Zdrowe miasto, zdrowy dom, zdrowa szkoła
pewna 6 :)
Zdrowe miasto to miasto, które dąży do podniesienia stanu zdrowia fizycznego, psychicznego i społecznego oraz środowiskowych warunków życia mieszkańców.
Zdrowe miasto to miasto, które uwzględnia zdrowie i jakość życia mieszkańców w procesie podejmowania decyzji w różnych sektorach życia.
Zdrowe miasto to niekoniecznie to, które osiągnęło określony status zdrowotny. To takie miasto, które jest świadome swoich problemów zdrowotnych i środowiskowych oraz dąży do ich rozwiązania.
Zdrowe miasto to nie honorowy tytuł przyznany przez Światową Organizacją Zdrowia. To cel , który możemy razem osiągnąć.
Projekt Zdrowe Miasto
W latach 80 - tych Światowa Organizacja Zdrowia podjęła ideę powstania sieci Zdrowych Miast - propagując nowe podejście do problematyki zdrowia publicznego. Główne założenie to dostrzeżenie problemów w sferze fizycznej, psychicznej i społecznej społeczeństw, żyjących w aglomeracjach miejskich.
Program Zdrowe Miasta realizowany jest w Europie od 1988 roku. Jego celem jest poprawa stanu środowiska i zdrowia mieszkańców. O uczestnictwie decyduje Światowa Organizacja Zdrowia oceniając zaangażowanie samorządów lokalnych.
International Healthy Cities Foundation
Strona www Międzynarodowej Fundacji Zdrowych Miast z siedzibą w USA. Zawiera omówienie działalności tej organizacji i odsyłacze do dokumentów, programów oraz witryn internetowych miast w różnych krajach, informujących o szczegółowych inicjatywach , np. Asian-Pacific Cities, Baltic Region Healthy Cities , International Centre for Sustainable Cities, Green Roofs for Healthy Cities.
Odpowiedni projekt Zdrowego Domu zagwarantuje bezproblemowe użytkowanie i osobistą satysfakcję.
Ironią współczesnych czasów jest bowiem fakt, że technologie, których zadaniem ma być ułatwianie i ulepszanie codziennego życia, potrafią negatywnie wpływać na nasze samopoczucie:
Systemy grzewcze i większość klimatyzatorów kusi obietnicą utrzymania dowolnej temperatury w pomieszczeniach, ale wywołują alergie i zmniejszają naszą odporność na infekcje. Na nasz rynek wprowadzane są jednak nowoczesne urządzenia (na przykład wykorzystujące technologię plasmacluster – utrzymującą równowagę jonów dodatnich i ujemnych), których zadaniem jest stabilizacja temperatury na oczekiwanym poziomie, oczyszczanie i nawilżanie powietrza.
Syntetyczne elementy konstrukcji obniżają co prawda koszty budowy, ale wpływają na nasze zdrowie psychiczne – powodując bóle głowy i złe samopoczucie. Z tego powodu wiele osób decyduje się na zakup materiałów budowlanych, których większą trwałość uzyskuje się przy użyciu naturalnych dodatków (klejów żywicznych czy naturalnego cementu wapiennego).
Chemiczne dodatki pozwalające produkować trwalsze farby, panele i inne materiały budowlane uwalniają się przy użytkowaniu pod postacią toksycznych oparów. W tej sytuacji rośnie popularność naturalnych substancji roślinnych stosowanych do produkcji materiałów wykończeniowych i dekoratorskich, ograniczających poziom zanieczyszczeń w powietrzu.
Budowa Zdrowego Domu wymaga podjęcia odpowiednich decyzji związanych z użyciem optymalnych rozwiązań architektonicznych i wyborem nietoksycznych materiałów budowlanych oraz naturalnych elementów dekoracyjnych. Dzięki temu Zdrowy Dom oddycha, nie emituje niekorzystnych związków i nie wpływa negatywnie na nastrój jego mieszkańców. Zapewnia zatem większe bezpieczeństwo i wygodę. Po drugie jest trwalszy, rzadziej się go remontuje, a więc obniża koszty jego użytkowania.
Warto zatem już na etapie wyboru projektu architektoniczenego zwrócić uwagę na te elementy, które zmaksymalizują korzyści wynikające z budowy Zdrowego Domu:
wybór doświadczonej firmy gwarantuje najwyższą jakość i użyteczność projektu oraz optymalne wykorzystanie przestrzeni w Zdrowym Domu;
odpowiednie rozmieszczenie okien i drzwi pozwala znacząco poprawić przepływ powietrza, ułatwiając wentylację, a także dostarczając więcej naturalnego światła;
umieszczenie sypialni i głównych pomieszczeń poza obrębem miejsc będących źródłem toksycznych gazów i łatwopalnych materiałów (garaż czy narzędziownia) zapewnia większe bezpieczeństwo;
projekt Zdrowego Domu powinien uwzględniać rozwiązania pozwalające oszczędzać energię i zasoby wody;
zaokrąglone zakończenia i ścięte rogi minimalizują zagrożenia dla dzieci;
użycie certyfikowanych materiałów budowlanych gwarantuje bezpieczeństwo użytkowania;
Główną funkcją Zdrowego Domu jest zapewnienie bezpieczeństwa jego mieszkańcom. Ważną cechą takiego projektu jest również jego dostosowanie do wysokich standardów związanych z ochroną środowiska naturalnego. Odpowiednio zaprojektowane sposoby pozyskiwania energii – zasilanie słonecznie i naturalne wentylowanie – stanowią doceniane przez ekologów rozwiązania, pozytywnie wpływające na otaczającą nas naturę.
Projekt architektoniczny Zdrowego Domu wcale nie jest droższy lub trudniejszy w realizacji niż model tradycyjny. Rosnąca popularność ekologicznych materiałów budowlanych sprawia, że ich cena jest tylko niewiele większa niż tych produkowanych bez świadomości ekologicznej. Dodatkowo, nowe Zdrowe domy, dzięki rosnącej świadomości ekologicznej Polaków już dziś mają większą wartość aniżeli te, które budowane są bez poszanowania dla naturalnego ukształtowania i otaczającej przyrody. Ostatni, ale prawdopodobnie najważniejszy argument przemawiający za budową Zdrowego Domu, to gwarancja bezpieczeństwa, komfortu i dobrego samopoczucia jaką możesz zapewnić swojej rodzinie .
Świadomość zdrowotnych i ekologicznych skutków rozwoju budownictwa to w Polsce nowe zjawisko. Dlatego przedstawiamy również propozycje dla tych, którzy wybudowali dom pewien czas temu i chcą dokonać w nich pozytywnych zmian – tych które pomogą zmienić stare cztery ściany w Zdrowy Dom:
Projekt dla Ciała:
uwolnij dom od toksycznych elementów wykończeniowych,
uporządkuj elementy wyposażenia organizując więcej wolnej przestrzeni,
do dekoracji domu nie używaj tkanin łąpiących kurz,
wpuszczaj świeże powietrze do rzadko używanych pomieszczeń,
stwórz specjalne miejsce do ćwiczeń fizycznych i medytacji,
stosuj filtry do wody (na przykład filtr dzbankowy Anna) gwarantujące czystą i zdrową wodę,
przechowuj żywność w pojemnikach próżniowych.
Projekt dla Duszy:
uporządkuj bałagan,
do dekoracji wybieraj ciepłe kolory,
słuchaj ulubionej muzyki,
zorganizuj ciche miejsce do relaksacji,
wyrzuć pamiątki przywołujące złe wspomnienia,
stawiaj na prostotę i użyteczność,
zadbaj o zieleń wokół domu.
Szkoła Promująca Zdrowie jest to siedlisko, w którym członkowie społeczności szkolnej - pracownicy i uczniowie: podejmują starania, aby poprawić swoje samopoczucie i zdrowie, uczą się jak zdrowiej żyć i jak tworzyć zdrowe środowisko, zachęcają ludzi, zwłaszcza rodziców do podjęcia podobnych starań.
Jakie są główne cechy Szkoły Promującej Zdrowie?
1.Edukacja zdrowotna jako ważny element programu nauczania szkoły.
2.Etos zdrowia w szkole.
3.Współdziałanie z rodzicami i społecznością lokalną.
Nadrzędnym celem Szkoły Promującej Zdrowie jest zdrowy styl życia społeczności szkolnej i lokalnej.
Aby to osiągnąć społeczność szkolna powinna starać się m.in.:
kształtować poczucie odpowiedzialności za zdrowie u każdej osoby, w rodzinie i w społeczności lokalnej,
zachęcać do zdrowego stylu życia oraz stworzyć uczniom
i pracownikom realne i atrakcyjne możliwości dokonywania zdrowych wyborów,
umożliwiać uczniom rozwój ich potencjału fizycznego, psychicznego i społecznego oraz wzmacniać w nich poczucie własnej wartości,
zapewnić sprzyjające zdrowiu środowisko do pracy i nauki,
włączyć edukację zdrowotną uczniów do programu nauczania szkoły z wykorzystaniem aktywizujących metod nauczania,
wyposażać uczniów w wiedzę i umiejętności niezbędne do podejmowania wyborów dla poprawy własnego zdrowia oraz tworzenia zdrowego i bezpiecznego środowiska fizycznego,
włączyć do działań szkoły służbę zdrowia, zwłaszcza do edukacji zdrowotnej.
Szkołę promującą zdrowie tworzą lub współuczestniczą w jej tworzeniu:
- uczniowie;
-nauczyciele;
-rodzice;
- inni pracownicy szkoły;
- inne osoby ze społeczności lokalnej.
O PROMOCJI ZDROWIA
Koncepcja szkoły promującej zdrowie narodziła się w Europie w połowie lat 80 dwudziestego wieku. W 1991 r. Światowa Organizacja Zdrowia zaproponowała Polsce, Czechosłowacji i Węgrom realizację projektu: „Szkoła promująca zdrowie”. W 1992 r. utworzona została Europejska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Polska przystąpiła do niej i tak stopniowo w całym kraju szerzona była idea szkół promujących zdrowie. Ruch szkół promujących zdrowie rozwija się w Europie i obejmuje obecnie 45 krajów stowarzyszonych w Europejskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie, którym wspólnie patronuje Światowa Organizacja Zdrowia, Rada Europy i Komisja Europejska.
W szkole wolno, a nawet trzeba być samodzielnym, otwartym, odpowiedzialnym, ciekawym świata, krytycznym, prawym i tolerancyjnym.
Podstawą dobrego samopoczucia we wszystkich sytuacjach życiowych jest świadome podejście do zdrowia, jako wartości bezcennej.
Cenimy zdrowie fizyczne - bo zapewnia dobre funkcjonowanie organizmu.
Cenimy zdrowie psychiczne - bo zapewnia dobre samopoczucie.
Cenimy zdrowie społeczne - bo pozwala na utrzymywanie prawidłowych relacji z innymi ludźmi.
Cenimy zdrowie duchowe - bo stanowi wartość życia osobistego każdego z nas.
Dzięki idei SzPZ wciąż uczymy się:
świadomie dbać o zdrowie swoje oraz innych,
nie popadać w kompleksy,
walczyć ze słabościami,
pamiętać o słabszych,
poszukiwać różnych dróg w osiąganiu celu,
pytać i analizować odpowiedzi,
rozwiązywać, a nie odpychać problemy
Tworzenie Szkoły Promującej Zdrowie jest długotrwałym, w zasadzie niekończącym się procesem, gdyż w miejsce problemów rozwiązanych przez społeczność szkolną pojawiają się nowe, wymagające podejmowania kolejnych działań.
Cel nadrzędny, jakim kierowaliśmy się od samego początku naszej pracy to:
„Przekonanie członków społeczności szkolnej i lokalnej, że warto inwestować we własne zdrowie, pomnażać je i traktować jako lokatę na przyszłość”.