pisanie na tablicy wejście do klasy
Opór wzniesienia jest to opór drogowy, który występuje podczas, gdy urządzenie wznosi się po płaszczyźnie do góry. Siłę ciężkości G można rozłożyć na składową normalną do powierzchni drogi Fz oraz składową równoległą do powierzchni drogi, która jest nazywana siłą oporu wzniesienia. Siła oporów wzniesienia wynosi Fw = w * G Opór aerodynamiczny - składowa wektora siły aerodynamicznej równoległa do kierunku ruchu ciała względem płynu (w szczególności powietrza). Siła aerodynamiczna powstaje podczas ruchu ciała w płynie, przyłożona jest do tego ciała. Ciało poruszające się w płynie. D – siła oporu aerodynamicznego Siła aerodynamiczna jest sumą sił działających na małe elementy powierzchni ciała. Wynika z nierównomiernego rozkładu ciśnienia na powierzchni ciała, gdy porusza się ono w płynie oraz z istnienia sił tarcia stycznych do tej powierzchni, które są wynikiem lepkości. Siły lepkie dominują przy małych prędkościach (niewielkiej liczbie Reynoldsa (Re)) i są wprost proporcjonalne do prędkości ciała. Siły wywołane nierównomiernym rozkładem ciśnienia dominują przy dużych prędkościach i są proporcjonalne do kwadratu prędkości. Opływ płynu wokół ciała powoduje zmiany rozkładu ciśnienia. W uproszczeniu – powstaje nadciśnienie na powierzchni natarcia (stronie nawietrznej) i podciśnienie na stronie przeciwnej (zawietrznej). Dla prostych (w sensie geometrycznym) ciał poruszających się z niewielką prędkością (przepływ laminarny wokół ciała) istnieje kilka teorii opisujących opór aerodynamiczny np. prawo Stokesa dla kuli.
Rodzaje oporów ruchu - lepkość - toczenie - wzniesienie - aerodynamiczność - bezwładność