Baśń jest utworem nasyconym cudownością związaną z wydarzeniami magicznymi. Ukazuje ona dzieje ludzkich bohaterów swobodnie przekraczających granice między światem poddanym motywacjom realistycznym a sferą działania sił nadnaturalnych. Fantastyczny świat baśni jest zaludniony krasnoludkami, skrzatami, czarownicami, wróżkami, dobrymi i złymi duchami, królewiczami, rycerzami. Konstrukcja zdarzeń fabularnych jest nieskomplikowana. Zdarzenia rozgrywają się w nieokreślonym miejscu i czasie. Schemat kompozycyjny oparty jest na tryumfie dobra nad złem. Baśń utrwala zasadnicze elementy ludowego światopoglądu: - wiarę w nieustającą ingerencję mocy nadprzyrodzonych, - antropomorficzną wizję przyrody, - niepisane normy moralne, - ideały sprawiedliwych zachowań. 2 2 -------------------------------------------------------------------------------- ) Jak jest zbudowana: -pisana prozą, -o zdarzeniach opowiada narrator, -we wstępie i zakończeniu charakterystyczne zwroty: ,,Dawno, dawno temu..." , ,,Za górami, za lasami...", -na ogół kończy się szczęśliwie. b) Kim są bohaterowie: -postaci realistyczne występują obok bohaterów fantastycznych, obdarzonych nadludzką mocą (wróżki,krasnoludki,czarownice,smoki), -bohaterowie kontrastują ze sobą (dobra i zła wróżka,dobra i zła córka,dobry i zły król), -ożywiona przyroda (uosobienie) np: mówiące zwierzęta, czująca, myśląca stokrotka. c) Gdzie i kiedy rozgrywają się wydarzenia: -miejsce nieokreślone (,,Za górami, za lasami..."), -czas nieokreślony, odległa przeszłość (,,Dawno, dawno temu..."). d) Jakie motywy są dla niej typowe: -motywy wędrowne np: wróżki, smoki, przemiany w królewnę, -charakterystyczne rekwizyty: różdżka latające przedmioty. e) Jaką funkcję pełnią: -funkcja dydaktyczna, poprzez wynikające z baśni morał (dobro zwycięża ze złem,uczciwość zostaje wynagrodzona,przekazuje ludową mądrość,ponadczasowe prawdy)
Opowiecie mi książkę przygody tomka Sawryea, bo niedługo omawiam, a ja nic nie wiem, a jak ktoś może to jeszczxe co powinnam wiedzieć o baśni ;p
Odpowiedź
Dodaj swoją odpowiedź