy rodzimej przyrody) i liryzmu elegijno-refleksyjnego (wyraz nostalgii za przeszłością, jej pożegnanie i zarazem przywiązanie do niej jako źródła wartości ocalających w świecie współczesnej cywilizacji – perspektywa Epilogu). Traktuje się wszakże dzieło Mickiewicza także jako poemat mityczny, ukazujący metafizyczny ład świata i zakorzenienie w nim człowieka (Cz. Miłosz).
Kolejnym możliwym sposobem mówienia o Panu Tadeuszu jest ujęcie go jako utworu w pewien sposób profetycznego, związanego z programem politycznym poety. Poemat zawiera więc wizję nie tylko przeszłości Polski, ale i jej przyszłości, w której Mickiewicz pragnął widzieć realizację dawnych, tradycyjnych wartości narodowych (szlacheckich). Za takim odczytaniem przemawia fakt swoistego zawieszenia czasu pod koniec utworu, kończącego się w chwili rozpoczęcia przez Napoleona kampanii przeciw Rosji i pomijającego milczeniem jego klęskę (i klęskę nadziei Polaków na niepodległość).
Akcja Pana Tadeusza rozgrywa się na Litwie w okolicach Nowogródka – w Soplicowie, które, co znamienne, zostaje wyraźnie wyodrębnione z otaczającej je przestrzeni. Owa osobność Soplicowa – wpisanego w ład natury, chronionego przez nią przed historią – czyni zeń miejsce mityczne, będące swego rodzaju krainą szczęśliwości, „centrum polszczyzny”, gdzie kultywuje się tradycję, wartości patriotyczne. Nie można jednak zapominać o zawartej w utworze krytyce polskich wad narodowych (pieniactwa, zapalczywości, pychy, gadulstwa, ukazanych jednak z dobrotliwym humorem w aurze idealizująco-baśniowej), a także o estetycznej, poetyckiej wartości Pana Tadeusza (zadziwiającego bogactwem stylu). Czas akcji obejmuje wydarzenia rozgrywające się w roku 1811 i 1812 (przywoływane reminiscencje sięgają także w przeszłość – od ostatnich lat I Rzeczpospolitej). W rozbudowanej materii utworu można wyodrębnić trzy główne, rozwijające się obok siebie wątki:
1) miłosny (główną postacią w nim jest Tadeusz, zafascynowany Zosią, ale i Telimeną),
2) patriotyczny (misja księdza Robaka),
3) wątek sporu o zamek (pomiędzy Soplicami i Horeszkami).
Bohaterem Pana Tadeusza jest wspólnota szlachecka, co nie oznacza oczywiście braku indywidualizacji poszczególnych bohaterów utworu. Wprost przeciwnie, Mickiewicz prezentuje w nim całą galerię typów szlacheckich: szlachty średniej i zaściankowej (a także postaci ulegających już wpływom europejskiej mody, jak Hrabia czy Telimena). Na szczególną uwagę zasługuje kreacja Jacka Soplicy – znamiennego bohatera Mickiewiczowskiego, który ewoluuje, dojrzewa, stając się z awanturnika szlacheckiego pokornym emisariuszem – księdzem Robakiem.
Natura w Panu Tadeuszu nie jest tylko tłem akcji czy czynnikiem budowania nastroju. Mickiewicz świadomie zaciera granicę między przyrodą a człowiekiem, by ukazać ich jedność. Bohaterowie utworu żyją tradycyjnym rytmem natury (wschody i zachody słońca, czynności rolnicze itp.), są zadomowieni w jej ładzie nadającym sens ich egzystencji.
Historia z kolei zjawia się w Soplicowie w roku 1812, wraz z wkroczeniem wojsk napoleońskich na Litwę, co daje nadzieję na odzyskanie niepodległości (godzi również waśnie). Aluzje historyczne pojawiają się w utworze jednak i wcześniej i są związane z ostatnimi latami I Rzeczpospolitej (galeria portretów historycznych w Soplicowie, konflikt Jacka Soplicy ze Stolnikiem Horeszką).
Utwór rozpoczyna przybycie Tadeusza do Spolicowa po dziesięcioletniej nauce. Bohater od pierwszego wejrzenia zakochuje się w Zosi (choć później – podczas wieczerzy na zamku – myli z nią Telimenę i z Telimeną właśnie wdaje się w romans). Następnie odbywa się polowanie na szaraka (zaczyna się spór o charty), grzybobranie i obiad, podczas którego Hrabia dowiaduje się o historii zamku i jako dziedzic rodu Horeszków postanawia zamek odzyskać.
Kolejnym elementem akcji jest agitacja powstańcza prowadzona w karczmie przez księdza Robaka. Podczas polowania na niedźwiedzia strzał Robaka ratuje Tadeusza i Hrabiego przed śmiercią. Tadeusz widzi Zosię i rozpoznaje swoją pomyłkę związaną z Telimeną. W czasie obiadu w zamku dochodzi do konfliktu między Hrabią a Soplicami. Gerwazy organizuje zajazd, niwecząc w ten sposób patriotyczne plany księdza Robaka. W momencie pojawienia się wojsk rosyjskich Hrabia i Dobrzyńscy łączą się z Soplicami i zgodnie walczą z Moskalami. Śmiertelnie ranny zostaje ksiądz Robak (osłaniający własnym ciałem Hrabiego), ujawniona zostaje tajemnica jego pochodzenia – ksiądz Robak to Jacek Soplica, który pokutuje za dawne winy (jest mnichem i emisariuszem, walczył w wojnach napoleońskich). Uczestnicy bitwy z Rosjanami muszą opuścić Litwę i wyruszają do legionów. Powracają na Litwę w 1812 r. wraz z wojskiem Napoleona. Utwór kończą zaręczyny Tadeusza i Zosi.

Tadeusz z Telimeną, pomiędzy izbami
Stojąc we drzwiach na progu, rozmawiali sami;
Niewielki oddzielał ich od słuchaczów przedział,
Więc szeptali; Tadeusz teraz się dowiedział:
Że ciocia Telimena jest bogata pani,
Że nie są kanonicznie z sobą powiązani
Zbyt bliskim pokrewieństwem; i nawet niepewno,
Czy ciocia Telimena jest synowca krewną,
Choć ją stryj zowie siostrą, bo wspólni rodzice
Tak ich kiedyś nazwali mimo lat różnicę;
Że potem ona, żyjąc w stolicy czas długi,
Wyrządziła niezmierne Sędziemu przysługi;
Stąd ją Sędzia szanował bardzo, i przed światem
Lubił, może z próżności, nazywać się bratem,
Czego mu Telimena przez przyjaźń nie wzbrania.
Ulżyły Tadeusza sercu te wyznania.
Wiele też innych rzeczy sobie oświadczyli;
A wszystko to się stało w jednej krótkiej chwili.
(A. Mickiewicz Pan Tadeusz)

Dodaj swoją odpowiedź
Język polski

"Pan Tadeusz" opracowanie.

PAN TADEUSZ" - A.Mickiewicz: "Pan Tadeusz" czyli Ostatni zajazd na Litwie. Historia szlachecka z roku 1811 i 1812 we dwunastu księgach wierszem. - A. Mickiewicz
Akcja utworu rozgrywa się na Litwie w latach 1811-1812, czyli w cza...

Język polski

"Pan Tadeusz" - opracowanie.

Ważniejsze terminy

Pojęcie mesjanizm sięga do judaizmu i wzięło się od imienia Mesjasza, na którego przyjście oczekiwali Izraeli-ci. Mesjasz miał przynieść im wolność. Według historyka filozofii Stanisława Pieroga mesjanizm j...

Język polski

"Pan Tadeusz" opracowanie.

Dzieje zamku Horeszków.
Gerwazy ukazał nam zamek jako miejsce spotkań szlachty okolicznej, miejsce sejmików i narad szlachty, podczas których pito wino z wielkich kuflów. Tu zbierano się na łowy, na sejmy, imieniny pańskie. Tu, w zamku,...

Język polski

"Pan Tadeusz" - opracowanie.

Pan Tadeusz (Adam Mickiewicz)

Dzieło było pisane od 1832 roku, z pewnymi przerwami, przez 15 miesięcy, drukiem utwór ukazał się w Paryżu w 1834 roku. Według pierwotnego zamiaru miała to być idylla ...

Język polski

"Pan Tadeusz" opracowanie lektury.

Pan Tadeusz
“Pan Tadeusz” czyli Ostatni zajazd na Litwie. Historia szlachecka z roku 1811 i 1812 we dwunastu księgach wierszem.
Adama Mickiewicza

Najwybitniejsze dzieło polskiego romantyka powstało w Paryżu, a praca nad ni...

Język polski

"Pan Tadeusz" opracowanie.

Najwybitniejsze dzieło polskiego romantyka powstało w Paryżu, a praca nad nim trwała przez około dwa lata i została ukończona w 1834 roku. Pomysł "poematu sielskiego" zrodził się zapewne w okresie pobytu Mickiewicza w Wielkopolsc...