Wymień słabe i silne strony ustroju Aten i Sparty. Przygotuj argumenty za i przeciw dla obu sposobów organizacji państwa. Proszę o pomoc oferuję aż 30 punktów !!!

Wymień słabe i silne strony ustroju Aten i Sparty. Przygotuj argumenty za i przeciw dla obu sposobów organizacji państwa. Proszę o pomoc oferuję aż 30 punktów !!!
Odpowiedź

Ustrój spartański "za" Kształceniem dzieci zajmowało się państwo. -Największą wage przywiązywano do sprawności fizycznej. Celem szkoły było bowiem uczynienie z chłopców odważnych żołnierzy. -Uprawiano wiele dyscyplin sportowych: biegi, zapasy, rzut oszczepem,dyskiem, jazdę konną.Chłopcy przyzwyczajali się do surowego życia wojskowego -Mniejszą wagę przywiązywano do rozwoju intelektualnego ( raczej wada ) Uczono jednok historii ojczystej itp. - dbano również o sprawnośc wizyczną dziewcząt, gdyż uważano, że przyszłe żony żołnierzy powinne byc wysportowane "przeciw" -Nie mogli wyróżniać się ubiorem, stylem życia ani majątkiem. -Surowy charakter. -Potępienie luksusu. -Geronci (rada starszych) decydowała o nowonarodzonym dziecku. -Chłopcy w wieku 7 lat zostali zabierani od rodziców. -Chłopcy musieli spać na posłaniach z twardej trzciny, chodzić boso, znosić bez skargi głód, chłód i spiekotę. Co najmniej raz do roku poddawano ich chłostom. Tylko kilka razy w roku mogli wykapać się i natrzeć ciało olejkami. -Za najważniejszy czynnik w wychowaniu używano zdobycie sprawności fizycznej poprzez ćwiczenia fizyczne i wojskowe. -Od około połowy VI wieku przestała istnieć spartańska literatura i sztuka. Pozytywne: -Chłopcy uczyli się także śpiewów chóralnych. Demokracja ateńska "za" wolność słowa i wyznania tolerancja wpływ obywateli na funkcjonowanie państwa "przeciw" brak stabilności rządu korupcja (łapówki, przekupstwa) powolność działania niewolnictwo Od 1 do 2 z 2

Dodaj swoją odpowiedź