Na podstawie wybranych dzieł literackich i malarskich omów cechy romantycznego pejzażu. Konspekt

Temat: Na podstawie wybranych dzieł literackich i malarskich omów cechy romantycznego pejzażu.

I. Literatura podmiotu:
A. Mickiewicz Adam „Ballady i romanse” Czytelnik, Warszawa 1984, wyd. 3, str. 80, A5, ISBN 83-07-01463-8
II. Literatura przedmiotu.
A. Brandenburska E., Wnuk-Gełczewska B., „Język Polski. Wśród znaków kultury. Kształcenie literacko-kulturowe. Klasa 2. Część pierwsza”, Kielce 2003 ISBN 83-7315-466-3


III. Ramowy plan wypowiedzi:
A. Określenie Problemu:
▫ Wyjaśnienie terminu pejzaż.
▫ Pejzaż w malarstwie, rzeźbie i grafice.
▫ Pejzaż w literaturze- nie tylko bierne tło.
B. Kolejność prezentowania treści:
▪ Pejzaż romantyczny w malarstwie, rzeźbie i grafice.
- Omówienie przykładów.
- Zwrócenie uwagi na różnorodność tematyki pejzaży – morze, sztorm, burza, ludzka tragedia, noc, szczyt, góra, zachód słońca.
- Przyroda jako twór potężny i tajemniczy..
▪ „Świteź”, „Świtezianka”,” Romantyczność”
- Krótkie przedstawieni treści poszczególnych utworów.
- Uwypuklenie obrazu przyrody stworzonego przez poetę urok pełen nastroju, tajemniczości i niewiarygodnych zja¬wisk.
▪ Sonety krymskie: „Stepy Akermańskie”, „Cisza morska”, „Żegluga” i „Burza”
- Wstęp odwołujący się do biografii A. Mickiewicza.
- Opis pejzażów, pełen wzniosłości i zachwytu.
C. Wnioski:
- Mnogość pejzaży w literaturze i malarstwie, duża różnorodność
owych pejzaży.
- Większe znaczenie krajobrazów w literaturze – z tła stają się bohaterem.



IV. Materiały pomocnicze:
Reprodukcje:

Caspar David Friedrich „The Solitary Tree”.
Joseph Mallord William Turner „Moonlight, a Study at Millbank”.
Francis Danby „Romantic Woodland”
John Constable „salisbury cathedral”
Jan Feliks Piwarski „Karczma »Ostatni Grosz«”

Dodaj swoją odpowiedź