S. Moniuszkę nazywamy "ojecem opery narodowej", ponieważ pod wpływem budzącego się poczucia narodowej odrębności pragnął w swojej muzyce, głównie w operach i pieśniach, zaakcentować elementy rodzime. Czynnikiem inspirującym tę twórczość muzyczną stał się rodzimy folklor, w tematyce nawiązywał często do scen z historii i obyczajów narodu. W trudnych dla Polski czasach jego utwory były wielką podporą dla narodu polskiego i stanowiły "pokrzepienie serc". O narodowym charakterze muzyki Moniuszki świadczą więc zawarte w niej odniesienia do folkloru polskiego. Kompozytor stosował stylizacje tańców narodowych: mazurów, polonezów, krakowiaków, a także typowe zwroty melodyczno-rytmiczne, wywodzące się z ludowych źródeł. Jego utwory przyczyniły się do ocalenia ojczystego języka i upowszechniania narodowej poezji w okresie zaborów. Tak narodziła się „Halka” - z librettem Włodzimierza Wolskiego, najpierw jako utwór dwuaktowy ( Wilno 1848 ), a następnie czteroaktowy, wystawiony w Teatrze Wielkim w Warszawie ( 1858 ). Pozdrawiam.
Dlaczego stanisława Moniuszkę nazywamy ojcem opery narodowej? Proszę o pomoc :)
Dlaczego stanisława Moniuszkę nazywamy ojcem opery narodowej? Proszę o pomoc :)...
Dlaczego Moniuszkę nazywamy ojcem polskiej opery narodowej ( Halka, Sztraszny dwór, stylizacje tańców, tematyka społeczna itp.)
Dlaczego Moniuszkę nazywamy ojcem polskiej opery narodowej ( Halka, Sztraszny dwór, stylizacje tańców, tematyka społeczna itp.)...