Nie znamy autorów większości kompozycji średniowiecznych, ponieważ większość utworów sakralnych jest dziełem grupy a nie jednej osoby. Początkowo w średniowieczu bardziej ceniono muzykę sakralną wykonywaną a capella, czyli bez towarzyszenia instrumentów. U schyłku epoki średniowiecza wzrosło znaczenie muzyki świeckiej,w związku z czym popularne stały się takie instrumenty,jak lira, klawikord, flet. W średniowieczu dominowały pieśni kościelne i liturgiczne. Chorał gregoriański jest to zbiór psalmów żydowskich i hymnów rycerskichz w chorale gregoriańskim były śpiewy sylabiczne oraz śpiewy melizmatyczne. Z epoki średniowiecza pochodzi najstarsza polska pieśń BOGURODZICA. Renesans wiek XVI, od epoki renesansu pochodzą początki muzyki instrumentalnej, w tej epoce pojawiły się pierwsze próby wykształcenia systemu tonalnego dur - moll. W renesansie kompozytorzy komponowali muzykę religijną jak i świecką, rozwinęła się także muzyka chóralna i muzyka a capella.
Nie znamy autorów większości kompozycji średniowiecznych , ponieważ większość to utwory sakralne wykonywane przez wiele osób a nie przez jedną a ponadto autorzy którzy tworzyli sami nie podpisywali się pod swoimi dziełami , dlatego że żyli z dala od sławy . Wierzyli że Bóg wynagrodzi im to w życiu wiecznym . Początkowo w średniowieczu bardziej ceniono muzykę Sakralną (np. chorały gregoriańskie) wykonywaną "a capella" , czyli bez towarzyszenia instrumentów. U schyłku epoki średniowiecza wzrosło znaczenie muzyki świeckiej , w związku z czym popularne stały się takie instrumenty , jak : lutnia , klawikord , lira korbowa , flet , organy. Muzyka średniowieczna : Totalna dominacja muzyki liturgicznej (kościelnej) w języku łacińskim. Śpiewano głównie zbiory psalmów żydowskich i hymnów rycerskich zwanych chorałami gregoriańskimi. Główne cechowanie muzyki średniowiecza to : oparcie na skalach modalnych , śpiew a capella , przewaga jednogłosowości , duża ilość melizmatów . Muzyka renesansowa : Podobnie jak w średniowieczu rozkwitała muzyka religijna z jej podstawowymi gatunkami : mszą i motetem . Liczba głosów mogła być już większa niż w muzyce średniowiecznej. Powstała nieznana dotąd technika fauxbourdon( która polegała na równoległym przesuwaniu akordów , głównie sekstowych) , zaczęto stosowanie chromatyki ( zasada użycia w muzyce znaków chromatycznych). W średniowieczu nie istniała ponadto faktura instrumentalna, która w renesansie zaczęła się już pojawiać.