na podstawie dostępnych źródeł wyjaśnij jak różnica jest między techniką fresków (al fresco) a zwykłymi malowidłami ściennymi (al secco) wyjaśnij pojęcie iluminatorstwo

na podstawie dostępnych źródeł wyjaśnij jak różnica jest między techniką fresków (al fresco) a zwykłymi malowidłami ściennymi (al secco) wyjaśnij pojęcie iluminatorstwo
Odpowiedź

iluminatorstwo to zdobienie ksiąg ilustracjami Freski malowane są na mokrym tynku wykonanym jako wielowarstwowy z warstwami wykonanymi z zapraw o różnym składzie. Pierwsza warstwa zwana arriciato leży bezpośrednio na murze, jest gruba. Zawiera ona wapno gaszone, gruboziarnisty piasek i odłamki cegieł lub kamieni. Druga warstwa to intonaco. Jest to warstwa gładka do malowania. Zawiera wapno gaszone, drobny piasek cedzony lub pył marmurowy. Na tej warstwie zaczyna się malować fresk. Fresk malowany jest specjalnymi farbami przy użyciu pędzli. Farby zawierają barwniki odporne na alkaliczne działanie wapna. Barwnik rozprowadzany jest wodą deszczową. Spoiwem jest podłoże intonaco, ponieważ wapno gaszone z dwutlenkiem węgla tworzy krystaliczny węglan wapnia, który trwale wiąże cząsteczki farby. Fresk jest trwały bo spaja się z podłożem, w ten sposób uzyskuje się trwałe, intensywne barwy. Fresk maluje się partiami, ponieważ warstwę intonaco kładzie się partiami tak dużymi, jakie można zamalować w ciągu dnia (giornata) - po zaschnięciu konieczne jest skucie niezamalowanych partii i położenie świeżej warstwy. Przed naniesieniem fresku na ścianę tworzy się kartony, a przy użyciu siatki powiększa się wzór. Kontury odciska się w świeżym tynku. Malarstwo ścienne, malowidła zazwyczaj dużych rozmiarów, malowane na ścianie albo przeznaczone do osadzenia na ścianie jako stały element wystroju budynku. Klasyczną technika tej formy sztuki starożytnej uprawianej na Krecie i w Grecji jest fresk; jednak w klimacie bardziej wilgotnym, zwłaszcza w północnej Europie, stosowano także inne techniki. Najbardziej udaną alternatywą było w takim przypadku malowanie obrazu farbami olejnymi na płótnie, a następnie przyklejanie płótna do ściany. Technikę tę - znaną jako marouflage - stosował P. Puvis de Chavannes, najwybitniejszy twórca malowideł ściennych II poł. XIX w. Stłumione barwy jego obrazów znakomicie imitowały wrażenie, jakie wywołuje fresk. W Azji tradycyjna metoda malarstwa ściennego wykorzystywała klej i wysuszony gips, ale w XI i XII w. znana tam była również typowa technika fresku, o czym świadczą badania malowideł ściennych w Tandźavur (Tanjore) w Indiach. Pozdro;)

Iluminacja-zdobnictwo książkowe w średniowieczu,illuminare (rozświetlać) pierwotnie oznaczało zdobienie złotem . (F)Freski maluje się partiami, po zaschnięciu Farby konieczne jest skucie niezamalowanych partii i położenie świeżej warstwy.(MŚ)Malowanie obrazu farbami olejnymi na płótnie, a następnie przyklejanie płótna do ściany. (MŚ)malowidła ścienne (F)fresk

Dodaj swoją odpowiedź