Dystrybucja Internetu – XXI wiek w twoim domu

Dystrybucja Internetu – XXI wiek w twoim domu
Jak można zauważyć w tytule moim pomysłem na biznes jest założenie firmy, która trudniłaby się dostarczaniem Internetu zarówno do firm jak i indywidualnych odbiorców. Sam Internet jest tworem nowym i ciągle rozwijającym się. Możliwości jakie ze sobą niesie są ogromne i trudne do przecenienia, a wielu z nich dzisiaj nie znamy. Pomysł na mój biznes postanowiłem zawrzeć w kilku jasnych i klarownych punktach aby jak najlepiej przedstawić zalety tego typu biznesu, korzyści i profity płynące z zajęcia się tego typu działalnością.
1. Tutaj pokrótce postaram się uzasadnić dlaczego uważam dostarczanie Internetu za dochodowe i mające przyszłość zajęcie. Jak wiadomo Internet daje użytkownikom ogromne możliwości. Dzięki niemu otwiera się świat zupełnie nowych możliwości. Jest bardzo praktyczny i w szybki sposób możemy odnaleźć potrzebne nam informacje. Nasze dzieci poprzez używanie Internetu są w stanie szybko i łatwo zdobywać wiedzę potrzebną w szkole, a także do rozwoju własnej osobowości. Każdy użytkownik może regulować rachunki, różnego rodzaju opłaty ( w tym miejscu należy nadmienić, że na przedsiębiorstwa jest nałożony wymóg posiadania stałego dostępu do Internetu w celu regulowania płatności z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych ), może nawet robić zakupy. Internet może być również używany do nauki języków obcych, gdyż możemy się łączyć z witrynami z całego świata. Jest to również doskonała forma rozrywki – mamy możliwość oglądania filmów, ściągania plików muzycznych, a nawet możliwość rozmawiania z innymi użytkownikami. Dlatego, jak i również z wielu innych powodów dostęp do Internetu jest powszechnie pożądany. Aby móc korzystać z naszej oferty należy posiadać komputer, lecz to nie jest zbyt wygórowany wymóg zwłaszcza, że komputery stają się czymś tak powszechnym jak telewizor czy lodówka, umiejętność posługiwania się nim jest wymagana w wielu zawodach. Jako, że Polska 1.05.2004 staje się członkiem Unii Europejskiej, a w naszym kraju zanotowano bardzo mały odsetek ludzi korzystających z Internetu mamy nadzieję, że przy odpowiednim działaniu, uda nam się uzyskać poparcie instytucji unijnych w propagowaniu szerokiego dostępu do Internetu co znacznie zwiększy prestiż firmy, jak i również stworzy nam darmową reklamę i zwiększy zaufanie potencjalnych klientów. Rozwój nowoczesnej technologii i miniaturyzacji sprawia, że sprzęt komputerowy staję się coraz tańszy i powszechniejszy. Gospodarka Polski odbiła się od dna i po paru latach złej koniunktury zaczyna wychodzić na prostą. Dane z ostatnich miesięcy mówią, że szybkość i skala wzrostu różnych gałęzi przemysłu, przyrost PKB zaskakują nawet najbardziej optymistycznie prognozujących ekonomistów, więc oczywistym jest to, że niedługo wzrośnie ilość zakupionych komputerów, a co za tym idzie większy popyt na posiadanie dostępu do Internetu.
2. W tej części podam koszty uruchomienia i utrzymania firmy zajmującej się dostarczaniem Internetu. Oczywiście najpierw trzeba udać się do kilku urzędów i daną działalność zarejestrować lecz pozwolę sobie to ominąć, gdyż nie ma to szczególnego znaczenia dla samego pomysłu. Koszty zależą oczywiście od skali z jaką mielibyśmy rozpocząć działalność. Również położenie i realna konkurencja ma duże znaczenie. W wypadku dobrej kondycji konkurencji należy do kosztów dodać również fundusze przeznaczone na rozreklamowanie firmy, a także na samą początkową działalność, ponieważ uzyskanie klientów może się wiązać z próbami odebrania ich innym firmom co niesie za sobą potrzebę maksymalnie możliwego obniżenia cen użytkowania Internetu do czasu, aż klienci zrezygnują z usług innych firm na rzecz naszej. Mimo posiadania dosyć obszernej wiedzy i pewnych doświadczeń w sprawie prowadzenia firmy dostarczającej Internet, będzie to jednak nowe, założone zupełnie od podstaw przedsiębiorstwo. Dlatego zamiast rozpoczynać swoje działanie chociażby w Warszawie, gdzie konkurencja jest duża i dobrze rozwinięta lepiej jest zacząć w mniejszym mieście jak np. Lublin czy Poznań, gdzie konkurencyjne firmy są małe i niezorganizowane więc nie są dużą barierą do wejścia naszej firmy na rynek natomiast potencjał takich miast czyli ilość osób chętnych do korzystania z naszych usług jest znaczny. Aby rozpocząć działalność potrzebujemy pewnej sumy pieniędzy. Oczywiście im większą kwotą będziemy dysponować tym szybszy i większy będzie zysk. Na początku należy zakupić sprzęt potrzebny do obsługi klientów m.in. serwer, router itp. Koszty tego typu zakupów wyniosłyby do 100 000zł oczywiście w zależności od jakości i możliwości użytkowych. Jako, iż chciałbym szybko i sprawnie wkroczyć na rynek by w miarę sprawnie uzyskać pokaźną liczbę klientów, jednocześnie nie dając czasu na zorganizowanie się konkurencji dlatego byłbym w stanie wydać nawet znacznie więcej na urządzenia. W pierwszych tygodniach działalności chciałbym uzyskać ok. 800 – 1000 klientów co na dane realia byłoby liczbą znaczną. Niestety wiązałoby się to ze znacznymi kosztami, ponieważ niskie, prawie dumpingowe ceny podłączenia wiązałyby się z potrzebą pokrycia kosztów ze strony samego przedsiębiorstwa. Należy nadmienić, że im niższe wprowadzone na samym początku działalności tym szybsze byłoby przejście klientów do naszej opcji i osłabienie pozycji konkurencji. W kwestii podłączania klientów, na początku należałoby uruchomić centralę w centrum miasta, następnie filie w różnych punktach miasta, do których przesyłalibyśmy Internet. Następnie w filiach rozdzielalibyśmy go do indywidualnych użytkowników. Dysponując dużymi funduszami na początku moglibyśmy udostępnić duże łącza na stosunkowo mniejszą liczbę użytkowników niż ma to miejsce w firmach konkurencyjnych co zwiększyłoby naszą konkurencyjność. Co do użytkowników to rozróżnia się dwie główne grupy: odbiorców indywidualnych i firmy. Koszty podłączenia Internetu ponosiłby klient więc to pomijam w moim obliczeniach. Dodam jedynie, że dostarczenie Internetu do domu jednorodzinnego czyli położenie kabla od serwera do konkretnego mieszkania wynoszą ok. 300-400zł. Natomiast podłączenie osób mieszkających w bloków są znacznie niższe więc nie stanowi to problemu dla klienta. Jako, że polityka firmy byłaby w równie dużym stopniu nastawiona na podłączanie nowych klientów jak i na odbieraniu klientów innym firmom to w tym drugim przypadku odchodzą koszty podłączenia, gdyż infrastruktura kablowa, która w większości przypadków staje się własnością klienta jest już położona. W takiej sytuacji nagłe wejście na rynek naszej firmy z obniżonym abonamentem bez kosztów podłączania staje się interesującą ofertą. W celu uzyskania jak największej liczby klientów abonament dla odbiorcy indywidualnego wynosiłby w pierwszych miesiącach działania ok. 20zł, a w przypadku firm ok. 300zł czyli byłby znacznie niższy niż oferty innych firm, które plasują się na wysokości odpowiednio 50zł i 600zł. Jak łatwo zauważyć nasza oferta jest o 50% niższa od oferty konkurencji. Oczywiście po przeciągnięciu odbiorców z innych firm do nas abonament wzrósł by do poziomu opłacalności jednakże przy odpowiednio dużej ilości abonentów nie byłyby by to znaczne sumy. Trzeba również zauważyć, że najpoważniejsze wydatki firma ponosi tylko raz, a zakupienie drogiego lecz bardzo dobrego jakościowo sprzętu spowoduje, że ten sprzęt szybko zaczyna na siebie zarabiać. W przypadku firm, sprawa byłby o wiele mniej skomplikowana, ponieważ mieszczą się najczęściej w jednym budynku czyli koszty podłączenia byłyby niższe. Aby przekonać by korzystały akurat z naszej oferty, a nie z oferty dystrybutora, który do tej pory był dostawcą Internetu nie wystarczy już sama obniżka cen jak to miało miejsce w przypadku odbiorców indywidualnych. Przedsiębiorstwom zależy przede wszystkim na profesjonalnym i bezproblemowym podłączeniu do Internetu i wolą zapłacić więcej i nie mieć kłopotów niż zapłacić mało i liczyć się z problemami. Dlatego nasza firma powinna pokazać się ze strony sprawnego i kompetentnego partnera. Aby osiągnąć taki wizerunek należałoby przede wszystkim zatrudnić wykwalifikowaną i kompetentną kadrę lecz o tym napiszę niżej.
Jak już wspomniałem, aby osiągnąć jak najlepsze rezultaty musimy od samego początku uzyskać wysoką liczbę użytkowników. Dlatego od początku działalności musimy przeznaczyć duże sumy na reklamę firmy. Samego Internetu nie trzeba reklamować nikomu natomiast samą firmę już zdecydowanie tak. Opublikowanie reklam w prasie, drukowanie ulotek itp. Dodatkowo należy zatrudnić odpowiednio wykształconych i wyszkolonych ludzi. Co do ilości pracowników to może się to wydać dziwne, ale do obsługi kilku tysięcy użytkowników indywidualnych i kilkudziesięciu firm nie potrzeba więcej niż kilkunastu stałych pracowników. W moim pomyśle stawiam na jakość, a nie na ilość dlatego powinniśmy zatrudnić małą ilość pracowników, ale takich by orientowali się w temacie i mieli już jakieś doświadczenie w kwestii dostarczania Internetu. Kandydatów do pracy w naszej firmie można by było znaleźć na najlepszych polskich uczelniach jak Politechnika Warszawska czy Uniwersytet Jagieloński, których przyciągneli byśmy dużymi płacami. Można by również zatrudniać najlepszych i najbardziej kompetentnych pracowników firm konkurencyjnych. Oczywiście jeśli chcemy w krótkim okresie czasu zacząć zaopatrywać dużą ilość odbiorców to liczba pracowników musi być większa jednak po paru miesiącach bardzo intensywnego podłączania klientów, możemy zredukować ilość pracowników do niezbędnego minimum co znacznie zredukuje koszty, ponieważ największe koszty stałe, które firma ponosi, to płace. By dodatkowo zwiększyć konkurencyjność naszego przedsiębiorstwa można uruchomić serwis, który zaopatrywał by wyłącznie odbiorców Internetu korzystających z naszych usług. Aby taki serwis skutecznie i w sposób zadowalający funkcjonował należałoby zatrudnić do niego 3-4 osoby, które zajmowały by się tylko i wyłącznie sprzedażą części do komputerów, wymianą, także wizytami domowymi gdyby któryś z klientów życzyłby sobie zainstalowanie oprogramowania czy pomoc w podłączeniu różnych urządzeń. Sprawne osoby zatrudnione w takim serwisie jedynie podniosłyby kwalifikacje i renomę naszej firmy co również stanowiłoby swoistą reklamę i napędzało by nam dodatkowych klientów. Na rynku istnielibyśmy jako dystrybutor Internetu jednakże, jak zauważyłem wcześniej działalność naszej firmy nie musi się ograniczać tylko do tego. Aby zminimalizować czas potrzebny na zwrócenie kosztów zakupów urządzeń można by przede wszystkim firmom udostępnić opcję umieszczania własnych stron www na naszych serwerach. Cena tego typu obsługi wynosiłaby ok. 100zł za stronę od firmy co w przypadku kilkudziesięciu firm daje zysk kilku tysięcy złotych. Nasza firma mogła by również oferować usługi tworzenia stron www na zamówienie co wiązałoby się ze zwiększeniem kadry, a także większymi wpływami do budżetu firmy.
3. W tym punkcie postaram się nieco dokładniej opisać istniejącą konkurencję, a także dlaczego na miejsce startowe firmy nie wybieram głównych centrów społecznych jakimi są Kraków czy Warszawa. Postaram się również przedstawić moje własne pomysły na szybkie i sprawne pozyskanie klientów i zlikwidowanie konkurencji. Konkurencja w mniejszych miastach, gdzie planuję rozpocząć działalność jest w stanie początkowego rozwoju jako, że samo masowe podłączanie użytkowników do Internetu za pomocą stałych łącz jest zjawiskiem młodym i nie za bardzo znanym. Korzyściami z rozpoczynania działalności w mniejszych aglomeracjach jest głównie to, że firmy konkurencyjne dla naszej są w większej mierze firmami, których głównym celem działalności nie jest dostarczanie Internetu. Na większości osiedli, do których Internet dochodzi, firmy te są założone i kierowane przez 3-4 osoby, a ilość użytkowników korzystających z tego typu usług nie przekracza 200. Nie istnieje jedna firma dostarczająca dostęp do sieci większej liczbie abonentów np. 10000. Dlatego próby odebrania klientów takim małym, lokalnym sieciom nie stanowi dużego problemu. Co więcej takie lokalne sieci zakładane są przez osoby nie do końca kompetentne, które dopiero zaczynają się uczyć administrować siecią. Rzutuje to na stosunkowo duże niezadowolenie klientów co dodatkowo ułatwia nam działanie. W przypadku zaopatrywania firm dystrybutorzy Internetu również nie są zorganizowani i liczba tego typu działalności jest bardzo wysoka lecz są to firmy małe, zajmujące się dostarczaniem Internetu to kilku przedsiębiorstw. Dlatego mój plan głównie opiera się na pomyśle szybkiego i skutecznego wejścia na rynek co umożliwi nam wchłonięcie małych sieci lokalnych i stworzenie dużego i silnego przedsiębiorstwa, które będzie dostarczać Internet 80-90% rynku lokalnego.
Oczywiście tak szybkie i dynamiczne wejście na rynek niesie ze sobą ogromne koszty. I tutaj kolejny ukłon w stronę inwestorów, ponieważ dysponowanie bliską milionowi złotych na samym początku działalności dało by możliwość opanowania rynku w mieście o wielkości 400 000 – 500 000 mieszkańców w przeciągu 9-12 miesięcy. Po tym okresie czasu ilość użytkowników byłaby tak duża, więc nie było by konieczne znaczne podniesienie abonamentu by działalność przynosiła zyski. Dodatkowo, niski abonament mógłby być pokrywany z wpływów z działalności pobocznej jaką by było dawanie możliwości umieszczania własnych witryn internetowych. W planach rozwojowych naszego przedsiębiorstwa można również uwzględnić pomysł na uruchomienie sieci kafejek internetowych w różnych punktach danego miasta ( można by je utworzyć chociażby w wyżej wymienionych filiach ) lecz to należy postawić w dalszym planie i na początku skoncentrować się na dostarczaniu Internetu. Po pewnym czasie działania firmy, gdy uzyskamy już w miarę pewną i stabilną pozycje na rynku, a dostarczanie Internetu zacznie przynosić zyski, można pomyśleć o następnym kroku w rozszerzeniu działalności. Posiadając znaną i renomowaną markę firmy, można spróbować wejść na rynki lokalne dostarczania Internetu w innych miastach. Oczywiście, nie miałyby większego sensu próby konkurowania ze stołecznymi gigantami, które mają znacznie większe fundusze i możliwości niż nasza firma, ale wejście na rynek w miejscu, gdzie jak poprzednio firmy tego typu byłyby znacznie rozczłonkowane i nie byłoby jednego, górującego nad innymi molocha. Niestety, brakowałoby już elementu zaskoczenie, ponieważ metody tego typu działania byłyby już znane jednakże intensywna reklama i niższe ceny niż u konkurencji pozwoliłoby, nie tak szybko jak za pierwszym razem lecz jednak, na odbieranie klientów innych firm. W rzeczywistości cały pomysł opiera się na scentralizowaniu udostępniania tego typu usług i stworzeniu jednej, dużej firmy działającej na terenie całego kraju, jednakże pomijając największe miasta Polski. Nasza firma mogłaby się również zająć zagospodarowaniem niszy rynkowej, którą inne firmy omijają. Mowa tutaj o mniejszych miastach Polski, które zamieszkuje do 5000 - 10000 mieszkańców. Użycie odpowiedniej technologii zminimalizowałoby koszty podłączenia takich miasteczek do Internetu, a dałoby nam pierwsze i jedyne miejsce w pozycji podłączania do globalnej sieci. Konkurencja w takich miasteczkach praktycznie nie istnieje, ponieważ inne firmy nie chcą zajmować się dystrybucją do takich miejsc, gdyż uważają to za niedochodowe. Nie mają racji, ponieważ wszystko zależy od skali działania. Posiadając już stały i dosyć duży zysk z dystrybucji na terenie większego miasta i odpowiednie środki na inwestycje można by na szeroką skalę podłączać małe miejscowości na terenie całego kraju. W ten sposób powstałaby jedna, wielka firma szeroko rozciągnięta na terenie całej Polski z minimalna konkurencją ( w przypadku duży miast powyżej 500 000 mieszkańców istnieje duża i zorganizowana konkurencja w postaci takich firm jak np. Telekomunikacja Polska S.A. czy Netia, z którymi konkurowanie nie ma sensu, ponieważ istnieją na rynku dosyć długo i mają wyjątkowo silną pozycję, a w przypadku TP S.A. jako firma niegdyś państwowa, a teraz sprywatyzowana ma oczywistą przewagę również na rynku internetowym ). Dlatego dostarczanie Internetu do mniejszych miast wiązałoby by ze sobą mały koszt wejścia na taki rynek spowodowany brakiem konkurencji, a także nie powodowałoby poważnych konfliktów w wielkimi firmami, które mogłyby się poczuć zagrożone traceniem klientów. Uruchamianie filii w mniejszych miejscowościach wiązałoby się z koniecznością zatrudnienia kolejnych pracowników lecz takie filie z pewnością by na siebie zarabiały i zwiększały potencjał naszego przedsiębiorstwa. Trzecim etapem rozwoju naszej firmy, byłaby próba wejścia na rynki największych miast Polski. Niosłoby to ze sobą kolejne koszty, nieporównanie większe niż wszystko z czym do tej pory miała do czynienia nasza firma lecz posiadając duży kapitał przeznaczony na ten okres działalności razem z dosyć dużym potencjałem umożliwiłby nam zdobycie pewnej części rynku zwłaszcza, że chociażby dotychczasowa oferta dostarczania Internetu przez TP S.A. zostawia wiele do życzenia jako, że monopolistyczna pozycja tej firmy daje wrażenie jej pracownikom, że nie muszą odpowiednio dbać o klienta co również możemy wykorzystać. Ostatni etap działalności jest oddalony o parę lat od początkowego funkcjonowania i najprawdopodobniej ulegnie pewnym zmianom już podczas przeprowadzania pierwszych dwóch etapów działalności firmy.
4. W tym punkcie zawrę podsumowanie moich planów i streszczę obraz funkcjonowania firmy dostarczającej Internet. W początkowej fazie powstawania przedsiębiorstwa należałoby się skupić na szybkim uzyskaniu dużej ilości klientów. Pozyskując ich niskimi cenami i profesjonalną obsługą w szybkim czasie zdobędziemy „przyczułek” czyli lokalny rynek dostarczania Internetu jednego ze średnim polskich miast i możliwość do rozpoczęcia następnego etapu działań jakim by była dystrybucja Internetu do małych miasteczek rozlokowanych na terenie całego kraju. Po paru latach intensywnych działań mielibyśmy dużą ilość małych filii rozlokowanych po całym kraju. W tym momencie najprawdopodobniej podjęlibyśmy próbę wejścia na ogólno krajowy rynek. Dodatkowo o czym wcześniej nie wspomniałem integracja z Unią Europejską otwiera przed nami jeszcze inny, nowy sposób na zarabianie pieniędzy przez naszą firmę. Jako, że obywatele Polski będąc członkami Unii będą mieli całkowitą swobodę w prowadzeniu działalności gospodarczej na terenie całej Unii, umożliwi nam to późniejsze próby wejścia na rynki zagraniczne ( naszym atutem byłyby niskie ceny spowodowane niższymi kosztami zatrudnienia siły roboczej niż ma to miejsce w krajach zachodnich ). Oczywiście cały ten plan będzie możliwy tylko i wyłącznie jeśli będziemy dysponować dużymi funduszami na samym początku działalności by jak najsprawniej i najszybciej rozwinąć się na rynku, utrzymać się i zdobyć silna pozycję by zminimalizować zagrożenie ze strony konkurencji. Skala z jaką zamierzam rozpocząć działalność będzie w głównym stopniu zależała od funduszy inwestycyjnych i tu nadmienię, że im więcej pieniędzy przeznaczy się w początkowy rozwój tym szybciej i w większej ilości do nas wrócą. Zwrócę jeszcze uwagę na to, że inwestowanie w Internet w obecnej chwili jest jednym z najbardziej dochodowym zajęć na rynku, a obecny moment jest po prostu najlepszym do rozpoczęcia tego typu działalności – konkurencja jest minimalna, a w najbliższym czasie wzrost eksportu i przemysłu, który już odnotowujemy pociągnie za sobą również wzrost innym gałęzi gospodarki, w tym technologii komputerowej i Internetu. Można wspomnieć również o tym, że w momencie gdy firma osiągnie odpowiednią wielkość, będzie można podjąć próbę wprowadzenia jej na giełdę co przyniesie większy prestiż i korzyści finansowe. Pisząc ostatnie zdanie przypominam, że firma tym więcej będzie przynosić zysków im więcej zainwestujemy na początku, a przy odpowiednio wysokich funduszach już po pół roku z każdej włożonej złotówki osiągniemy nawet 3-5 krotny zysk.

Dodaj swoją odpowiedź