rozpietosć kierowania - jaka jest na poszczegolnych poziomach zarzadzania w organizacvji?dlaczego taka? co mozna by poprawic w tym wzgledzie?

rozpietosć kierowania - jaka jest na poszczegolnych poziomach zarzadzania w organizacvji?dlaczego taka? co mozna by poprawic w tym wzgledzie?
Odpowiedź

Role kierowania w ujęciu behawioralnym wynika z pewnych zachowań kierownika: 1. Kierownicy pracują z ludźmi i przez ludzi . Ludzie – ogół podmiotów z którymi kierownik ma kontakt więc nie tylko podwładni. Kierownicy podstawowe kanały informacji. 2. Kierownicy są odpowiedzialni i ponoszą odpowiedzialność . Czuwają by zadania zlecone dla danej komórki zostały wykonane w sposób skuteczny. Kierownicy ponoszą odpowiedzialność za wykonywanie zadań. 3. Kierownicy doprowadzają do równowagi pomiędzy konkurencyjnymi celami i ustalają priorytety. 4. Kierownicy muszą myśleć analitycznie i syntetycznie . w każdym działaniu kierownika muszą myśleć analitycznie tj. rozkładać problemy na drobne składowe i na podstawie analizy dokonać rozwiązania oraz muszą myśleć syntetycznie tj. zastosowanie danego rozwiązania w innych obszarach niż do tej pory. 5. Kierownicy są rozjemcami . 6. Kierownicy są politykami – każdy kierownik musi nawiązywać relacje , stosunki , środki perswazji ale także kompromis. 7. Kierownicy są dyplomatami – powinni reprezentować sferę organizacji w różnych sferach. 8. Kierownicy podejmują trudne decyzje – muszą znaleźć odpowiednie rozwiązanie. . Role te oznaczają że w różnych sytuacjach kierownicy mogą przybierać różne maski Szczeble w organizacji : 1. Kierownictwo najwyższego szczebla np. dyrektor , szef , prezes , prokurent – jest ich mało 2. Kierownictwo średniego szczebla – grupa najbardziej liczna , kierownicy wydziałów , departamentów , oddziałów – wymagają odpowiednich kompetencji 3. Kierownictwo najniższego szczebla – inaczej kierownicy liniowi , ponoszą odpowiedzialność za pracę w sferze działalności wykonawczej np. brygadziści 4. Wykonawcy Podział kierownictwa ze względu na pełnioną funkcję : Kierownicy personalni – zarządzają zasobami ludzkimi Kierownicy wydziału finansowego – zajmują się działalnością od strony finansowej Kierownicy do spraw logistyki. Wadliwe podejścia do dostrzegania problemów i ich rozwiązania. 1. Odprężone unikanie ( menadżer postanawia że nie będzie działać gdy zauważy że konsekwencje braku działania nie będą miały dużych skutków ) 2. Odprężona zmiana ( menadżer podejmie działania gdyż zdaje sobie sprawę z tego że konsekwencję bezczynności będą miały duże skutki , zamiast przeanalizować sytuację wybiera pierwszą możliwość działania ) 3. Defensywne unikanie ( osoba która staje w obliczu problemu którego nie do końca umie dobrze rozwiązać zaczyna szukać nowych dróg alternatywnych , może przerzucić konsekwencję na inne osoby) 4. Panika – ( menadżer jest pod presją nie tylko problemu ale czasu i zasobów ) Grupowe podejmowanie decyzji : WADY - odpowiedzialność spada na wszystkie osoby które brały udział w podejmowaniu decyzji - pojawienie się konfliktu - proces grupowego podejmowania decyzji trwa dłużej , jest bardziej kosztowny - jednostka podejmująca może znieważyć wysiłki grupy i przekształcić proces w indywidualne podjęcie decyzji - społeczna presja wywierana przez członków grupy prowadzi do konformizmu - celem poszczególnych członków grupy może stać się wygranie kolejnych przedmiotów sporu ze szkodą dla wysiłku zbiorowego - pojawiają się decyzje kompromisowe wynikające z niezdecydowania ZALETY : - możliwość wymiany zdań - różne punkty widzenia - grupa ma więcej wiedzy niż którykolwiek jej członek z osobna - członek grupy reprezentuje większą ilość sposobów podjęcia problemu - udział w grupowym rozwiązywaniu problemu zwiększa stopień akceptacji przez innych - poprawa komunikacji porozumiewania się zwłaszcza w tych obszarach który dotyczy dany proces decyzyjne - uczestniczący w tworzeniu danego rozwiązania lepiej podejmują decyzje . Czynniki wpływające na skuteczność przywództwa Osobowość , doświadczenia i oczekiwania przywódcy Oczekiwania i zachowania przełożonych Cechy oczekiwania i zachowania podwładnych Wymagania związane realizacją zadania Kultura i zasady postępowania organizacji Oczekiwania i zachowania kolegów

Dodaj swoją odpowiedź