1. Wstęp: teza – Człowiek jest ludzki w ludzkich warunkach a. Świat jest pełen zła, inaczej zachowują się ludzie otoczeni dobre a inaczej złem. Wszystko warunkuje byt ludzki. b. Mój stosunek do tezy: zgadzam się z tezą, ponieważ… 2. Rozwinięcie: argumenty a. „Inny Świat” Herling - Grudziński - „nie ma takiej rzeczy, której by człowiek nie zrobił z głodu i bólu” wyznanie Grudzińskiego, jako osoby, która przeżyła sowieckie obozy - Gorcew jako bohater, którego głód, ciężka praca i warunki bytowe wykończyły fizycznie i psychicznie, mimo że był bardzo silną jednostką - Codzienne sytuacje z obozów sowieckich: Kradzieże, gwałty, donosy, przedmiotowe traktowanie kobiet i słabszych, okrucieństwo, choroby… To wszystko jest efektem traktowania ludzi w sposób niehumanitarny, jak przedmiot a nie osobę z podstawowymi prawami. b. „Opowiadania” Borowskiego - „Proszę państwa do gazu” w kolejce do pociągów ludzie często porzucali swoje dzieci, mieli wtedy większe szanse na przetrwanie. - Duży wpływ na zachowanie miał głód: Żyd Berek: „Głód jest wtedy prawdziwy, gdy człowiek patrzy na drugiego człowieka jak na obiekt do zjedzenia”. - sytuacje, w których odczłowieczano ludzi: ciężka praca, małe racje żywnościowe, zsyłki, łapanki – tylko pogłębiały nieludzkie zachowania - „Pożegnanie z Marią” obrazuje próbę normalnego funkcjonowania w zdegenerowanym świecie – ludzie musieli się przystosować do czasów: kradną, produkują nielegalnie alkohol, wszechobecny jest wyzysk i oszustwo 3. Zakończenie: wnioski a. Literatura potwierdza tezę, że człowiek jest ludzki wyłącznie w ludzkich warunkach – przykłady oparte na faktach
Wypracowanie
,,Człowiek jest ludzki w ludzkich warunkach".Rozwiń myśl Herlinga Grudzińskiego w oparciu o opowiadania Borowskiego i Inny świat.
Odpowiedź
Dodaj swoją odpowiedź