fikcyjna kraina położona w stworzonym przez J. R. R. Tolkiena Śródziemiu. Kraina ta, leżąca na wschód od Gondoru, była siedzibą Mrocznego Władcy Saurona. Zamieszkiwali go także jego słudzy – orkowie, trolle i Nazgule (Upiory Pierścienia). Mordor otoczony był od zachodu, północy i południa przez dwa ogromne łańcuchy górskie: Ephel Dúath i Ered Lithui. W kraju tym znajdowała się forteca Saurona, Czarna Wieża Barad-dûr oraz Orodruina, Góra Przeznaczenia – ogromny wulkan, jedyne miejsce gdzie można było zniszczyć Jedyny Pierścień. Mordor dzielił się na kilka części. Dolina Udun była położona na północy Mordoru, między górami Ephel Dúath, a Ered Lithui. Było to północne wejście do Mordoru. Od południa była niemal zamknięta przez góry Caras Angren (Żelazna Szczęki). Od północy broniła jej Czarna Brama, Morannon. Na zachodzie Udunu znajdował się zamek Durthang. Kolejną częścią był płaskowyż Gorgoroth – ogromny obszar popękanej, wypalonej ziemi, na południowy wschód od Udûnu. Na nim wznosiły się Barad-dûr i Orodruina. Największą ze wszystkich części była równina Lithlad (Popielna Równina), zwana później Nurn. Na południu równiny znajdowało się ogromne i długie zasolone morze Nurnen. W przeciwieństwie do Gorgoroth warunki były tu nieco lepsze. Mimo półpustynnego klimatu możliwa była uprawa ziemi (przez niewolników), aby dostarczać żywności armiom stacjonującym na północy.
Mordor (sind. czarny-kraj). Kraina na wschód od dolnej Anduiny, otoczona i chroniona od północy przez Ered Lithui, a od zachodu i południa przez Ephel Duath. Po raz pierwszy zajęta przez Saurona około 1000 roku Drugiej Ery. Stąd Sauron kierował wojną z elfami w tej erze, tu też pozostał do chwili kapitulacji przed Ar-Pharazonem w 3262 roku. Po upadku Numenoru, Sauron powrócił do Mordoru i w 3429 roku zaatakował Gondor. Armia Ostatniego Sojuszu najechała Mordor w 3433 roku, a po klęsce Saurona został on oczyszczony z jego sług. W Trzeciej Erze Gondor wzniósł twierdze - mające zapobiec powrotowi złych sił do Mordoru, były wśród nich Durthang, Wieże zębów i wieża Cirith Ungol. Po wielkiej zarazie z 1636 roku twierdze te opuszczono, a Nazgule powróciły do Mordoru i rozpoczęły powolne przygotowania do powrotu Saurona, przebywającego w sekrecie w Dol Guldur. W 2942 roku Sauron powrócił do swej siedziby, a w 2951 roku ujawnił swą obecność i rozpoczął odbudowę Barad-dûr. Podczas Wojny o Pierścień armie zgromadzone w Mordorze zostały rzucone przeciw Gondorowi, jednak unicestwienie Jedynego Pierścienia zniszczyło wiele dzieł Saurona, a Mordor został spustoszony przez trzęsienia ziemi. Najważniejsze obiekty Mordoru: Gorgoroth - wyżynna, pustynna, jałowa kraina w północno-zachodniej części Mordoru, pomiędzy Ephel Duath i Ered Lithui, w której środku leży wulkan - Góra Przeznaczenia. Na wschód od wulkanu, u podnóża Ered Lithui, Sauron zbudował twierdzę Barad-dûr. W czasie wojny o Pierścień, Gorgoroth była miejscem kuźni i kopalni Saurona, gdzie produkowano broń i zbroje dla jego armii. Nurn - największa część Mordoru na wschód od Gorgoroth. Mieściło się tam słone Morze Nurnen. Nurn był półpustynny, ale pomimo tego służył uprawie. Pracowali tam niewolnicy, którzy mieli za zadania wyżywić wojska Mordoru. Po wyzwoleniu król Ellesar nadał niewolnikom ziemie na własność. Orodruina - wulkaniczna góra, na równinie Gorgoroth. W jej ogniu Sauron wykuł jedyny pierścień. Góra miała zaledwie około 4500 stóp wysokości, jej wielka podstawa miał około 3000 stóp wysokości, a nad nią wznosił się stożkowany wierzchołek z szerokim kraterem. Cirith Gorgor - główne wejście do Mordoru, przesmyk u styku Ered Lithui i Ephel Dúath, łączący Dagorlad i Udun. Przegrodzone wielką bramą Morannonu i dodatkowo umocnione Zębami Mordoru. Cirith Ungol - przełęcz w Ephel Dúath bezpośrednio na północ od Minas Morgul, strzeżona przez wieżę Cirith Ungol. Morannon - szaniec przegradzający Cirith Gorgor. Wyjście z Mordoru najwygodniejsze dla wielkich armii. Miał jedną żelazną bramę, w której było troje szerokich drzwi. Język Orków: [Orkish] Ogólne określenie języków orków. Składały się one na ogół z chaotycznie połączonych strzępków innych języków. Porozumiewaniu się między szczepami służyła zwyrodniała wersja westronu. Ten ostatni język stanowił też podstawę niektórych języków szczepowych. Niektóre wspólne słowa pochodziły z Czarnej Mowy, a część szczepów używała w Trzeciej Erze zwyrodniałej Czarnej Mowy. Wszystkie te języki były bogate w przekleństwa, a ubogie gramatycznie. W dalszej części artykułu przedstawię jednostki armii Mordoru opisane w dodatku „Mordor”. Przy opisie każdego bohatera znajdziecie nadane przez ze mnie dane, które można określić jako typowo wojskowe. Stopień wojskowy jest pewną wskazówką – im wyższy stopień tym lepsza jednostka. Numer wojskowy, bo żołnierz bez numeru to jak żołnierz bez broni. Nie ma chyba też nikogo kto w wojsku nie zyskałby koszarowej ksywy, często wyśmiewającej jakieś charakterystyczne cechy.
opisz krainę mordor
opisz krainę mordor...
opisz krainę mordor ćwiczenie bliżej słowa tylko żeby było z książki i beż żadnych linków
opisz krainę mordor ćwiczenie bliżej słowa tylko żeby było z książki i beż żadnych linków...
Opisz krainę Mordor .
Opisz krainę Mordor ....