Ujęcie rozpoczyna się od ręki ("do łokcia"). Plan umożliwia wyraźnie zaobserwowanie powstających na twarzy emocji. Zdjęcia w planie bliskim często nazywane są "popiersiami".
PODZIAŁ PLANÓW FILMOWYCH: TOTALNY - najszerszy z planów, ukazujący szerokie przestrzenie krajobrazu, postać ludzka jest ledwie widocznym detalem obrazu OGÓLNY - pełny obraz miejsca akcji, widok ogólny, postać ludzka podporządkowana otoczeniu, drobna PEŁNY - postacie ludzkie pokazane od stóp do głów, tło zajmuje nadal ważne, choć nie główne miejsce AMERYKANSKI - człowiek pokazany do kolan, zaczyna dominować nad tłem SREDNI - człowiek pokazany do pasa, tło pełni drugoplanową rolę PÓŁZBLIŻENIE - popiersie postaci ludzkiej, dekoracja zostaje praktycznie wyeliminowana ZBLIŻENIE - twarz ludzka pokazana na całym ekranie (PLAN WIELKI) DETAL - szczegół postaci ludzkiej albo powiększenie rekwizytu (DUŻE ZBLIŻENIE) Półzbliżenie (plan bliski) – plan, w którym widzimy postać wraz z ramionami.