Mona lisa ponieważ jest bardziej fantyczne . Moim zdaniem rzezba barokowej
Ktoś tu przede mną chyba nie wie czym cechuje się dzieło barokowe!! Ja za BAROKOWE UZNAJE DZIEŁO CARAVAGGIA (czołowego malarza Baroku) "UKRZYŻOWANIE ŚWIĘTEGO PIOTRA" ze względu na: - ostre kontrasty światłocieniowe (KONTRAST ŚWIATŁA I MROKU) - przenikanie się światła i cienia - ŚWIATŁO JEST CZYNNIKIEM KOMPONUJĄCYM PŁASZCZYZNĘ - dekoracyjność i wirtuozerstwo - bezpośrednie studia nad naturą - kompozycja żywa, dynamiczna, spontaniczna, uczuciowa - dramatyczna akcja - realistyczne ujęcie postaci - wielopostaciowy układ, skomplikowany ruch - nastrojowość i uczuciowość RZEŹBA BAROKOWA: (np Lorenzo Bernini) - forma ruchliwa, dynamiczna, płynna, zmienna dzięki np obfitości fałd szat - rzeźba często grupowa, wielofiguralna - krzyżowanie się kierunków, pionów z poziomami i skosami - aktywny, mocny, gwałtowny ruch uchwycony w ułamku chwili - skondensowana siła fizyczna i dynamika działania - silnie rozwarstwiona i rozbudowana w przestrzeni bryła - wielkie bogactwo środków wyrazu - często rzeźby o tematyce religijnej lub mitologicznej - podwaliny pod rzeźbę barokową położył Michał Anioł RZEŹBA RENESANSOWA: (typowe dzieło: DAWID Michała Anioła) - tematyka religijna, mitologiczna, pomniki konne, nagrobki, epitafia, portret w formie popiersia - wskrzeszono W rzeźbie AKT (sceny relig. i mitolog.) - inspiracja antykiem (rzeźba sprawia wrażenie autentyku starożytnego z epoki klasycznej) - studia z natury - poza KONTRAPOSTU (ciężar ciała na jednej nodze ugiętej) - lekkie rytmy skosów - naczelnymi problemami są sprawy estetyczne, a nie ideologiczne, a więc PIĘKNO DOSKONAŁEGO, NAGIEGO CIAŁA, HARMONIJNE PROPORCJE , MECHANIZM SWOBODNEGO CIAŁA - antyk, HUMANIZM, I NOWY STOSUNEK DO NATURY - zavchwyt nad rzeźbą starożytną - miękkość modelunku, świtnie zaobserwowany ruch - artyści studiowali z zapałem naturę, posuwając się nawet do sekcji zwłok - UKŁADY KOMPOZYCYJNE - RÓWNOWAŻNE, KLASYCZNE , DAJĄCE WRAŻENIE SPOKOJU I HARMONII