Recenzja artykułu z czasopisma "szkoła specjalna"
Kilka dni temu sięgnęłam po czasopismo pod tytułem „Szkoła specjalna”, które ma ukierunkowanie pedagogiczne, ale często można w nim znaleźć sporo ciekawych artykułów i informacji nie tylko przeznaczonych dla nauczycieli szkół życia czy pracowników oświaty, ale i dla samych uczniów szkół podstawowych i średnich., ich rodziców i rodzin, gdyż sprawy tam poruszane dotyczą najczęściej ich samych, sytuacji w szkolnictwie czy tym podobnych spraw. Dwumiesięcznik ten zawiera teksty dotyczące dydaktyki, opieki i wychowania z zakresu oligofrenopedagogiki, surdopedagogiki, tyflopedagogiki i resocjalizacji. Publikowane są w nim również artykuły dotyczące kształcenia osób z uszkodzeniami somatycznymi, upośledzonych psychicznie. Służy samokształceniu poprzez publikację przeglądów literatury i recenzji. Szczególnie zainteresował mnie artykuł autorstwa pani Urszuli Bartnikowskiej i pani Agnieszki Żyta zatytułowany: „Internet w procesie edukacji i rehabilitacji osób głuchoniewidomych”.
Artykuł zawiera krótką recenzję stron internetowych, które są założone przez różne stowarzyszenia, związki, organizacje, placówki rehabilitacyjno-edukacyjne dla osób głuchoniewidomych i ich rodzin. Są to strony polskie, angielskie, niemieckie i rosyjskie. Te strony mogą być wielką pomocą w znajdowaniu informacji o rozwoju komunikacji, edukacji i rehabilitacji w Internecie. Są one użyteczne dla głuchoniewidomych dzieci i ich rodziców, profesjonalistów i nauczycieli, którzy są odpowiedzialni za edukację i rehabilitację tych dzieci. Szczególnie wartościowe strony według autorek to: www.aadb.org (jest to strona amerykańskiego stowarzyszenia, które twierdzi, że każda osoba z głuchoślepotą ma prawo do pomocy w odpowiednim szkoleniu, które pomoże jej uzyskać pracę i żyć niezależnie), www.sense.org.uk (jest to strona brytyjskiej organizacji Sense powstałej w 1955 roku. Działa jako grupa wsparcia dla rodziców dzieci z wrodzonym zespołem poróżyczkowym), www2.oehtb.createion.at (jest to austriacka strona stowarzyszenia założonego w 1981 roku przez rodziców dzieci głuchoniewidomych. Znajdziemy na niej informacje dotyczące pomocy, kształcenia i zdobycia zatrudnienia), www.taubblindenwerk.de (jest to niemiecka strona, na której można znaleźć wstępne wsparcie informacyjne), natomiast strona www.deafblindonline.co.uk oferuje darmowe oprogramowanie dla osób gluchoniewidomych, oraz www.dblink.org (to angielska strona, która ma za zadanie dostarczanie kompleksowej pomocy i informacji). Te wszystkie strony są bardzo dokładnie i przejrzyście opisane, wyodrębnione są też ich cele i zadania.
Autorki wymieniają też inne strony internetowe, które opisują konkretne programy rehabilitacyjne. Należy do nich www.musikterapie-rummel.de, www.taubundblind.ch. Do rosyjsko języcznych stron internetowych należą www.notabene.ru i www.deafblindrussia.ru. Autorki przedstawiają i opisują plusy Internetu. Za bardzo ważne argumenty potwierdzające przydatność tych stron wymieniają to, że w sieci można się zapoznać z wieloma osobami, umożliwia dostęp do różnych informacji. Przedstawione są też historie rożnych osób, które opowiadają w jaki sposób pomógł im komputer i Internet.
Artykuł na pewno daje to myślenia osobom, które w przyszłości zamierzają pracować jako nauczyciele jest to specyficzny zawód wymagający wielkiej otwartości i empatii a są to cechy, których nie posiada wielu z uczących w naszych szkołach. W polskich szkolnictwie więc według rodziców uczniów jak i tez autorek tekstu zarówno kontakty nauczycieli z uczniami jak tez z rodzicami pozostawia wiele do życzenia. Nie ulega więc wątpliwości, że tego rodzaju postawy utrudniają efektywne nauczanie i wychowanie. Internet w tym miejscu ma duże pole do popisu. Tam gdzie nie dotrze nauczyciel Internet na pewno znajdzie swoje miejsce. Na koniec chciałabym jeszcze raz podkreślić, ze magazyn „Szkoła specjalna” warto przeczytać, chociażby po to, aby zmusić się do filozoficznego zamyślenia nad niektórymi sprawami. Myślę, że recenzowany dwumiesięcznik jest jednym z najlepszych i najbardziej wartościowych dzieł wydawnictwa.