rynek jako podstawa działalności marketingowej . PROSZE JAK NAJSZYBCIEJ WYBIORE NAJLEPSZĄ . MUSI W TEJ PRACY BYĆ ZAWARTE: definicja rynku , jego klasyfikacja oraz jakie to ma znaczenie

rynek jako podstawa działalności marketingowej . PROSZE JAK NAJSZYBCIEJ WYBIORE NAJLEPSZĄ . MUSI W TEJ PRACY BYĆ ZAWARTE: definicja rynku , jego klasyfikacja oraz jakie to ma znaczenie
Odpowiedź

Rynek - to ogół warunków ekonomicznych w których dochodzi do zawierania transakcji wymiennych między sprzedawcami oferującymi towary i usługi a nabywcami reprezentującymi potrzeby poparte określonymi funduszami nabywczymi. Klasyfikacja rynku: a) rynki w poza zasięgu działania Rynek lokalny – jest przykładem najwyższego stopnia koncentracji przestrzennej sprzedawców i nabywców. Cechą rynku lokalnego (miasta lub wsi) jest koncentryczna budowa – na mniejsze rynki lokalne jednych branż nakładają się nieco większe rynki lokalne innych branż, powodując powstanie określonych zależności między rynkami mniejszymi. Wykazuje on tendencję do przekształcania się w rynki regionalne. Rynek regionalny – (większe miasto, województwo, region kraju). To kompleks przyrodniczo-produkcyjny o wykształconych funkcjach i profilu społeczno-ekonomicznym. Zasięg rynku regionalnego zależy od lokalizacji i struktury sieci handlowej, struktury i stanu sieci komunikacyjnej, kultury i zwyczajów, warunków naturalnych i przyrodniczych. W Polsce są to rynki wojewódzkie. Znajomość liczby i struktury konsumentów zaopatrujących się na danym rynku regionalnym jest podstawą poznania popytu i zaproponowania właściwej oferty towarowej i usługowej (a więc podaży towarów i usług). Rynek krajowy – terytorium kraju. O jego rozmiarach decyduje ogół stosunków między kupującymi a sprzedającymi funkcjonujących na terenie danego kraju. Globalny popyt, podaż przy określonym poziomie cen wyrażony jest w walucie danego kraju. Rynek zagraniczny – otoczenie handlowe danego kraju, które obejmuje kraje wchodzące w powiązania eksportowo – importowe z tym krajem. Jest kombinacją rynków eksportowych i importowych. Rynek światowy (globalny) – zunifikowany obszar obejmujący trwałe stosunki wymiany pomiędzy producentami dóbr standardowych, a ich masowymi odbiorcami. Cechą charakterystyczną tego rynku są duże wymagania co do jakości i cen, które mają odpowiadać ogólnym tendencjom światowym. Przedmiotem obrotu są głównie surowce i materiały o nieznacznych różnicach technologicznych i łatwo jest ustalić standardy jakościowe oraz ceny światowe. b) rynki według przedmiotu wymiany -rynek towarów i usług -rynek pracy -rynek kapitałowy c)rynki według szczebla obrotu towarowego -pi -hurt -detali d)rynki według zróżnicowania -rynek nabywcy i sprzedawcy Elementy rynku: - cena - popyt - podaż - konkurencja. Funkcje rynku: - funkcja informacyjna (rynek dostarcza informacji o cenach, popycie i podaży); - funkcja selekcyjna (rynek akceptuje towary i produkty wysokiej jakości, atrakcyjne dla klienta; selekcja producentów odbywa się w oparciu o efektywność działania); - funkcja alokacyjna (decyzje odnośnie alokacji kapitału są podejmowane w oparciu o prognozy dotyczące produkcji jak i popytu); - funkcja równowagi (dostosowuje asortyment jak i wielkość produkcji do oczekiwań nabywców).

Rynek-instytucja lub mechanizm umożliwiająca osobom posiadającym dobra i usługi kontakt z chętnymi do ich zakupu. Klasyfikacja:kryterium podziału: a) przedmiot transakcji: -towarowy:przedmiotem transakcji są artykuły spożywcze,przemysłowe,surowce np.rynek zbożowy,mięsny,meblarski ,paliw. -usług:przedmiotem transakcji są wykonywane usługi np.rynek ubezpieczeń,usług budowlanych oraz transportowych. - finansowy:przedmiotem transakcji są kapitały krótko i długoterminowe.Na rynku inwestorzy spotykają się z przedsiębiorstwami które poszukują kapitału.przyklad rynek pieniężny,kapitałowy i walutowy. -pracy:umieszczone oferty dla poszukujących pracy i przedsiębiorcy tworzą miejsca pracy i poszukują siły roboczej. b)zasięg geograficzny: -lokalny:obejmuje niewielki obszar,gromadzi kupujących i sprzedających z jednej gminy lub miasta. -regionalny:kontrahenci pochodzą z jednego regionu,rynek obejmuje obszar województwa. -krajowy:rynek umożliwia zawieranie transakcji pomiędzy kupującymi i sprzedającymi z całego kraju. -międzynarodowy:spotykaja się i zawierają transakcję kontrahenci z całego kraju.Przykładem jest światowe giełdy towarowei kapitałowe w Londynie. c)czas wykonania transakcji: -kasowy-zawarcie umowy jest równoznaczne z wykonaniem i opłaceniem transakcji. -terminowy:umowa dotyczy transakcji ,która ma być wykonana i opłacona w przyszłości d)liczba i wielkość transakcji: -detaliczny:dużo kupujących,ale mało kupujemy. -hurtowy:mniej kupujących,dużo kupujemy. Rynek pełni ważna funkcję jako miejsce spotkania sprzedających i nabywców umożliwiających wymianę towaru na pieniądze oraz dokonanie transakcji.

Dodaj swoją odpowiedź