Konspekt lekcji języka polskiego dla uczniów ostatniej klasy liceum i technikum Temat: Jakie refleksje na temat istoty człowieczeństwa nasuwa opowiadanie Gustawa Herlinga-Grudzińskiego pt. „Wieża” Liczba jednostek lekcyjnych: 2 Cele dydaktyczne: - uczeń poznaje opowiadanie Gustawa Herling-Grudzińskiego pt. „Wieża” - doskonali umiejętność czytania ze zrozumieniem - określa „sytuacje graniczne” - odczytuje motyw samotności, śmierci - charakteryzuje sytuację heroicznego tragizmu odwołując się do konkretnego przykładu - odczytuje symbole - rozpoznaje nawiązania do Biblii - tworzy refleksję na temat etosu człowieczeństwa - poznaje cechy kompozycji ramowej Metody pracy: praca w grupach dwuosobowych pod kierunkiem nauczyciela Środki dydaktyczne: tekst literacki, karta pracy ucznia. Przebieg lekcji: Czynności wstępne: sprawdzenie obecności, sprawdzenie wykonania zadania domowego ( np. „Wyjaśnij sens określeń: hiobowa wieść, etos człowieczeństwa, heroizm tragiczny” lub: „Sporządź notatkę do hasła: trąd ”.). Podanie tematu lekcji i celów lekcji. Rozdanie kart pracy (vide: załącznik). Praca samodzielna uczniów – udzielanie odpowiedzi na pytania zawarte w Karcie Pracy. Prezentacja wyników pracy – udzielanie odpowiedzi na zadane pytania. Podsumowanie wyników pracy. W razie trudności, można uczniom pomóc, podpowiadając określenia, których wykorzystanie ułatwi sformułowanie wniosków końcowych. Przykładowy spis takich określeń: etos człowieczeństwa, sytuacja graniczna, zakorzenienie w kulturze europejskiej ( nawiązania do Biblii), rozmyślanie o śmierci, heroizm tragiczny, bunt, poszukiwanie Boga, sytuacja fabularna, komentarz odautorski zawarty w symbolice, kompozycja ramowa. Ocena pracy uczniów. Podanie zadania domowego: Oceń postępowanie Lebrossa i nauczyciela. Załącznik: KARTA PRACY UCZNIA Imię, nazwisko ucznia…………………………………………………………………………... Klasa……………………………………. I. Odpowiedz na pytania dotyczące treści opowiadania: 1 Czyja opowieść stanowi ramę kompozycyjną tekstu? 2 W czyim domu narrator spędził wakacje roku 1945? 3. Podaj tytuł książeczki znalezionej w domku? 4. Kto zamieszkał w Wieży Strachu? 5. Kto opowiada historię o trędowatym? 6. Przedstaw życie Lebrossa. 7. Jaką rolę w życiu Lebrossa odegrała jego siostra i Miracolo? 8. Co powstrzymało Lebrossa przed samobójstwem? 9. Streść legendę o kamiennej figurze, która stoi u stóp Gór Świętokrzyskich. 10. Z kim skojarzył narrator kamiennego pielgrzyma? 11. Dlaczego, zdaniem narratora, nauczyciel tak często czytał historię trędowatego? 12. Jakie były okoliczności śmierci proboszcza? II. Odpowiedz na pytania dotyczące interpretacji opowiadania: 1. Określ sytuacje graniczne opisane w tym utworze. 2. Czyje losy zostały skontrastowane? 3. Odwołując się do treści opowiadania, objaśnij zwrot: hiobowe nieszczęście i podaj przykład takiego zdarzenia. 4. Wypisz różnice i podobieństwa występujące między Lebrossem i nauczycielem (zrób tabelkę). 5. Podaj przykłady symboli występujących w opowiadaniu. Podejmij próbę ich objaśnienia.
Tematyka lekcji: Rozmnażanie człowieka. Dla uczniów Gimnazjum i Liceum. Temat: Rozmnażanie człowieka. Przebieg lekcji: Naprzemienne wykorzystanie pomocy dydaktycznych, no i wszystko krok po kroku. 1. Budowa i funkcjonowanie męskiego układu rozrodczego. 2. Budowa i funkcjonowanie żęskiego układu rozrodczego. 3. Cykl menstruacyjny i jego kontrola hormonalna. 4. Rozwój biologiczny człowieka w łonie matki: a) zapłodnienie; b) budowa i funkcje łożyska; 5. Rozwój człowieka po urodzeniu: a) okres niemowlęcy; b) okres dziecięcy; c) okres młodzieńczy; d) okres dojrzałości; e) okres wieku średniego; f) okres starości; Pomoce: Plakaty z budową narządów męskich i żęskich rozrodczych; Książki o rozmnażaniu człowieka; Ciekawe wycinki z internetu; No dobra wola i wystarczy by zainteresować klasę. Taki jest mój sposób na prowadzenie lekcji.
Informacje na temat wystąpień publicznych
WYSTĄPIENIA PUBLICZNE CZYLI CO MOŻNA A CZEGO NIE POWINNO SIĘ ROBIĆ WYSTĘPUJĄC PRZED GRUPĄ LUDZI.
Swoją pracę rozpoczynam od wyjaśnienia pojęcia sfera prywatna otóż Sfera prywatna to działania jednostki lub grupy osób podejmow...