częstotliwość 20 Hz oznacza że w ciągu jednej sekundy pasażer wykonał 20 obrotów. Z prędkości wynika że w ciągu tej samej sekundy pasażer pokonuje 10 m. Tak więc 10 m przypada na 20 obrotów a więc na jeden obrót przypada 0,5 metra i jest to obwód po jakim porusza się pasażer. Skoro masz obwód możesz wyliczyć promień: Obw=2pi*r ----> r=Obw/(2pi)=0,5/(2*pi)=0,25/pi Siła w ruchu po okręgu wynosi: [latex]F=m frac{ v^{2} }{r}=70 kg frac{ (10m/s)^{2} }{0,25/pi} = 87920 N[/latex] gdzie m to masa, v prędkość i r to promień
[latex]f[/latex] - częstotliwość [latex]v[/latex] - prędkość liniowa [latex]R[/latex] - promień okręgu [latex]m[/latex] - masa pasażera [latex]F[/latex] - siła działająca na pasażera [latex]v= 2 pi R}f \\ R= frac{v}{2 pi f}= frac{10 frac{m}{s} }{2 pi cdot 20Hz}= frac{1}{4 pi } approx 0,08m=8cm\\ F= frac{mv^2}{r}= frac{70kgcdot 100 frac{m^2}{s^2} }{0,08m} approx 88000N[/latex] Nie chciałbym się wtrącać, ale 70 kilogramowy pasażer na karuzeli o promieniu 8 centymetrów, zasuwający 20 okrążeń na sekundę doświadcza przeciążenia 1250 g. Tak tylko dla porównania : przyśpieszający myśliwiec ->> przeciążenie 12 g katapultujący się pilot ->> przeciążenie 22 g przeciążenie na powierzchni Słońca ->> 27 g Człowiek na takiej karuzeli stałby się jedną wielką plamą pomidorową.