Analiza reklamy atlas
Reklama to specyficzny rodzaj przekonania klienta do nabycia towarów lub usług oferowanych przez konkretne firmy. Twórcy reklam wciąż szukają nowych rozwiązań na zaintrygowanie i pozyskanie klienta. Zadają sobie dużo trudu, by stworzyć skuteczny komunikat, który odbiorca zaszufladkuje w głowie tak, jak tego chcą. W kontaktach z konsumentem najbardziej są skuteczne środki masowego przekazu. Reklama telewizyjna jest szybka, ma dużą siłę oddziaływania (obraz i głos), krótką wypowiedź, jest jednym z najbardziej wiarygodnych i opiniotwórczych mediów. Reklama zaczyna się od sceny przekazania stronie polskiej dwóch nagich mieczy przez wojska krzyżackie. Przedstawiciel strony krzyżackiej wysuwa również prośbę o udostępnienie im polskiego kleju do glazury. Zarazem prośbę swoją motywuje tym, iż ich klej do niczego się nie nadaje. W dalszej części wojska krzyżackie wyzbywają się uzbrojenia, a w zamian dostają upragniony klej do glazury. Następnie wracają do zamku podśpiewując pieśń zwycięstwa. Na koniec dwie osobistości chwalą sobie klej Atlas. Das ist Gut.” Jedna z tych postaci jest zapewne naczelny wódz wojsk krzyżackich Urlich von Jungingen. To co daje się zauważyć na pierwszy rzut oka to fakt, że reklama odnosi się do wydarzenia spod Grunwalda gdzie nastąpiła konfrontacja wojsk polskich z Krzyżakami. Nawiązanie do tego wydarzenia ma na celu uaktywnić wszelkie wartości związane z patriotyzmem odbiorców. Polak czuje się dumny, że Krzyżacy chcą użyć polskiego produktu. Atlas” zostaje pokazany tu jako przedmiot naszej chwały, gdyż to on przyczynił się do zwycięstwa nad zakonem. Polacy uważają się za patriotów i duże znaczenie przywiązują do tego wydarzenia. Łącząc te dwie rzeczy można uznać, iż owy klej powinien być przez odbiorców gloryfikowany. Co ciekawe, wartość kleju pokazana zostaje w dwojaki sposób. Raz przez praktyczne zastosowanie czyli ukazanie zamku jako punktu odniesienia dla pokazania faktycznych możliwości tego produktu. Bardziej skupiono się tu na dużym znaczeniu jego posiadania. Ukazują to sceny kiedy Krzyżacy wyzbywają się swojego uzbrojenia, a także kiedy Polak i oponent próbują wyrwać sobie nawzajem worek z klejem. Poświęcenie swojej obronności przez zakon podkreśla rangę kleju. Co może zdziwić odbiorcę ? Że po takiej ofierze zakonnicy wracają do zamku i podśpiewują zwycięską pieśń, co uświadamia, że było warto.Reklama jest spokojna, pokazana na tle stonowanych krajobrazów. Pozwala to odbiorcy oddać się refleksji. Słuszność wyboru tego wydarzenia historycznego polega na tym, że zaciekawia ono adresata i pozwala mu się wkręcić w bieg zdarzeń. Barwność krajobrazów sprzyja zwróceniu uwagi na reklamę.Elementem, który pozwala zapamiętać reklamę jest na pewno pieśń krzyżacka. Jest ona dosyć rytmiczna, wesoła i radosna. Sprawia to, że łatwo wpada w ucho. Pieśń jest śpiewana po niemiecku, ale pojawia się sformułowanie w języku polskim atlas to najlepszy klej”. W tej rytmice pieśni hasło zapada w podświadomość klienta. Podśpiewują ja również przy wykonywaniu pracy co pokazuje, że praca z użyciem kleju to przyjemność.Na pozytywny odbiór reklamy wpływają również elementy humorystyczne, które mają na celu zaciekawienie odbiorcy do oglądania, Rozładowują również patos niesiony przez wydarzenie bitwy pod Grunwaldem. Są to miedzy innymi wypowiedzi delegata
krzyżackiego, który po części oficjalnej przekazania mieczy, kaleczy” po polsku prośbe o klej. Śmieszne jest również podkreślenie na końcu das ist Gut- ja,ja das ist bardziej niż Gut” W tej scenie produkt zostaje wyraźnie wyeksponowany oraz opatrzony w godło Teraz Polska” co pieczętuje jego polskość. Reklama skierowana jest do przeciętnego Kowalskiego i ma trafić w jego konkretne wartości. Wykorzystuje ona etnocentryzm i ma pobudzić patriotyzm w kupowaniu tego co polskie