Rynek, ubezpieczenia, emerytura, komunikacja werbalna i niewerbalna, autoprezentacja

System społeczno- gospodarczy – to zespół instytucji i mechanizmów koordynujących i kontrolujących podejmowanie, realizację decyzji ekonomicznych państwa
Gospodarka rynkowa – to taka w której decyzje dotycżce zakresu i sposobu produkcji , podejmowane są przez suwerenne podmioty gospodarcze , kierujące się własnym interesem i postępującymi zgodnie z zasadami racjonalności gospodarczej
Gospodarka centralnie planowana ( nakazowa ) model gospodarki nakazowo- rozdzielczej, zakładający ……………………. Płac oraz charakter produkcji i redystrybucji na poziomie centralnego planu

RYNEK
Rodzaje rynku:
a) Rynek dóbr i usług – towary kupowane są dla zaspokojenia bieżących potrzeb konsumenta, zatem konsument nabywa wyrób od producenta przy udziale pośredników – hurtownie, sklepy
b) Rynek zasobów- producent, chcąc wytworzyć określone towary , potrzebuje zasobów

Podmioty gospodarcze
a) Gospodarstwa domowe inaczej mówiąc rodziny składające się z konsumentów, dla których podstawowym celem jest zaspokojenie potrzeb swoich wszystkich członków
b) Przedsiębiorstwa – skupiające producentów dla których celem jest osiąganie zysku dzięki prowadzonej działalności gospodarczej
c) Państwo- sprawujące kontrolę zarówno nad przedsiębiorstwami jaki i gospodarstwami domowymi

Mechanizm rynkowy – jest podstawowym elementem funkcjonowania rynku , istota tego mechanizmu jest występowanie zależności między jego elementami czyli popytem, podażą i ceną

Popyt jest to zapotrzebowanie nabywców na towar i usługi przy określonym poziomie cen
Wielkość popytu – jest to ilość dóbr i usług, która nabędą konsumenci w określonym czasie i za określona cene
Prawo popytu – mówi że wraz ze wzrostem ceny gdy inne czynniki pozostają niezmienione, popyt na dany towar naleje czyli zmniejsza się ilość kupowanego dobra

Czynniki kształtujące popyt :
- jakość towaru – im lepsza jakość tym większa chęć kupowania dobra
- moda i gust
- działania marketingowe
- tradycja i kultura
- położenie geograficzne
- ceny innych dóbr
Podaż jest to ilość towarów i usług, która oferują producenci do sprzedaży o określonej cenie
Wielkość podaży – jest to ilość dobra dostarczanego na rynek w określonym czasie, po określonej cenie
Prawo podaży – wraz ze wzrostem ceny gdy inne czynniki pozostają niezmienione podaż dóbr i usług rośnie,, czyli ilość dóbr i usług dostarczanych na rynek wzrasta

Czynniki kształtujące podaż :
- popyt
- technologie
- koszty produkcji

Cena jest pieniężnym wyrazem wartości towaru, informuje o wielkości popytu i podaży, na podstawie ceny klienci określają ile chcą kupić, a sprzedawcy ile sprzedać towarów i usług w ten sposób ustala się cena równowagi rynkowej na dany produkt lub usługę

Równowaga rynkowa – to taka sytuacja na rynku gdy ilość dóbr i usług dostarczanych na rynek jest równa ilości dóbr nabytych przez konsumentów występuje ona gdy cena satysfakcjonuje jedną i drugą stronę

Nadwyżka podaży - znajduje się powyżej punktu równowagi rynkowej charakteryzuje się tym ze ilość dóbr na rynku przewyższa ilość zapotrzebowania na te produkty
Nadwyżka popytu ……………………………………………………………………………………………………………..

Konsument na rynku
Konsument jest to osoba, która nabywa dla swoich potrzeb produkty w celu ich uzytkowania

W Polsce konsument jest chroniony poprzez uregulowanie tej ochrony w konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej „ władze publiczne chronią konsumentów, użytkowników i najemców przed działaniami zagrażającymi ich zdrowiu, prywatności, bezpieczeństwa oraz przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi „

Uprawnienia konsumenta :
W ramach ochrony konsumenckiej od 1 stycznia 2003 roku wprowadzono ustawę o sprzedaży konsumenckiej, której przepisy mówią o niezgodności towaru z umową i ustalają prawo konsumenta do roszczeń. Niezgodność towaru z umową jest to sytuacja w której produkt nie nadaje się do celu w jakim zwykle jest używany lub gdy nie posiada cech właściwych . Niezgodnośc towaru występuje gdy :
- towar jest uszkodzony lub niekompletny
- nie nadaje się do celów w jakim jest stworzony
- po montażu zgodnie z instrukcją nie funkcjonuje właściwie
- jest nieprawidłowo zmontowany przez sprzedawcę
- nie posiada cech o których zapewnił nas sprzedawca, producent lub reklama produktu
- właściwości towaru nie zgadzają się z naszymi wymaganiami określonymi podczas składania zamówienia

Przypadku niezgodności towaru z umową mamy prawo do :
-złożenia reklamacji u sprzedawcy, który ma zawsze obowiązek przyjąć ją i odpowiedzieć w ciągu 14 dni
- skorzystać z gwarancji, jeśli producent udzielił gwarancji na dany towar
Składanie reklamacji :
- ma być w formie pisemnej
- ma mieć datę , dane personalne , nazwe i adres sklepu w którym dokonano zakupu
- nazwa towaru
- opis na czym polega niezgodność z umową
- żadania wobec sprzedawcy
- dołączony dowód zakupu

Od sprzedawcy konsument może wymagać:
- nieodpłatnej wymiany towaru
- zwrotu pieniędzy

Ubezpieczenia – to świadczenia pieniężne zwane odszkodowaniem wypłacane przez ubezpieczyciela w momencie gdy w życiu ubezpieczonego zaszły zdarzenia opisane w umowie ubezpieczeniowej

Ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków – przedmiotem tego ubezpieczenia osą trwałe następstwa nieszczęśliwych wypadków oraz zdarzenia o których mowa w umowie np. zawał serca, choroba tropikalna, śmierć poszkodowanego w wypadku
Ubezpieczenie na życie – występuje w dwóch formach : ochronnej i ochronno-oszczędnościowa
Forma ochronna – płacąc składki zapewnia się najbliższej rodzinie lub osobom wskazanym w umowie wypłatę pieniędzy w razie swojej śmierci. To forma ubezpieczenia jest zalecana osobom które są jedynymi żywicielami rodziny
Forma ochronno-oszczędnościowa – przeznaczona jest dla osób które postanowiły zainwestować w zgromadzone na takiej polisie wypłacane są ubezpieczonemu w momencie osiągnięcia przez niego wieku wskazanego w umowie
Ubezpieczenie majątkowe – można ubezpieczyć mieszkanie, komputer, biżuterię , obrazy dom
Z ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej (OC) – wypłacane są odszkodowania osobom, które doznały szkody w wyniku naszych działań. W Polsce OC jest obowiązkowe dla posiadaczy samochodów, ale bardzo często ubezpieczają się również osoby które z racji wykonywanych zawodów mogą być obciążeni odszkodowaniem np. lekarze, ochroniarze, hodowcy groźnych zwierząt i pszczół
Ubezpieczenie zdrowotne – składki na ubezpieczenie zdrowotne odprowadzane są do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych ( ZUS-u) i obejmuje wszystkich pracowników i ich rodziny, emeryci, renciści oraz zarejestrowani bezrobotni . Przeznaczone są na pokrycie kosztów leczenia, hospitalizacji i nieskomplikowanych operacji oraz refundacja niektórych leków . Wysokość składki w 2007 roku wyniosła 9% i w każdym roku rośnie o 0,25 %
Ubezpieczenia społeczne
- rentowe 6% obowiązkowe
- chorobowe 2,4% nieobowiązkowe
- wypadkowe od 0,67%- 3,6% obowiązkowe
- emerytalne 19,52% obowiązkowe
System emerytalny w Polsce
Od 1 stycznia 1999r wprowadzono w Polsce nowy system emerytalny . Jest to system w którym wysokość emerytur i rent zależy przede wszystkim od wysokości składek wpłacanych na konto ubezpieczonego i od stażu pracy danej osoby . Przyszła emerytura może pochodzić z trzech źródeł tzw. filarów systemu ubezpieczeń emerytalnych
Ubezpieczeni zostali podzieleni na trzy grupy
- osoby urodzeni przed 1 stycznia 1949r. będą miały przyznawaną emeryturę na podstawie przepisów starego systemu emerytalnego z przed 1 stycznia 1999r
- osoby urodzone między 31 grudnia 1948r a 1 stycznia 1969 mogły zdecydować wg którego systemu mogą w przyszłości otrzymać emeryturę
- osoby urodzone po 1 stycznia 1969 zostały objęte nowym systemem emerytalnym i obowiązkowo odkładają część składki na ubezpieczenia w otwartych funduszach emerytalnych .
I FILAR w systemie emerytalnym
Emerytura z I filaru ma charakter umowy pokoleniowej. Oznacza to, że wypłacane emerytury finansowane są ze składek osób aktualnie pracujących. System ten działa sprawnie tylko wtedy, gdy zasilające system składki pracowników wpływają w wysokości wystarczającej na wypłatę świadczeń dla obecnych emerytów. Za obowiązkowe składki ZUS w wysokości 19,52% (w przypadku posiadania II filaru 12,22%) wynagrodzenia brutto nabywane są uprawnienia emerytalne, które nie są dziedziczone . Filar ten jest zarządzany przez państwo
II FILAR czyli ubezpieczenia w wybranym powszechnym towarzystwie emerytalnym jest również obowiązkowy ale każdy ubezpieczony ma prawo wybrać sobie otwarty fundusz emerytalny, którym będzie zarządzał jego składkami zgromadzonymi na indywidualnym rachunku prowadzonym przez OFE . środki pieniężne przekazywane są przez ZUS w wysokości 7,3 % wynagrodzenia brutto obowiązkowego ubezpieczenia emerytalnego płacone przez pracowników i pracodawców w wysokości 19,52%. Wpłacane do OFE środki pieniężne do czasu wypłacenia świadczenia emerytalnego są inwestowane przez powszechne towarzystwo emerytalne w celu zwiększenia kapitału ubezpieczenia. Pieniądze te są dziedziczone.
III FILAR – jest ubezpieczeniem dobrowolnym . Wpłacane przez osoby indywidualne lub pracownicze programy emerytalne, które opłacają składki za swoich pracowników. Podlega dziedziczeniu i jest zarządzany przez ………… . poprzez indywidualne konta emerytalne lub jako ochronno- oszczędnościowe ubezpieczenie na życie. Posiadane pieniądze są inwestowane na rynku w wybrany przez ubezpieczonego sposób :
- agresywnie – większość kapitału jest inwestowane w akcjach
- zrównoważone inwestuje się po połowie w akcje i w obligacje
- bezpieczny – większość kapitału inwestowana jest w obligacje
Osoby ubezpieczające się taką formą oszczędzania nie muszą odprowadzać podatku od dochodu

Autoprezentacja – tworzenie w oczach innych pożądanego wizerunku samego siebie

Komunikacja interpersonalna to proces wzajemnego przekazywania informacji pomiędzy nadawcą, a odbiorcą komunikatu z nastawieniem na zrozumienie i właściwą interpretację przekazywany treści
Komunikacja werbalna – proces porozumiewania się wykorzystujący słowa jako nośnik informacji
Komunikacja niewerbalna – przekazywanie informacji za pomocą sygnałów wysyłanych przez nasz organizm, często stosowane dla potwierdzenia komunikatu werbalnego a w skrajnych przypadkach go zastępuje
Bariery komunikacji
1) Bariery leżące po stronie nadawcy
a) Niezrozumiały język
b) Komunikat sprzeczny np. robimy po kolei, co drugie zadanie
c) Komunikat agresywny
d) Komunikaty nie niosące za sobą treści
e) Różnice na poziomie werbalnym i niewerbalnym
2) Bariery leżące po stronie odbiorcy
a) Interpretacja
b) Skojarzenia
c) Nieuwaga
d) Krytycyzm

Dodaj swoją odpowiedź