Przedszkolaki zdobywaja wiedzę o zawodach-broszurka
„ Dla dziecka zabawa jest pracą, dobrem, obowiązkiem, ideałem życia. Jest jedyną atmosferą, w której może ono psychicznie oddychać, a zatem i działać”
E.Claparede
„Wszystkiego co naprawdę trzeba wiedzieć, nauczyłem się w przedszkolu – o tym jak żyć, co robić, jak postępować, współżyć z innymi, patrzeć, odczuwać, myśleć, marzyć i wyobrażać sobie lepszy świat.”
Robert Fulghum
PRZEDSZKOLAKI ZDOBYWAJĄ WIEDZĘ O
PRACY I ZAWODACH
Praca wypełnia życie każdego dorosłego człowieka. Dzięki niej człowiek zaspokaja swe potrzeby, tworzy swoje ludzkie środowisko. Dobrze jest, jeżeli możemy wykonywać pracę związaną z wymarzonym zawodem. Zainteresowania pracą i przyszłym zawodem rozwijają się u dzieci dość wcześnie. Dziecko od najmłodszych lat ma przecież styczność z przedstawicielami różnych zawodów.
Na początku są to członkowie rodziny: rodzice, dziadkowie; potem sąsiedzi i pracownicy przedszkola i szkoły. Rodzina jest pierwszym szczeblem poznawania przez dziecko świata.
Tu kształtują się pojęcia dziecka, postawy i przekonania, wartości i zainteresowania, stosunek do nauki i pracy oraz wrażliwość estetyczna i emocjonalna.
Szybki rozwój techniki i nowe skomplikowane technologie prowadzą do powstawania zawodów, których nazwy są obce nawet dorosłym. Wśród rodziców są ludzie reprezentujący różne zawody, którzy na pewno chętnie opowiedzą o swojej pracy. Warto zatem zaprosić rodziców do prowadzenia takiego spotkania.
Jest to wspaniała forma aktywizowania rodziców do życia przedszkola, dodatkowa forma współpracy nauczyciel – rodzic, a także pewna forma uatrakcyjniania zajęć dla dzieci.
Dużą zaletą tych spotkań dla dzieci przedszkolnych jest również możliwość obejrzenia z bliska ubioru charakterystycznego dla omawianego zawodu np. mundur policjanta. Ogromnym przeżyciem jest okazja do przymierzenia np. hełmu strażaka. Takie spotkania zmieniają też nastawienie dzieci do przedstawicieli zawodów budzących respekt nawet wśród dorosłych.
Innym sposobem poznawania pracy zawodowej ludzi są wycieczki organizowane do punktów usługowych lub zakładów pracy. W ich trakcie dzieci mają możliwość bezpośredniego obserwowania czynności związanych z zawodem np. wizyta u szewca, fryzjerki itp. Kontakty z ludźmi różnych zawodów sprzyjają gromadzeniu wiedzy o ich pracy oraz mają wpływ na kształtowanie szacunku dla niej. Dzieci mogą zobaczyć wytwory ludzkiej pracy, oraz poznać cechy jakie trzeba mieć aby móc wykonywać dany zawód, np. cierpliwość, odwagę...
Dzieciom w wieku przedszkolnym duże trudności sprawia wyobrażenie sobie skutków wywołanych pracą umysłową, dlatego też w okresie edukacji przedszkolnej dzieci poznają zawody, w których łatwo daje się zauważyć efekty pracy np.: strażak gasi pożar, szewc naprawia buty, listonosz roznosi listy.
"ZABAWA"
To wszelkie czynności bawiące, cieszące kogoś, pozwalające przyjemnie spędzać czas, u dzieci sprzyjające rozwojowi psychicznemu, pomagające poznawać rzeczywistość, których podstawowym motywem jest przyjemność związana z ich wykonywaniem, uczestniczeniem w nich, bawieniem się.
Zabawa dziecka w wieku przedszkolnym jest bardzo często uważana za najważniejszy rodzaj działalności, który w gruncie rzeczy nie tylko dominuje nad wszystkimi innymi, ale je przeistacza, powodując, że czynności o charakterze pracy czy nauki stają się również zabawą.
Współczesna psychologia wskazuje wiele różnorodnych funkcji zabaw dziecięcych, podkreśla się też ich ogromne znaczenie dla rozwoju wszystkich sfer osobowości dziecka:
• jest to działalność zaspokajająca istotne potrzeby dziecka, a przede wszystkim potrzebę poznawania i przekształcania rzeczywistości przez własną aktywność,
• dzięki zabawie rozszerza się orientacja dziecka w świecie przyrody i życiu społecznym, w niej uczy się dziecko rozumieć rzeczywistość i odróżniać świat realny od fikcji, są one łatwą, poglądową, dostępną i zajmującą nauką o świecie i życiu człowieka,
• zabawy sprzyjają rozwojowi funkcji psychomotorycznych dziecka, doskonalą jego sprawności fizyczne, ćwiczą ruchy rąk, podnoszą na wyższy poziom procesy analizy i syntezy, rozwijają umiejętność obserwacji, stwarzają okazję do przyswojenia nowych słów, określeń i pojęć, doskonalą mowę, zmuszając do porozumiewania się z kolegami i nauczycielką, rozwijają myślenie i wszystkie operacje umysłowe,
• dzięki nim rozwija się, tak niezbędna w intencjonalnym uczeniu się, zdolność do podporządkowania własnej aktywności i impulsywnych dążeń wymaganiom społecznym.
CZYLI ...
Przedszkole wprowadza dziecko w świat dotąd dla niego obcy. Przede wszystkim uczy go tego, że istnieją inne dzieci i ich potrzeby.
Ponadto dziecko nabywa wiele innych umiejętności i wiadomości o otaczającym go świecie bliższych i dalszych znajomych. Nabywa umiejętności funkcjonowania w grupie rówieśniczej, kształtuje swoją osobowość, próbuje rozumieć i akceptować uczucia innych. Profesjonalnie przygotowana kadra pedagogiczna czuwa nad rozwojem dziecka, jego indywidualizacją, uznaje jego podmiotowość, na którą składają się czynniki takie jak: akceptacja indywidualnych odczuć, pomaganie w realizacji pomysłów dziecka, unikanie sankcji prowadzących do lęku, stawianie zadań na miarę możliwości dziecka, wyrobienie poczucia odpowiedzialności, kształcenie poczucia więzi społecznej i współodpowiedzialności.
W przedszkolu dziecko w ramach zajęć dodatkowych zetknie się z językiem obcym. Tu nauczy się dobrych manier, rozwinie swoją osobowość i talenty. Wszystko to będzie możliwe dzięki współpracy obu środowisk: przedszkolnego i rodzinnego.
Przedszkole XXI wieku w pewnym stopniu zmienia swoje role. Będzie stanowiło laboratorium przyszłego człowieka.
Dziecko jest bowiem nie tylko symbolem przyszłości,
ale jej reżyserem w nadchodzącej erze.