Netykieta i zasady redagowania oraz wysyłania wiadomości e-mail.

TEMAT: Netykieta i zasady redagowania oraz wysyłania wiadomości e-mail.

1. Netykieta
Netykieta to zbiór zasad savoir-vivre (dobrego zachowania) obowiązujących w Internecie. Została stworzona po to, żeby pomóc skutecznie i przyjemnie komunikować się z innymi. Dzięki niej można uniknąć sprawiania innym kłopotów, a co za tym idzie, ich pretensji i żalów. Tak samo jak w przypadku dobrych manier, przestrzeganie netykiety nie jest obowiązkowe. Trzeba jednak pamiętać, że konsekwencją jej lekceważenia może być to, że nikt nie będzie chciał z Tobą rozmawiać! Oto 3 główne zasady netykiety:
? Myśl
? Nie działaj na czyjąś szkodę
? Nie nadużywaj dużych liter

Netykieta tak naprawdę określa nam zasady porozumiewania się w Internecie oraz ?poruszania się po nim??. Netykietę najlepiej może określić powiedzenie ?Nie rób drugiemu co tobie nie miłe?. Oto podstawowe zasady Netykiety:
Nie używaj DUŻYCH LITER!! Duże litery w Internecie oznaczają krzyk. Chyba nie chcesz, aby ktoś myślał, że się na niego ciągle drzesz?Duże litery zostaw na ostateczność?
Nie przesadzaj z emotikonami, PoKeMoNoWym PiSeMk!eM ani RóSzOwYm JeNzYćK!eM. Samo odczytanie takiego stylu pisania zajmuje pół godziny a co dopiero jeśli wymagamy od kogoś zrozumienia tekstu. Zresztą błędy ortograficzne w najprostszych wyrazach nie sprawią, że będziesz cool, ale że zrobisz z siebie całkowitą idiotkę / całkowitego idiotę i analfabetę.
Nie przesyłaj łańcuszków. Ani w mailu ani na gg czy tlenie. Chyba sam/ sama znasz ból, kiedy chcesz się pouczyć czy popisać ze znajomymi a tu ci w roku ekranu miga wiadomość z łańcuszkiem? wkońcu ile razy można czytać to samo?? Inni tez nie lubią łańcuszków
Jeśli zaczynasz rozmowę przez komunikator, z osobą tobie nieznaną przedstaw się. Chyba nikt nie lubi rozmawiać z ?nieznanym?.
Wysyłając komuś wiadomość czy maila pisz na temat i ?nie lej wody?. Raz, że zajmuje to duuużo miejsca a dwa nie zawsze mamy czas, aby wszystko przeczytać? Pisz same ważne i niezbędne rzeczy. Przecież niedługo się spotkacie i będziecie mogli plotkować ile wlezie?
Sprawdzaj pocztę, fora, grupy dyskusyjne czy komunikator w miarę jak najczęściej? najlepiej, jeśli będziesz to robić codziennie? Przecież sam nie lubisz czekać na odpowiedź miesiąc prawda? Pomyśl sobie o innych?
Nie nadużywaj wulgaryzmów. A najlepiej, jeśli one w ogóle się nie pojawią w twoich wypowiedziach?
Na forach czy grupach dyskusyjnych postaraj się nie zakładać tematów, które już kiedyś były założone, nie ?małpuj? czyiś wypowiedzi, ani nie obrażaj i nie wyzywaj innych ludzi, którzy mają po prostu inne zdanie od ciebie. Spójrz z ich punktu widzenia.
Bądź tolerancyjny. Nie skreślaj osób z listy dyskusyjnych czy znajomych na gg z powodu wieku, upodobań czy własnego zdania. Postaraj się ich zrozumieć i zacząć ciekawą konwersacje.
Nie przesyłaj spamu czy reklam? Wkońcu skrzynka mailowa jest ograniczona? a takie widomości i tak idą zawsze do kosza.
Postaraj się nie używać liter polskich (z ?ogonkami?), gdyż nie każdy program prawidłowo je odczytuje?

Mam nadzieje, że przynajmniej połowę tych zasad wprowadzimy w codzienne życie. Trzeba pamiętać, że po Internecie poruszają się takie same osoby jak my?


2. Zasady redagowania oraz wysyłania wiadomości e-mail.

Wiadomości e-mail to ?listy? elektroniczne. Coraz więcej i coraz częściej wolimy wysyłam maile zamiast normalnych i zwykłych listów. Dlaczego? Po pierwsze są tańsze (nie płacimy za znaczek, kopertę i papier), a po drugie szybciej dochodzą. Pierwsza wiadomość e-mail została wysłana w 1969r. Aby wysyłać maile potrzebne jest konto pocztowe, na którym będziemy posiadać swoja pocztę. Takie usługi oferuje wiele serwisów np:
WWW.o2.pl
WWW.wp.pl
WWW.onet.pl
WWW.interia.pl
Każdy internauta może posiadać kilka kont pocztowych. Każdy może być o innym pseudonimie i innej nazwie. Przy wysyłaniu e-mailu także obowiązuje kilka zasad. Oprócz standardowej Netykiety przyjęto kilka innych zasad:
Trzeba wpisywać temat listu. Dzięki temu pomagamy odbiorcy sklasyfikować ważność tego listu.
List powinien być zwięzły, krótki i na temat? aby jego przeczytanie i zanalizowanie zajmowało mało czasu. Wkońcu czas to pieniądz;)
E-mail tak jak i tradycyjny list musi posiadać odpowiednią budowę i akapity. W tym wypadku listy się nie różnią
Mimo, że mail jest listem internetowym to nadal obowiązują tu zasady ortograficzne i interpunkcyjne? Oraz brak PoKeMoNuFF i [email protected]!eGo P!Ś[email protected]
Musimy pamiętać także o podpisie? mimo, że wyświetla się nasz adres mailowy to jednak dobrze jest wiedzieć, kto go napisał
Pamiętaj, aby nie przesyłać żadnego spamu ani łańcuszków!! No chyba, że chcesz trafić na czyjąś ?czarną listę?.

Wysyłanie wiadomości e-mail bardzo ułatwia prace. Jeśli jest wiele osób, z którymi utrzymujemy taki sposób kontaktu ich adresy mailowe możemy wpisać do książki adresowej, którą znajdziemy w profilu poczty internetowej. Powinniśmy także zapamiętać, że każdy wysłany list będzie zapisany w folderze wysłane, a każdy odebrany mail w folderze Nowe. Serwer pocztowy najczęściej wyposażony jest w program antyspamowy, który sam segreguje otrzymane wiadomości na te normalne i na reklamówki (spam). Wszystkie reklamówki i ?śmieci? automatycznie przerzucane są do folderu Spam.

Dodaj swoją odpowiedź