Socjoterapia
Książka ?Socjoterapia? podejmuje takie problemy jak - metoda i proces socjoterapii - socjoterapia dzieci w młodszym wieku szkolnym - programy socjoterapeutyczne wokół określonego problemu - Socjoterapia w całodobowych placówkach wychowawczo - resocjalizacyjnych - nietypowe zastosowanie socjoterapii. Publikacja zainteresuje pedagogów, nauczycieli, pedagogów specjalnych i terapeutów.
Pojęcie socjoterapii coraz częściej pojawia się w naszej praktyce wychowawczej, zwłaszcza w pracy z dziećmi i młodzieżą z zachowaniami problemowymi. Popularność tej metody wynika między innymi stąd, iż zapełnia ona lukę w sposobach udzielania pomocy psychologicznej dzieciom i młodzieży z objawami nieprzystosowania społecznego, dzieciom wychowującym się w rodzinach problemowych czy dzieciom zachowującym się kłopotliwie.
Dotychczas pozostawały one poza wszelkimi formami pomocy; zazwyczaj nauczyciele i rodzice musieli sobie radzić sami dopóty, dopóki ich dzieci nie znalazły się na drodze wykolejenia przestępczego i obyczajowego. Wówczas najczęściej interweniował w trybie karnym lub opiekuńczym sąd, który był w stanie reagować tylko w ramach dostępnych mu środków.
Idea socjoterapii rozprzestrzeniła się dzięki działalności Ośrodka Rozwoju Umiejętności Wychowawczych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego i dzięki aktywności Specjalistycznej Poradni Profilaktyczno-Terapeutycznej dla Dzieci i Młodzieży ze Środowisk Zagrożonych Alkoholizmem OPTA. Początkowo stosowano ją w pracy z dziećmi wywodzącymi się z rodzin z problemem alkoholowym, obecnie coraz częściej socjoterapia wykorzystywana jest w pracy świetlic socjoterapeutycznych, a także w niektórych szkołach podstawowych, w ramach działań profilaktycznych w naturalnym środowisku wychowawczym; z trudem, niestety, przebija się socjoterapia do placówek opiekuńczo - wychowawczych i resocjalizacyjnych dla młodzieży.
Pojęcie socjoterapii wypracowane przez Ośrodek Rozwoju Umiejętności Wychowawczych i Poradnię OPTA jest jednak niedookreślone, choć praktyka socjoterapii ma już dość obiecujące rezultaty. Napotykamy niekiedy trudności terminologiczne, ujawniające się zwłaszcza w analizie różnic i podobieństw między psychoterapią i socjoterapia.
Przyjmujemy, iż socjoterapia jest bezpośrednią formą pomocy między psychoterapią a treningiem interpersonalnym, adresowaną zwykle do dzieci z kłopotliwymi zachowaniami i przyjmującą postać ustrukturalizowanych spotkań grupowych, które służą realizacji celów terapeutycznych, edukacyjnych i rozwojowych.