1) a) Zamieszkiwali tereny tworzące zatoke perską. b)Islam c)Arabowie są kulturą patriachalną d) Potrafili upowszrchniać ,mieli osiągnięcia w nauce astronomi.matematyki.medycyny itp. 2) a)Niemcy b)Ich osiągnięciem było pobicie Węgrów nad rzeką Unstruta c)Karol I Wielki, Karol młodszy,Lotar I,Faramund,Guntram I,Odon,Robert I,Pepin krótki,Chideryk I,II,III,Karol II łysy .Karol III Prosty itp. d)Mieli także duże osiągnięcia w nauce. 3) a)Ustrój społeczno polityczny b)Fedualne zamki,masywne wieże,wąskie otwory okienne ,system halowy i bazylikowy, 4)Kosciół miał bardzo słaba pozycje,założycielem klasztoru był św.Franciszek,wskazanie 'módl się i pracuj' odniósł się do reguły benedyktyńskiej,jedynymi z przejawów kryzysu w kościele były symfonia i nepotyzm,ruch reformy kościoła w Xw wywodzi się z zakonu benedyktyńskiego w Cluny.
1. a) Islam zapoczątkowany został na terenie Półwyspu Arabskiego w wieku VII. b) Islam to wiara w jednego Boga, tego samego co chrześcijanie i wyznawcy judaizmiu, oparta na nauce Mahometa (Muhammada) - wysłannika Boga, który otrzymał święty tekst Koranu z ust samego archanioła Gabriela. c) Rozwój nauki (medycyny, astronomii, filozofii), rozwój poezji, rozwój kaligrafii. d) Podbicie terenów od Azji po Półwysep Iberyjski, poprzez całą Afrykę Północną, rozwój nauki, intensyfikacja rolnictwa poprzez użycie systemów nawadniających. 2. a)Frankowie zamieszkiwali początkowo w dolnym biegu Renu, po rozpadzie imperium Franków Ottonowie rozpoczęli panowanie na terenie obecnych Niemiec. b) wprowadzenie władzy feudalnej, reforma szkolnictwa (wprowadzenie dwustopniowej edukacji), ujednolicenie waluty (denar), usankcjonowanie religijne władzy królewskiej (król był "pomazańcem bożym"), ustanowienie Świętego Cesarstwa Rzymskiego - umocnienie władzy kościoła katolickiego w Europie c) władcy po zjednoczeniu państwa Franków w roku 679 - Teuderyk III - Chlodwig IV - Childebert III - Dagobert III - Teuderyk IV - Childeryk III - Pepin I Krótki - Karol Młot (Karloman) - Karol I Wielki - Ludwik I Pobożny - Lotar I tu następuje podział państwa Franków po traktacie w Verdun Ottonowie: - Otton I Wielki - Otton II - Otton III d) Rozwój sztuki romańskiej (rzeźba, architektura), reforma (pozbawienie naleciałości i ujednolicenie) i rozpowszechnienie łaciny jako języka wspólnego dla chrześcijan, rozwój literatury. Największy rozwój kultury to czasy panowania Karola I Wielkiego, który na dwór w Akwizgranie sprowadzał uczonych z Włoch, Anglii i innych krajów. On też fundował szkoły przyklasztorne i upowszechniał naukę. 3. a) System feudalny ustawiał hierarchie podległości senior-wasal i dzielił społeczeństwo na oddzielne stany. Wasal obowiązany był do składania hołdu lennego (obietnicy podległości i wierności oraz zobowiązania do wspierania działań seniora - finansowo/wojskowo). Najwyższym seniorem w państwie był król. b) - Budowle o masywnych murach i małych oknach, budulcem był kamień. Budynki składały się z prostych form geometrycznych - walców, stożków, czy też prostopadłościanów. - Tum w Łęczycy, zamek w Lublinie (jego donżon), katedra w Trewirze (Trier, Niemcy), katedra w Lund (Szwecja). 4. Kościół katolicki na przełomie X i XI wieku przeżywał poważny kryzys. Działalność kościoła zależna była od bogatych fundatorów świeckich, co prowadziło często do sprzedawania godności kościelnych (tzw. symonia lub świętokupstwo). W tym czasie miało też miejsce pogorszenie obyczajów, również pośród duchowieństwa różnych szczebli, a małżeństwo było powszechne wśród duchowieństwa, co doprowadzało do podziału majątków kościelnych ze wzgęldu na dziedziczenie. Do tego na nowo podbijanych terenach chrystianizacja wywoływała bunty pogan. W tym samym czasie papiestwo konkurowało z cesarstwem o wpływy w Europie, a wielki podział na kościół zachodu i wschodu (schizma) był tylko kwestią czasu. Taka sytuacja w kościele katolickim niosła ze sobą konieczność reform. Papież Sylwester II przy poparciu benedyktynów z opactwa w Cluny (obecnie Francja) taką reformę rozpoczął (tzw. reforma kluniacka). Miała ona na celu przywrócenie wartości zakonnych - celibatu, pracy i modlitwy.