Czwarta generacja BMW serii 5 nosi oznaczenie E39. Produkcja modelu zaczęła się w lecie 1995 roku. W lato 2003 roku wraz z zakończeniem produkcji E39 światło dzienne ujrzał następca czyli model E60. Wiosną 1997 roku rozpoczęto produkcje wersji kombi modelu E39, co skutkowało zakończeniem produkcji poprzedniej wersji serii 5 E34. W 2000 roku przeprowadzono drobny lifting modelu mający na celu odmłodzenie auta. Lifting obejmował takie detale jak lampy przednie (zamiast pomarańczowego kierunkowskazu wykorzystano mały okrągły kierunkowskaz o białym szkle i pomarańczowej barwie oraz soczewkowe reflektory z ringami typu "Angel Eyes"), lamp tylnych, halogenów przednich (okrągłe zamiast owalnych) i drobnymi zmianami w kształcie zderzaków. Wersja E39 było oferowana w dwóch wersjach nadwoziowych. Sedan z bagażnikiem o pojemności 460l i sprytną półką na narzędzia umieszczona w klapie bagażnika. Wersja Kombi oferowała 410 litrów pojemności bagażnika (1525l przy złożonej kanapie tylnej). Kombi nie był wzorem przestronności, ale oferował regularne kształty przestrzeni bagażowej oraz często oferowany był z osobno otwierana tylną szybą oraz z wysuwaną podłogą.
Od premiery samochodu minęło już ponad 10 lat, gdyż pierwsze egzemplarze dostępne były 1995 roku. Mimo upływu lat aut cieszy się sporym zainteresowaniem. Imponuje komfortem jazdy, lekkością prowadzenia oraz swoją mocą. Wygląd samochodu jest nowoczesny, stonowany ze sportowym akcentem. Ceny używanych egzemplarzy nie są niskie, za najstarsze modele trzeba zapłacić ponad 20 tyś. zł. Odmiana wysokoprężna TDS to odpowiednio 5 - 7 tyś zł Poważnym problemem dla kupującego BMW E39 jest ubezpieczenie. Z OC nie ma problemu, gorzej natomiast AC. Po prostu mało jest firm ubezpieczeniowych chętnych ubezpieczyć auto ponad dziesięcioletnie w dodatku sprowadzone z zagranicy. Dlatego warto znaleźć młodszy egzemplarz najlepiej kupiony w Polsce. Jeśli chodzi o jakość wykonania karoserii, to powinniśmy być spokojni. BMW serii 5 od lat znajduje się w ścisłej czołówce jakości montażu i wykonania. W egzemplarzach bezwypadkowych korozja nie występuje. Popularność modelu powoduje, że w razie wypadku nie będzie większych problemów zakupem części. Mamy dostęp do części oryginalnych jak i dużo tańszych zamienników. Ceny tych drugich jak na auto tej klasy są naprawdę niskie. Problem może stanowić zakup części ozdobnych, takich jak listwy, emblematy, czy różnego rodzaju wykończania. Gorzej sprawa wygląda z podwoziem i zawieszeniem. Zawieszenie jest wielowahaczowe z przodu jak i z tyłu. Większość sworzni wymienia się niestety całymi wahaczami, które są drogie. Ich konstrukcja jest aluminiowa, aby jak najbardziej zredukować masę nieresorowaną. Amortyzatory również nie należą do najtańszych, ale warto tutaj nie oszczędzać i zakupić dobrej marki. Samochód waży ok. 1,5 tony wiec Polskie drogi dają mu się we znaki. W modelu 525 tds z manualną skrzynia biegów warto sprawdzić sprzęgło. Zastosowano tu dwumasowe koło zamachowe w celu kompensacji przeciążeń podczas ruszania. Przy konieczności wymiany, będzie to spory wydatek. Silnik wysokoprężny 2,5 l jest sprawdzoną konstrukcja, która wykorzystuje wtrysk pośredni. Charakteryzuje się wysoką kulturą pracy, przyzwoitymi osiągami i stosunkowo niskim zużyciem paliwa. W praktyce ok. 6 - 11 l/100 km. Konstruktorzy zrobili wszystko, aby ograniczyć do minimum czynności obsługowe. W głowicy ze stopów lekkich znajdują się hydrauliczne kompensatory luzu zaworowego, a rozrząd napędzany jest łańcuchem. Przy przebiegach rzędu 200 - 300 tyś km może być potrzebna jego wymiana. Koszt wymiany wraz częściami może przekroczyć 2000 tyś. zł. Aby nie wystąpiły problemy z silnikiem, należy go odpowiednio eksploatować. Zabójcze są sprinty na zimno, długotrwała jazda z maksymalną prędkością, gwałtowne wyłączenie silnika, który jeszcze przed chwila pracował na wysokich obrotach. Powoduje to najczęściej uszkodzenie turbiny a nawet głowicy. Typowe bolączki tego silnika w okresie dużych przebiegów to trudności z uruchomieniem ciepłego silnika. Winę za to ponosi zużyta pompa wtryskowa, a regeneracja to spory wydatek. wydatek ostateczności można się ratować montażem małego układu elektronicznego, który powoduje, że świece żarowe pracują przy każdym rozruchu samochodu. BMW E39 z silnikiem Diesla to samochód nowoczesny i mimo, że jego spalanie jest nieduże, koszty utrzymania będą powyżej przeciętnych. Użytkownik powinien być przygotowany na minimum obsługi zalecanej przez producenta. Wersje nowsze z silnikami w których zastosowano rozwiązanie common rail, to już droższa obsługa i eksploatacja w razie awarii. proszę bardzo;)))