Konspekt lekcji języka polskiego Temat: Wzbogacamy wypowiedź, czyli co nieco o związkach frazeologicznych. Cele operacyjne: Uczeń: - zna związki frazeologiczne pochodzące ze znanych mu mitów oraz literatury - potrafi wyjaśnić pojęcie „związek frazeologiczny”, - umie korzystać ze słownika frazeologicznego i słownika języka polskiego, - potrafi zastosować związki frazeologiczne w wypowiedzi, - przekształca tekst, zastępując w nim odpowiednie wyrazy związkami frazeologicznymi, - umie współpracować w grupie. Metody i techniki: Ćwiczenia praktyczne, technika pracy grupowej „kula śnieŜna”, rozmowa dydaktyczna, metaplan. Formy pracy: indywidualna, grupowa. Środki dydaktyczne: Słownik frazeologiczny i słownik języka polskiego, karty pracy, ilustracje mitów, krzyżówka. Czas: 2 jednostki lekcyjne. Tok lekcji: 1. Sprawy organizacyjne. 2. Przypomnienie mitów omawianych na lekcji – uczniowie na podstawie ilustracji ukazującej scenę mitologiczną podają nazwę mitu i krótko go przedstawiają. 3. Rozdanie uczniom krzyżówki (praca indywidualna). 1. ….praca 2. ikarowe……. 3…… Achillesa 4. ….Pandory 5. jabłko ….. 6. czarna ….. 7. ciepłe …… 8. ……trojański 9. stajnia ….. 10. nić …… 11. paniczny …… 1 S Y Z Y F O W A 2 I K A R O W E 3 P I Ę T A 4 P U S Z K A 5 N I E Z G O D Y 6 R O Z P A C Z 7 K L U S K I 8 K O Ń 9 A U G I A S Z A 10 A R I A D N Y 11 S T R A C H Hasło: frazeologia Uwaga: Ucznia, który pierwszy rozwiąże prawidłowo krzyżówkę, nagradzamy oceną bardzo dobrą 4. Uczniowie wyjaśniają hasło „ frazeologia” korzystając ze słownika języka polskiego (praca w grupach). 5. Nauczyciel zapisuje temat lekcji na tablicy. 6. Przypomnienie pojęcia „związek frazeologiczny”. W tym celu n-l odsłania związki wyrazowe napisane na tablicy (ponumerowane) i prosi uczniów, aby napisali na kartkach numery tych związków, które maja znaczenie przenośne i je objaśnili, szukając ich znaczeń w słowniku frazeologicznym. Po tym ćwiczeniu uczniowie powinni wiedzieć, jaki związek wyrazowy nazywamy frazeologicznym. Przykładowe związki wyrazowe: 1. piętrowy dom, 2. milczeć jak głaz, 3. wielopokoleniowa rodzina, 4. niedzielny kierowca, 5. gwóźdź programu, 6. interesująca książka, 7. gruba ryba, 8. czarny rynek, 9. wziąć się w garść. 7. Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy (praca w grupach) – technika kuli śnieŜnej. Z rozsypanki wyrazowej utworzyć poprawne związki frazeologiczne i dopasować do nich objaśnienia. Ułożyć jedno zdanie pojedyncze z wybranym związkiem. Wskazać zwrot i wyraŜenie. Wskazana praca ze słownikiem frazeologicznym i języka polskiego. bułka encyklopedia czarny serce na dłoni przyjazna Tantala męki dłoń chodząca z masłem mieć charakter Męki bez końca; nic trudnego; zły człowiek; czyjaś pomoc, Ŝyczliwość; osoba wszystko wiedząca; być uczynnym, serdecznym, Ŝyczliwym. 8. Próba odpowiedzi na pytanie „ Czym różnią się teksty po przekształceniu?”. Podział klasy na grupy – metaplan. Rozdanie uczniom kart pracy. Przekształć tekst, zastępując w nim odpowiednie wyrazy podanymi związkami frazeologicznymi. . Wczoraj nie przygotowałem się do lekcji matematyki i bardzo źle na tym wyszedłem, gdyż nauczyciel nieoczekiwanie zrobił sprawdzian. Od razu ogarnął mnie niepohamowany strach. Zrozumiałem, że znalazłem się w sytuacji bez wyjścia, bo przecież nigdy nie radziłem sobie z matematyką. Dlatego też błagalnym głosem zacząłem prosić nauczyciela, aby przełożył sprawdzian, lecz on spojrzał na mnie przenikliwym wzrokiem i powiedział, ze jest już za późno. Wówczas żałowałem, że zamiast uczyć się, oglądałem film. Jednak po chwili pomyślałem, że jeszcze nic straconego i próbowałem ściągać od Michała, który uważany jest za najmądrzejszego ucznia w naszej klasie. Jednak on nawet na mnie nie spojrzał, a ja do końca lekcji nie mogłem się skoncentrować. Związki frazeologiczne: zapuszczać zurawia; klamka już zapadła; pięta Achillesa; chodząca encyklopedia; pluć sobie w brodę; wzrok bazyliszka; wpaść jak śliwka w kompot; paniczny strach; mieć pustkę w głowie; wyjść jak Zabłocki na mydle; 9. Prezentacja wyników w formie metaplanu. Teksty po przekształceniach są bardziej interesujące, przykuwają uwagę słuchającego. Zawierają elementy przenośne i wzbogacają naszą wypowiedź. Uwaga: Oceniamy prace poszczególnych grup – członkowie grupy, która poprawnie użyła wszystkie związki frazeologiczne, otrzymują ocenę bardzo dobrą.. 10. Praca domowa. Napisz list do kolegi lub koleżanki, w którym opowiesz o sobie, używając związków frazeologicznych. 11. Ewaluacja. Zaznacz odpowiedź, która najlepiej wyraża twoje odczucia po lekcji: Czy podobała ci się lekcja z wykorzystaniem związków frazeologicznych? TAK NIE Czy widzisz potrzebę wzbogacania wypowiedzi związkami frazeologicznymi? TAK NIE Czy podobała ci się praca w grupie ? TAK NIE
Potrzebny konspekt lekcji ! na jutro ! PROSZE !!
Odpowiedź
Dodaj swoją odpowiedź