Obraz ma nastrój melancholijny. Przedstawiony tam mężczyzna ma na biodrach pas z ładownicą, wypełnioną jednak nie kulami, lecz tubami farb, trzyma on w ręku kwiat, z którego obrywa płatki. Stara kobieta ma ręce skute kajdanami, podczas gdy dłonie młodej dziewczyny, choć opasane bransoletami kajdan, są wolne. Oznaczać to może, że mężczyzna jest najwidoczniej artystą, tuby farb tkwiące ładownicy są częścią uzbrojenia- orężem do walki, ale walki o co? Można się domyślić, że odpowiedzi na to pytanie udzielają postacie kobiet. Stara kobieta w kajdanach to symbol wieloletniej niewoli i zwątpienia, dziewczyna zaś uosabia nadzieje wolności. Wydaje się, że mężczyzna nie wie, którą ma wybrać drogę: ku zwątpieniu czy ku nadziei. Artysta swoją decyzję powierza losowi- wróżbie z kwiatu. Patrząc na ten obraz odczuwam niepewność i trwogę. Mam wrażenie, że autor malując ten obraz chciał nam przekazać swoje uczucia, swoją niepewność i zwątpienie co do odzyskania przez Polskę niepodległości. Być może mężczyzna przedstawiony na obrazie miał uosabiać postać samego Jacka Malczewskiego. ;)
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e5/Malczewski_Jacek_Hamlet_polski.jpg Obraz Jacka Malczewskiego powstał w 1903 roku w okresie symbolizmu. Jest to portret zbiorowy, który swoim tytułem nawiązuje do postaci bohatera dramatu Williama Szekspira Hamlet, który z sławnym monologu „Być albo nie być” rozważa sens i wartość istnienia. Kompozycja obrazu , jest statyczna, zamknięta, wszystkie istotne elementy obrazu zostały zamknięte jego ramami. Dominantą w obrazie są trzy postacie: mężczyzna, stara kobieta i dziewczyna. Malczewski w swoim obrazie używa barw ciepłych, stosuje kontrasty dopełnieniowe, gdzie sąsiadują ze sobą barwy podstawowe np. czerwień z pochodnymi – np. z zielenią. Obraz zawiera perspektywę powietrzną, przedmioty występujące blisko nas namalowane są barwami dźwięcznymi, o dużym nasyceniu, a barwy planów dalszych przybierają kolor nieba ulegają ubezdźwięcznieniu. Typ obrazu- malarski. Obraz ma nastrój melancholijny. Przedstawiony tam mężczyzna ma na biodrach pas z ładownicą, wypełnioną jednak nie kulami, lecz tubami farb, trzyma on w ręku kwiat, z którego obrywa płatki. Stara kobieta ma ręce skute kajdanami, podczas gdy dłonie młodej dziewczyny, choć opasane bransoletami kajdan, są wolne. Oznaczać to może, że mężczyzna jest najwidoczniej artystą, tuby farb tkwiące ładownicy są częścią uzbrojenia- orężem do walki, ale walki o co? Można się domyślić, że odpowiedzi na to pytanie udzielają postacie kobiet. Stara kobieta w kajdanach to symbol wieloletniej niewoli i zwątpienia, dziewczyna zaś uosabia nadzieje wolności. Wydaje się, że mężczyzna nie wie, którą ma wybrać drogę: ku zwątpieniu czy ku nadziei. Artysta swoją decyzję powierza losowi- wróżbie z kwiatu. Patrząc na ten obraz odczuwam niepewność i trwogę. Mam wrażenie, że autor malując ten obraz chciał nam przekazać swoje uczucia, swoją niepewność i zwątpienie co do odzyskania przez Polskę niepodległości. Być może mężczyzna przedstawiony na obrazie miał uosabiać postać samego Jacka Malczewskiego.