Cechy charakterystyczne : Rzeźba: • nadal rzeźbiono pomniki, figury do grobowców, portrety ludzi współczesnych, białe marmurowe posągi; • forma spokojna , zrównoważona , zamknięta, • linia płynna i miękka; • artyści dążyli do ukazywania ludzi pięknych i szlachetnych; • tematyka antyczna; • gdy ukazywano człowieka współczesnego , strojono go w antyczne szaty lub obnażano; • rysy potaci ( na wzór starogreckich) były regularne, piękne i nie wyrażały żadnych uczuć; • rzeźba pełna spokoju, dostojeństwa i powagi; • artyści: Antonio Canova , Bertel Thorvaldsen – Pomnik Mikołaja Kopernika w Warszawie , Pomnik Księcia Józefa Poniatowskiego w Warszawie ( wzorowany na pomniku konnym Marka Aureliusza na Kapitolu w Rzymie – 166 r. n.e. ) Malarstwo: • malarze nie mieli do czego nawiązywać, bo brakowało wzorów ( tylko malarstwo ścienne i wazowe ze starożytności); • tematyka współczesna artystom , jeżeli tematyka antyczna , to jako analogia do tego co się działo współcześnie ; • kompozycja statyczna; • idealizm w charakterystyce postaci; • wizerunek postaci człowieka proporcjonalny i harmonijny; • postacie w obrazach sprawiają wrażenie pokolorowanej rzeźby; • stosowano kolor chłodny i przygaszony; • światło modeluje postać miękko i łagodnie; • rysunek wyraziście wyodrębnia postacie z tła; • farba rozkładana jest na płótnie gładko i równomiernie, ślad pędzla starannie ukrywany; • słynni malarze : Jaques Louis David – „ Przysięga Horacjuszów” ( rysunek o silnie wydobytych konturach, oparty na antycznych rzeźbach, chłodny koloryt, profilowe ujęcie postaci ) , Dominik Ingres – „Źródło” • Polska : - Marcello Bacciarelli – „Stanisław August w stroju koronacyjnym” Bernardo Bellotto – “Canaletto” – malarz widoków Warszawy stanowiły nieocenioną pomoc dla architektów odbudowujących zniszczoną Warszawę po II Wojnie Światowej, Antoni Brodowski – „ Portret biskupa Hołowczyca Architektura: • wzorowana na budowlach greckich i rzymskich oraz na niektórych budowlach odrodzenia; • wiernie kopiowano architekturę starożytną; • budowle wznoszono na planie koła lub prostokąta; • stosowano kolumnady i kolumnowe portyki, pilastry , duże okna; portyk – olbrzymi ganek wsparty na kolumnach z tympanonem na szczycie; • tympanon przeważnie dekorowany płaskorzeźbą; • dominuje harmonia i spokój , regularne, symetryczne kształty; • przeważają linie proste bez wygięć i skrętów; • oszczędnie stosowano ozdoby; jeżeli się pojawiają to uskrzydlone postacie lwów z ludzkimi głowami, orły , wieńce, wazony, girlandy z róż, kokardy, hełmy, tarcze, skrzyżowane sztandary; • nie stosowano białego marmuru ( za kosztowny ); pojawiają się stiuki czyli fałszywe marmury z gipsu; • budowle o rozmaitym przeznaczeniu : urzędy , teatry, szpitale, szkoły, zakładane wówczas muzea; • pałace – duże, niskie, prostokątne, wydłużone, z wysuniętą częścią środkową ozdobioną portykiem; • we wnętrzach wielkie , podłużne, jasne sale , często malowane na biało, płaskie sufity, okna duże , kwadratowe; • kościoły – często okrągłe , przykryte kopułą; 2. Wiem tylko, że był wzorowany na pomniku konnym Marka Aureliusza na Kapitolu w Rzymie (166r.)
1. Wypisz kilka cech charakterystycznych dla architektury i sztuki klasycyzmu
2. Pomnik Józefa Poniatowskiego w Warszawie - kto jest autorem dzieła? Napisz krótki biogram twórcy (3-6 zdań).
Odpowiedź
Dodaj swoją odpowiedź