Wychowanie rycerskie, mieszczaństwo, uniwersytety, renesans, Erazm z Rotterdamu
Wychowanie rycerskie:
• Wzór rycerza: silny żołnierz, przepojony kultem bojowej odwagi;
• Mistrz w posługiwaniu się mieczem i tarczą;
• Wyróżniał się poczuciem humoru, troską o własne imię i wierną służbę królowi.
Metody i ideały wychowania rycerskiego:
życie wojskowe – odwaga, wytrwałość, zręczność w walce;
życie dworskie – uprzejmość, udział w ceremoniach;
życie religijne – litość, szlachetność wobec pokonanych.
Trzy stopnie wychowania rycerskiego:
7 – 8 lat – paź na dworze, pod kierunkiem mistrza – jazda, pływanie, władanie łukiem, tarczą i włócznią, służył panu;
14 – 15 lat – giermek – pod opieką pana dworu lub najdzielniejszego rycerza – uczony trudnych ćwiczeń wojennych, popisów w turniejach, towarzysz pana w wyprawach wojennych, uczył się etyki dworskiej, honoru, śpiewania ballad, gry na instrumencie, układania wierszy;
21 lat – pasowanie na rycerza – kilkudniowa ceremonia – pan obdarowywał go majątkiem.
Ideał rycerza:
człowiek czynu;
lojalny wobec zwierzchników;
łaskawy dla poddanych;
oddany sługa kościoła;
Bogu – duszę, życie – królowi, serce – damom, sława – dla siebie;
7 cnót: jazda konna, pływanie, strzelanie z łuku, szermierka, łowy, gra w szachy, poezja.
Mieszczaństwo:
bogaci kupcy, patrycjusze;
ulegali wpływowi szkolnictwa kościelnego;
zabiegali o naukę łaciny;
zabiegali o szkoły prywatne;
szkoły komunalne.
Rzemieślnicy:
Etapy edukacji cechowej:
― I terminator – wykonanie sztuki;
― II czeladnik – podróż doskonaląca;
― III mistrz
UNIWERSYTETY:
Definicja:
Uniwersitas – to naukowa instytucja uprawiająca różne dziedziny wiedzy (śr. Studium generała);
podział uniwersytetu na wydziały – po zebraniach naukowych profesorów określonych specjalności;
spotkania wykładowe – bez gmachów.
Średniowieczne uniwersytety:
• powstanie: XII i XIII w.
• ośrodkiem życia naukowego – Paryż
• po 2 – 4 latach nauki w uniwersytecie – uczeń nazywany bakałarzem
• kolejne dwa lata studiów i egzaminów – samodzielne nauczanie – akt – incepcio – początek (samodzielny wykład)
• pogląd ludzi średniowiecza: światem rządzą trzy władze: duchowna, świecka, uniwersytecka – potęga nauki;
• na miasto uniwersyteckie zasługuje miasto stołeczne, królewskie lub cesarskie
Uniwersytet Paryski:
dzielił się na specjalności naukowe, dając początek wydziałom – na czele – dziekan, całością kierował rektor;
wydziały: filozofii
teologii
prawa
medycyny
Struktura organizacyjna:
samodzielne nadawanie statusu
samodzielne wybory rektora
wolność władzy świeckiej
własna władza sądownicza
własne programy nauczania
nadawanie tytułów naukowych
zarządzanie własnym majątkiem
Studenci:
• skazani na wygnanie z ojczyzny
• zrzeszeni w małe grupy
• głównie mężczyźni
• po przysiędze rektorowi musieli zawrzeć umowę z profesorem
Od ucznia do profesora:
zaawansowani studenci – pomocnicy mistrzów
podstawowy profesorski tytuł – doktorat
zajęcia od rana do wieczora – ranne zajęcia dla profesorów
od 6 do 9, od 9 do 12 – wykłady
od 12 do 15 – czas wolny
od 15 do 18 – dyskusje
od 18 do 21 – pozostałe repetycje
jednostka wykładowa – 3 godziny
Rodzaje wykładów:
pod pióro – powolne dyktowanie pozwalające zapisać
mówienie – bardzo szybko, brak możliwości zapisu
system pamięciowy – myślenie o tym co mówi profesor ( w czasie przechadzki i rekreacji – myślenie analogowe)
(!) Uniwersytety:
― Anglia: Oxford, Cambridge
― Włochy: Bolonia, Salerno
― Francja: Paryż, Montpellier
― Hiszpania: Toledo, Kordowie
― Portugalia: Lizbona
― Europa Środkowa: Praga, Kraków (1364r.), Wiedeń
Bolonia:
sławny ośrodek uniwersyteckiej nauki prawa
największe w Europie centrum produkcji książek (kopiści, introligatorzy, miniaturzyści, wytwórcy pergaminu, księgarze)
eksport rękopiśmienniczych książek do Europy
Uniwersytet Krakowski:
założony w 1364r. przez Kazimierza Wielkiego
ufundowanie 11 katedr: 8 prawa, 2 medycyny, 1 sztuk wyzwolonych
siedziba: Wawel
wiek XV – sukcesy nauk prawniczych, matematycznych i astronomicznych
kształcił głównie kler i nauczycieli
Renesans:
nowy kierunek myślenia – humanizm
człowiek renesansu – myśli i rozumie to co myśli
myślenie według rozumu
dbanie o uczucia, nastroje
zwracanie uwagi na przyrodę, jako dzieło Boga
Poglądy pedagogów humanistów:
wychowanie i kształcenie użytecznym, opartym na gruntownym wykształceniu języków (łacina i greka)
cel edukacji – nauka pięknej wymowy – retoryka
dbałość o wychowanie fizyczne – wygląd zewnętrzny
w zakresie moralnym – oddziaływanie na wychowanka przez budzenie honoru i ambicji, pochwały i nagrody, rozwijanie współzawodnictwa
pogarda chłosty i kary
Erazm z Rotterdamu:
wierzył w wartość wykształcenia „kto nie umie czytać i pisać nie zasługuje na miano człowieka”
udostępnić szkołę bogatym i biednym, mężczyznom i kobietom
zdolności, a nie bogactwo powinno decydować o wiedzy
czynności wychowawcze – nacechowane łagodnością
zakaz stosowania kar cielesnych
3 czynniki warunkujące rozwój umysłowy: nauka, ćwiczenia, praktyka
rozwijanie przez nauczycieli indywidualnych możliwości ucznia