Górnicze świeto - „Węglowa rodzinka”
SCENARIUSZ ZAJĘĆ OTWARTYCH W GRUPIE DZIECI 4- 5-LATKÓW
Miejsce: Oddział Przedszkolny przy Szkole Podstawowej w Nieradzie
Zaproszeni goście: dyrektor szkoły mgr Stanisław Minkina i rodzice dzieci uczęszczających do oddziału 4-5-latków.
Osoba prowadząca: Teresa Pala
KONSPEKT DO ZAJĘĆ W GRUPIE 4-5-LATKÓW OBSZAR EDUKACJI –ROZWIJANIE MOWY I MYŚLENIA, PLASTYCZNA
BLOK TEMATYCZNY: GÓRNICZE ŚWIĘTO
TEMAT ZAJĘCIA: „Węglowa rodzinka” – Marii Terlikowskiej.
- słuchanie wiersza recytowanego lub czytanego przez nauczycielkę. Rysowanie świecą, kredką świecową i zamalowanie całej powierzchni kartki czarną farbą plakatową, wodną na temat : „Moja węglowa rodzinka”.
CELE OGÓLNE: - Zapoznanie dzieci z przedmiotami, w których jednym ze składników jest węgiel (lek, guma, parafina, plastik, sztuczne tworzywa).
- Wdrażanie do uważnego słuchania wiersza
- Rozwijanie twórczej wyobraźni dziecka
- Kształcenie płynności ruchów i lekkiego nacisku pędzla na papier.
CELE OPERACYJNE: (dziecko)
- potrafi, uważnie wysłuchać wiersza;
- zna, w skład których wchodzi węgiel;
- potrafi, płynnie malować farbą po całej powierzchni kartki i lekko naciskać pędzlem;
- umie, wyrazić swoje wyobrażenia do treści wiersza za pomocą rysunku;
ŚRODKI WSPOMAGAJĄCE DZIAŁANIE:
Opakowania po lekach, kawałki materiałów, tworzywa sztuczne, węgiel, ołówek, świeczki, kredki świecowe, farby, pędzle, kartki z bloku, instrumenty : grzechotka, tamburyno.
PRZEBIEG:
1. Powitanie przybyłych gości. „Dzień dobry” –pełnienie przez dzieci roli gospodarza.
2. „Węglowa rodzinka” – czytanie lub recytacja wiersza, demonstracja akcesoriów.
3. Omówienie treści wiersza.
· Do czego potrzebny jest nam węgiel ? (węgiel potrzebny jest nam do palenia w piecu, ogrzewania mieszkań)
· Wymieńcie przedmioty w skład, których wchodzi węgiel (piłka – guma, leki, koszyk – plastik, świece, ołówek – grafit)
4. Zabawa ruchowa „W kopalni” – wprowadzenie akcesoriów: grzechotka, tamburyno. Zaproszenie rodziców do wspólnej zabawy.
Grzechotka – praca wykonywana przez górników w kopalni: wiercenie, kopanie kilofem, ładowanie węgla na wagoniki.
Tamburyno – wywóz węgla wagonikami, wagoniki jeden za drugim wyjeżdżają na powierzchnię.
5. Rozwiązywanie zagadek:
To oni w głębi ziemi czarne zwalają bryły, żeby we wszystkich oknach jasne światła świeciły (górnicy)
Ciężko pracuje, słońca nie widzi, czarny jest cały, Lecz się nie wstydzi. Gdy smacznie śpimy, pod ziemią znika wszyscy szanują pracę... (górnika)
6. „Węglowa rodzinka” – 5-latki – rysowanie świecą, kredką świecową na temat: „Moja węglowa rodzinka”- zamalowanie powierzchni kartki czarną farbą.
4-latki - dokończ rysowanie, powiedz co narysowałeś ? Pokoloruj rysunek .(czapka górnicza z pióropuszem)
7. Zorganizowanie wystawki prac dzieci.
8. Zaproszenie rodziców do wspólnej zabawy przy piosence „Idzie górnik”.
9. Podziękowanie rodzicom za udział w zajęciach.
Scenariusz opracowała nauczycielka Teresa Pala w oparciu o utwór Marii Trelikowskiej „Węglowa rodzinka”