Studiował i działał w Barcelonie, gdzie powstałe większość jego budowli.ego przewodnią ideą było twórcze kontynuowanie osiągnięć architektury gotyku przy zachowaniu jej wewnętrznych, symbolicznych treści. Nawiązując do form organicznych, wprowadzał chętnie do swych budowli płynne, faliste linie, nieregularne rzuty, fantastyczne rzeźbiarsko ukształtowane elementy architektoniczne i bogate efekty kolorystyczne.Mniej więcej w latach dziewięćdziesiątych dziewiętnastego wieku w Europie zaczyna panować secesja. Tak więc również w tym czasie Gaudi na stałe porzuca eklektyzm i zaczyna tworzyć w duchu nowego stylu.Antonio Gaudi prowadził więc własne, domowe eksperymenty z przenoszeniem cięzarów na różne elementy. W tym celu miał pokój, w którym zawieszone były skomplikowane sieci cieżarków i sznurków.Gaudi zmarł potrącony przez tramwaj 10 czerwca 1926 roku.
GAUDI ANTONIO - 1852-1926 . Architekt hiszpański . Jeden z najwybitniejszych architektów 19/20 wiku. Stworzył indywidualna odmiane secesji z wykorzystaniem form gotyckich , nawiązywal tez do form organicznych . Łączyl nowatorstwo konstrukcji z plastycznym kształtowaniem bryły . Kościól Sagrada Familia , Casa Mila i budowle w parku Guell w Barcelonie. ( to nie jest z neta )
Formy najbardziej związane z całokształtem sztuki czasów secesji reprezentuje architektura hiszpańskiego artysty Antonia Gaudiego (1852-1926): dwie kamienice w Barcelonie-Casa Batlo i Casa Mila -przypominają raczej gigantyczne rzeźby niż architekturę. Łączył nowatorstwo konstrukcji z plastycznym kształtowaniem bryły. Wszystkie prawie budowle Gaudiego maja plany asymetryczne. W kaplicy pod Barcelona nawet kolumny są odchylone od pionu i wygięte. Takie dowolne kształtowanie bryły architektonicznej stało się możliwe dzięki zastosowaniu stalowych dźwigarów Gaudi stosował też nowe materiały w dekoracji architektonicznej:klinkier, tkwiące w betonie odłamki bazaltu,fajansowe płyty, kafle tworzące pstrą, niezwykle barwna mozaikę. Antonio Gaudi zaprojektował także budowle w parku Guell w Barcelonie z pawilonami i niskim tarasem o płynnym wijącym się kształcie, pokrytym barwna mozaiką z fajansu. Dziełem które budował niemal przez całe życie, był kościół w Barcelonie pod wezwaniem Najświętszej Rodziny. Rozpoczęty w neogotyckim stylu, ulegał stopniowym przeobrażeniom wraz ze wznoszeniem go w górę-ku coraz bardziej niezwykłym organicznym kształtom. Ostatecznie powstała budowla, która podobnie jak inne dzieła Gaudiego kojarzy się bardziej z naturalnym tworem przyrody niż z dziełem ludzkich rąk. ( z książki "Sztuka i czas-od klasycyzmu do secesji" Barbary Osińskiej)