Nie wiem czy dobrze metafory to ,, zbiec po stromym piórze' ,,napisany las'
zbiec po stromym piórze napisany las
,,Radość pisania" Wisławy Szymborskiej jest wierszem autotematycznym, stanowiącym przykład pisania o pisaniu. Autorce nie chodzi bynajmniej o sformułowanie programu artystycznego, poetyckiego credo. Odżegnuje się ona od sztywnych reguł, tradycyjnych podziałów: "czułabym się jak owad, który z niepojętych przyczyn sam wpędza się do gablotki i nabija na szpilkę" - pisała w swym antymanifeście, zamieszczonym we wstępie do "Poezji wybranych" (1967). Wiersz prowokuje do refleksji nad istotą twórczości lirycznej laureatki Nagrody Nobla. Pierwszą rzeczą, która z niezwykłą siłą ujawnia się w utworze, jest granica między światem realnym a powołanym do życia wyobraźnią twórcy. Bo oto pojawiają się elementy rzeczywistości dobierane drogą skojarzeń pojęciowych: sarna, z całym bogactwem cech zewnętrznych (pyszczek, łeb, nóżki, kopytka), las, woda, myśliwi, strzał. Zaraz jednak dostrzegamy, że sarna jest ,,napisana", napisany jest także las i woda. Autorka nie ukrywa, że ,,rzeczywistość pisana" ma charakter wtórny. Bez kokieterii wprowadza nas w arkana swego poetyckiego warsztatu. Odbiorca dotrzymuje jej kroku w dziele tworzenia, dostrzega rozterki, wahania, jaki kierunek obierze pióro, w którą stronę popędzi wyobraźnia artystki.