Strategia celów, kierunki w zarządzaniu przedsiembiorstwem, Proces decyzyjny (ściąga)
Metoda: sposób postępowania, który zapewnia osiągnięcie wyznaczonego celu. Technika: sposób wykonywania określonych prac przy wykorzystaniu odpowiednich narzędzi. Zarządzanie przez: cele: to wyznaczenie celów działania prze i ich wskazanie konkretnym pracownikom(wielkość sprzedaż, produkcji, udział w rynku, poziom zysku) Wyniki: określonym zespołom pracowników zapewnione jest samodzielne działanie i odrębność ekonomiczna. Koszty i dochody każdego zespołu są odrębnie rejestrowane, po ich weryfikacji podejmowane jest dalsze działanie. Każdy zespół ma lidera podejmującego decyzje. Wyjątki: proces decyzyjny jest przekazywany na możliwie najniższy szczebel. Kierownicy najwyższego szczebla podejmują decyzje wyjątkowo ważne. K średniego szczebla podejmują większość decyzji. Kierownicy najniższego szczebla podejmują mało ważne decyzje. Marketingowe: wyższe funkcje kierownicze(planowanie, organizowanie, kierowanie, kontrolowanie) są realizowane tak, aby potrzeby konsumentów były jak najlepiej zaspokojone. W tym celu przeprowadza się analizy rynku co da ułatwienie określenia celów przedsiębiorstwa, określi potrzebne na rynku przedmioty, pozwoli dostosować przedmioty(opakowanie, cena, kanały dystrybucji, sprzedaż). Jakość: koncepcja nawiązująca do oczekiwań klientów, związane z jakością produktów. To mało tradycyjna metoda. Cechy nowoczesnego zarządzania: koncepcja kapitału, demokratyczne formy zarządzania, działania marketingowe, wykorzystanie rozwiązań technicznych. Reengineering: wprowadzenie nowoczesnych rozwiązań, dostosowanie się do rynku globalnego, sposób realizacji działań i odrzucenie starych form organizacji. Benchmarking: systematyczne porównanie efektów działalności: obserwowanie innych przed., dokonywanie efektywnych porównań obserwacji, wskazanie rozwiązań problemów w innych przed., i ich adaptacja, wyodrębnienie wybranych rozwiązań. Outsourcing: zwiększenie efektywności działania przed., Przekazanie niektórych działań innym przed., zmniejszenie kosztów działalności, właściwy dobór jednostek. Misja: szeroko propagowana koncepcja działania przed., Strategia: działanie przy osiąganiu wytycznego celu. Cele przed.: zysk, wzrost produkcji i sprzedaży, wzrost udziału w rynku, zmniejszenie ryzyka działania, optymalizacja źródeł zakupu, zmniejszenie kosztów, innowacyjność w zakresie technologii produkcji oraz metod sprzedaży, kształtowanie pozytywnego wizerunku firmy. Planowanie: proces myślowy, w celu przyszłego przygotowania, którego wynikiem jest dokument określający cele działania i sposoby osiągnięcia celów. Pl operacyjne: obejmuje okres krótszy niż rok. Szczegółowe, obejmuje: sprzedaż, usługi, produkcje itp. Dla poszczególnych komórek przed., dla dostosowania do bieżących warunków rynkowych. Pl strategiczne: kilkuletnie, trudność zależy od długości czasowej planu, obejmuje wszystkie dziedziny działania przed. Najważniejszą częścią jest sprzedaż i wynik finansowy. Pl rzeczowe: określa działania i środki do ich realizacji czyli: zaopatrzenie, zakup towarów, zapasy, zatrudnienie, płace, planowanie powierzchni obiektów. Planowanie finansowe: silnie powiązane z rzeczowym. Podstawowe cele: porównanie ilości niezbędnych finansów z ilością dostępnych, określenie zmian w majątku przed, planowanie wyniku finansowego.