Podaż jest to ilości dóbr, które producenci gotowi są zaoferować do sprzedaży przy różnych alternatywnych cenach, w określonym miejscu i czasie i przy założeniu stałości innych czynników. Zwróćmy uwagę, że: • wielkość podaży mierzymy stosując mierniki naturalne jak sztu- ki, kilogramy, itd.; • musimy określić zasięg terytorialny naszego badania, gdyż oczy- wiste jest, że podaż na rynku lokalnym będzie inna niż na rynku krajowym lub międzynarodowym; • należy podać okres, który bierzemy pod uwagę, bo podaż tygo- dniowa jest naturalnie mniejsza niż miesięczna czy roczna; • określamy ilość, którą producenci zaoferowaliby po różnych ce- nach, ale w takich samych, konkretnych warunkach, czyli zmienna jest tylko cena. Źródłem podaży jest produkcja. Jednak podaż określonego dobra w pewnym okresie nie musi równać się wielkości produkcji tego dobra w tym właśnie okresie. Różnice wynikają: • z konieczności gromadzenia zapasów, np. nie wszystkie wyprodu- kowane we wrześniu ziemniaki są natychmiast zaoferowane do sprzedaży, większość produkcji będzie zmagazynowana i trafi na rynek w następnych miesiącach; • z faktu występowania mniejszych lub większych strat podczas prze- chowywania i transportu wytworzonych dóbr, część naszych przykła- dowych ziemniaków może ulec zepsuciu podczas przechowywania; • z istnienia spożycia naturalnego, np. rolnik pewną ilość wyprodu- kowanych w gospodarstwie ziemniaków z reguły przeznacza na wyżywienie własnej rodziny; • z funkcjonowania wymiany międzynarodowej, np. jeżeli część ziem- niaków wyprodukowanych w kraju zostanie wyeksportowana to ich podaż na rynku krajowym będzie niższa niż wynikałoby to z wiel- kości produkcji. Podaż dowolnego dobra zależy od: • ceny dobra ; • cen czynników produkcji; • technologii produkcji; • opłacalności w innych gałęziach produkcji.
Jakie czynniki kształtują podaż? Uzasadnij na dowolnie wybranym przykładzie
Jakie czynniki kształtują podaż? Uzasadnij na dowolnie wybranym przykładzie...