Ćwiczenia rozwijające pamięć wzrokową i słuchową u dzieci .
Kinga Lasoń
Agata Kostrzewska
Magdalena Szwajkowska
grupa b
ĆWICZENIA ROZWIJAJĄCE PAMIĘĆ WZROKOWĄ I SŁUCHOWĄ U DZIECI
PAMIĘĆ
funkcja psychiki wyrażająca się właściwością zachowawczą, polegającą na gromadzeniu, przechowywaniu i przypominaniu ubiegłego doświadczenia oraz informacji i wykorzystywaniu ich w określonych sytuacjach.
Wyodrębnia się pamięć:
· słowno-logiczną,
· obrazową,
· motoryczną i emocjonalną,
· pamięć dowolną i mimowolną
· pamięć rozpoznawczą i odtwórczą.
Cechami pamięci są:
· szybkość zapamiętywania mierzona czasem lub liczbą powtórzeń potrzebną do zapamiętania,
· zakres pamięci określający wielkość zapamiętanych treści,
· trwałość pamięci,
· wierność pamięci,
· gotowość pamięci stanowiąca łatwość przypominania.
Ze względu na powiązanie pamięci z zaangażowaniem poszczególnych zmysłów istnieje pamięć:
· wzrokowa,
· słuchowa,
· ruchowa,
· dotykowa,
· smakowa
· węchowa.
Czynności podejmowane dla zapamiętania nazywane są strategiami pamięciowymi. Ograniczeniem pamięci (i zaletą psychiki) jest zapominanie. Polega ono na zacieraniu śladów pamięciowych wskutek braku ich używania lub pod zakłócającym wpływem innych bodźców.
Ćwiczenia na pamięć wzrokową:
1. Pokazujemy dziecku rysunek lalki i prosimy aby przez 30sekund wnikliwie mu się przyglądało i koncentrowało na nim swoją uwagę. Następnie zabieramy rysunek i prosimy o odpowiedzenie na pytanie „co zapamiętałeś/aś z obrazka?”, na przykład:
· ile było piłek na obrazku?
· w jakie wzory były te piłki?
· jakiego koloru była sukienka lalki?
· co trzymała lalka w ręku? Itp.
2. „Tele gra” – gra składa się z 15par bohaterów bajek. Rozkładamy szablony rysunkami do dołu, następnie mieszamy je i układamy w rzędzie. Dzieci po kolei odwracają po dwa kartoniki, w momencie kiedy odkryją dwóch różnych bohaterów odkładają je na swoje miejsce. W przypadku gdy odnajdą dwa takie same szablony zostawiają je odkryte. Zadanie polega na zapamiętywaniu położenia poszczególnych kartoników.
3. Do tego zadania potrzebne będzie nam kilka pudełek, różniących się między sobą, oraz piłeczka. Ustawiamy pudełka w rządku i wrzucamy do niego piłkę, następnie zmieniamy pozycje każdego pudełka. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie w którym pudełku jest poszukiwany przedmiot.
4. Przedstawiamy dziecku dwa prawie identyczne rysunki i prosimy aby odnalazł i dorysował szczegóły, którymi różnią się te rysunki.
5. „Puzzle” – pokazujemy dziecku rysunek i prosimy aby dłużej mu się przyjrzało. Następnie bierzemy nożyczki i rozcinamy go na kilka nierównych części, mieszamy je i prosimy dziecko aby ułożyło obrazek zgodnie z tym co zapamiętało.
Ćwiczenia na pamięć słuchową:
1. Powtarzamy dziecku 10razy pewną sekwencję słów (na przykład: KOMIN, KACZKA, KANAPA, KRZESŁO, KROWA, KOT, KACZKA, KOGUT, KURA), a następnie prosimy aby powtórzyło wyrazy w tej samej kolejności.
2. Opowiadamy dziecku historyjkę i prosimy o uważne przysłuchiwanie się. Przykład: „dzieci ulepiły bałwana z trzech kul śnieżnych, zrobiły mu nos z marchewki, oczy z dwóch a guziczki z pięciu węgielków. Był piękny słoneczny dzień. Dzieci śmiały się, bawiły koło bałwana, rzucały się śnieżkami. Aż nagle mama zawołała ich na obiad. Po powrocie z domu Antek stwierdził, ze bałwan zniknął - ktoś musiał złośliwie go zepsuć. Dzieci bardzo się zmartwiły, jednak Antek szybko zaproponował ulepienie kolejnego bałwana.” Po wysłuchaniu całego opowiadania prosimy dzieci o odpowiedzenie na kilka pytań:
· z ilu kul zrobimy był bałwan?
· ile miał guzików?
· z czego dzieci zrobiły nos bałwanka?
· kto pierwszy zauważył, że bałwan zniknął?
· dlaczego mama zawołała dzieci do domu? Itp.
3. Wystukujemy dziecku pewien rytm a następnie prosimy aby powtórzył. Przeprowadzamy kilka prób.
4. Do tego zadania potrzebny będzie nam gwizdek, bębenek i trójkąt (można wziąć inne instrumenty). Wydajemy dźwięki i prosimy aby dziecko odgadło czym wydawane były poszczególne dźwięki i w jakiej kolejności, (na przykład: gwizdek, bębenek, bębenek albo bębenek, trójkąt, gwizdek, bębenek itp.)
5. „Zwierzęta” – puszczamy dziecku nagrane na taśmie odgłosy zwierząt (na przykład: koń, kogut, kaczka, pies, krowa, kot, kukułka itp.) i prosimy je, aby odgadło jakie zwierzęta wydawały te odgłosy jednocześnie je naśladując.