3m/s - 1m/s = 2m/s W tą stronę, w którą jechał wagon, który miał 30 ton ponieważ miał większą siłę z prędkością 2m/s
m1=20000kg m2=30000kg V1=3m/s V2=1m/s p1=m*v p1=20000kg*3m/s=60000kg*m/s p2=30000kg*1m/s=30000kg8m/s p3=60000-30000=30000kg*m/s V3=p/m V3=30000/50000=3/5 V3=0.6m/s Pojechały w stronę wagonu który miał 20ton.
Wiemy, że nastąpiło zderzenie i jak zwykle kojarzymy to z zasadą zachowania pędu. Jest to zderzenie idealnie niesprężyste - pojechały razem po zderzeniu. No to: Suma pędów wagonów pozostaje stała. Wagony mogą się zderzać, odbijać, odpychać i co jeszcze tylko wymyślą, ale suma ich pędów nie zmieni się... No a co to jest suma pędów? pęd wagonu pierwszego + pęd wagonu drugiego Wynika z tego, że jeżeli pęd pierwszego zmniejszy się to drugiego wzrośnie i odwrotnie... Tylko należy pamiętać, że uwzględnia się znak wartości pędu, to znaczy: jeden może mieć pęd p, a drugi pęd -p(taka sama wartość jak p, ale prędkości skierowane przeciwnie-jadą na siebie) wtedy suma pędów = 0(a nie 2p) No to już wszystko jasne, dlatego policzmy pęd wagonów przed zderzeniem i zsumujmy. A jak policzyć pęd? pęd=masa*prędkość p=m*v pęd pierwszego: p1=20 ton*3 m/s=20 000kg*3m/s=60 000 [kg*m/s] pęd drugiego: p2=30 ton*(-1) m/s=30 000kg*(-1)m/s= -30 000 [kg*m/s] Przyjęliśmy, że prędkość dodatnia to ta o zwrocie takim jak prędkość pierwszego. ujemna=przeciwnie skierowana. Mamy już poszczególne pędy przed zderzeniem. Ich suma = 60 000 + (-30 000)= 30 000[kg*m/s] No dobrze: wiemy też, że suma pędów(30 000[kg*m/s]) nie zmieni się po zderzeniu. Wiemy również, że dwa wagony stanowią teraz jeden połączony o masie 20+30 ton. Przypominamy sobie co to jest pęd: pęd = masa * prędkość 30 000[kg*m/s] = (20+30) ton*prędkość 30 000[kg*m/s] = (20 000 + 30 000)kg * prędkość 30 000=50 000*prędkość prędkość=30 000/50 000 prędkość=0,6[m/s] Prędkość ma wartość dodatnią i trzeba sobie przypomnieć: w którą stronę jest skierowana... Odp Prędkość o zwrocie wagonu pierwszego i o wartości 0,6 m/s