--------------------------PRUSY: ------------------- - urzędnicy, w większości mieszcz., mianowani przez króla, pełnili funkcje dożywotnio; - urzędnicy odrębnym stanem, a ich sprawność wzorem dla Europy; - unarodowienie armii (oficerowie ze szlachty); - obowiązkowa służba wojskowa dla chłopców i mieszczan nie objęła właścicieli majątków, rzemieślników i rolników oraz ich najstarszych synów (wojsko odrębnym stanem, o awansie decydowały zasługi); - ślepe posłuszeństwo i dryl (dokładne, mechaniczne wykonywanie rozkazów). -Obowiązek szkolny dla wszystkich od 1763 roku. -Sekularyzacja dóbr Kościoła Katolickiego na Śląsku. CECHY MONARCHII: brak oligarchii magnackiej; ścisła integracja junkrów z państwem; wieś finansowała rozwój przemysłu, merkantylizm, który uderzył w same Prusy; opieka nad weteranami wojskowymi; etatyzm – ingerencja państwa w życie gospodarcze i społeczne. -------------------------AUSTRIA: ------------------------ - uproszczenie administracji rządowej (Józef II podzielił kraj na gubernie, okręgi i powiaty, urzędnikom dał dodatek do pensji za wysługę lat i zapewnił rentę – podwaliny sławnej biurokracji austriackiej); - reforma podatków: dochodowy, pobierany również od szlachty i kleru; - reforma sądownictwa: nowy kodeks karny z 1769 roku, który, niestety, utrzymał tortury (zniesiono je dopiero w 1776 r. za sprawą profesora Josepha v.Sonnenfelsa), ograniczono sądownictwo patrymonialne; - w sprawach kościelnych ograniczono liczbę duchownych, liczbę świąt, danin dla papiestwa, klasztorów kontemplacyjnych, ale jednocześnie faworyzowano katolików wobec czeskich protestantów (husytów); - upowszechnienie oświaty elementarnej; - utworzenie Rady Stanu w 1761 roku jako organu doradczego monarchy. ---------------------ROSJA ------------------------ -polityczne: podział kraju na gubernie, tabela o rangach (1722) , ustanowienie 9-osobowego senatu w 1711 r. jako władzy wykonawczej, Petersburg stolicą Rosji od 1712 r., zniesienie w 1718 r. prikazów na rzecz 10 kolegiów, np. spraw zagranicznych, wojska na czele z prezydentem -ekonomiczne : „eksplozja podatków” od ryb, łaźni, kominów, drzwi, bród (ścinano obowiązkowo, w razie oporu razem z głową) ściąganych przez armię; giełdy i jarmarki kupieckie od 1721 r. i system cechów rzemieślniczych od 1722 r. -wojskowe: regularna armia o 25-letniej służbie, Szkoła Morska w Petersburgu; -kościelne: Świety Synod mianowany przez cara. -kulturalno-oświatowe: narzucenie obyczajowości w tym ubiorów modnych na Zachodzie Europy; nowy alfabet grażdanka; wyprawa Witusa Beringa – odkrycie nowych ziem (wschodnia Syberia).
reformy: administracyjno-gospodarcza, wojskowa, religijna, szkolna, obyczajowa. oddzielnie do Rosji, Austrii, Prusy
reformy: administracyjno-gospodarcza, wojskowa, religijna, szkolna, obyczajowa. oddzielnie do Rosji, Austrii, Prusy...