ROZWINIĘCIE TEMATU (można przyznać maksymalnie 25 punktów) Punktacja: 1. Umiejscowienie fragmentów w całości powieści: 0-2 np.: a. rozmowa podsłuchana przez Kmicica w drodze do Częstochowy (dopuszczalne: jest to scena sprzed oblężenia Jasnej Góry), b. słowa królowej podczas narady u Jana Kazimierza po przybyciu Kmicica z Częstochowy (dopuszczalne: jest to scena po oblężeniu Jasnej Góry), c. kompozycyjne znaczenie obu scen w powieści, d. funkcja kontrastu obu wypowiedzi (np. podkreśla różnorodność ocen). 2. Obraz Polaków we fragmencie I 0-5 np.: a. negatywny obraz Polaków, b. lekceważenie i łamanie prawa, c. anarchia (brak dyscypliny, zrywanie sejmów, uniemożliwienie funkcjonowania państwa, słabość władzy królewskiej), d. prywata prowadząca do zdrady (brak patriotyzmu), e. brak stałości i stateczności (brak rozumu, skłonność do pijaństwa i swawoli), f. przypisanie im przyrodzonej skłonności do zła, g. jedyna zaleta: dobra jazda (dobre rzemiosło żołnierskie, cnoty żołnierskie), h. naród skazany/zasługujący na zgubę, i. ocena postaci Wrzeszczowicza (w komentarzu narratora: niewdzięcznik, cudzoziemiec pełen nienawiści do Polaków), j. poczucie winy Kmicica, uznanie racji Wrzeszczowicza. 3.Obraz Polaków we fragmencie II 0-5 np.: a. pozytywny obraz Polaków, b. lekkomyślność, a nie skłonność do zła jako źródło win, c. brak wielkich zbrodni (np. królobójstwa), d. uznanie win i gotowość do poprawy, e. gotowość do poświęceń dla króla i ojczyzny, f. wiara (najważniejsza cnota), g. szansa na wydobycie się z klęsk i przyszłe triumfy, h. ocena postaci królowej (w komentarzu narratora):„bohaterska pani”, mówi z zapałem. 4. Wnioski z analizy fragmentów 0-3 np.: a. obie opinie są bardzo emocjonalne (subiektywne), b. hiperboliczne (przesadne, wyolbrzymione) - nie ma drugiego tak podłego lub tak cnotliwego narodu, c. obie opinie są ukazane jako uzasadnione, ale sympatia narratora (autora) jest po stronie królowej, d. są to prezentacje Polaków z dwóch różnych punktów widzenia: zdrajcy i matki narodu (królowej). Obraz Polaków w Potopie 5. Przykłady potwierdzające opinię Wrzeszczowicza: 0-3 np.: a. lekceważenie i łamanie prawa (np. zachowanie Kmicica w Upicie, spalenie Wołmontowicz, porwanie Oleńki), b. anarchia, brak dyscypliny (np. pospolite ruszenie pod Ujściem, tumult wywołany przez Zagłobę w Warszawie), c. prywata prowadząca do zdrady (np. Radziejowski, Janusz i Bogusław Radziwiłłowie), d. brak stałości i stateczności, skłonność do hulanek, pijaństwo, (np. uczty Kmicicowej kompanii w Lubiczu, uczty podczas oblężenia Warszawy). 6. Przykłady potwierdzające opinię królowej: 0-3 np.: a. przywiązanie do religii jako podstawa odrodzenia duchowego (np. powszechny gniew po zaatakowaniu przez Szwedów Częstochowy), b. odraza do królobójstwa (np. reakcja różnych bohaterów na wiadomość o rzekomym planie porwania króla), c. uznanie win i chęć poprawy (np. przemiana wewnętrzna Kmicica, wybuch ogólnonarodowego powstania przeciw Szwedom), d. gotowość do poświęceń w obronie króla i ojczyzny, (np. scena w wąwozie, Michałko). 7. Wnioski: pełne: (np. złożoność obrazu Polaków w utworze lub naród ukazany w momencie przemiany; interpretacja tego obrazu w kontekście historycznoliterackim i/lub innym), 4 częściowe (np. złożoność obrazu Polaków w utworze lub naród ukazany w momencie przemiany), (2) próba podsumowania (np. zebranie cech przypisanych Polakom w powieści). (1) tO JEST KLUCZ ODPOWIEDZI Z CENTRALNEJ KOMISJI EGZAMINACYJNEJ, WIEC JAK MASZ TO NAPISAC NA POLSKI TO MYSLE JUZ WIESZ CO I JAK:) 5 GWARANTOWANE:)
Wymien po 3 przykłady z powieści "POTOP"ktore pokazują w pozytywny i negatywny sposób polakow.
Odpowiedź
Dodaj swoją odpowiedź