tutaj Ci napiszę taką podstawę, oprzyj się na tym: Zjawisko tzw. szkół narodowych w epoce romantyzmu było b. charakterystyczne. W całej sztuce nasiliły się one z walką o niepodległość, o wolność, jak np. w Polsce czy we Włoszech walka o zjednoczenie kraju. W innych przypadkach chodziło o podkreślenie własnej narodowej odrębności w sztuce (np. szkoła rosyjska). W szkole rosyjskiej przed epoką romantyzmu dominowała albo muzyka zachodnia albo muzyka związana z prawosławiem. Dopiero w I poł XIX wieku zaczęła się rozwijać odrębna własna muzyka, świadomie kształtowana w oparciu o własne wzorce kultury narodowej/ludowej. Te tendencje zapoczątkował Michaił Glinka wykształcony na zachodzie, starał się stworzyć podstawy muzyki rosyjskiej. Przyświecało mu artystyczne credo "Muzykę tworzy naród, a my artyści tylko ją opracowujemy". Grupę kompozytorów rosyjskich, gł. samouków, którzy w II poł XIX wieku nawiązywali do Glinki i starali się krzewić w muzyce ideały narodowe historia ochrzciła imieniem "Potężnej Gromadki". W skład jej wchodzili Aleksander Borodin, Modest Musorgski, Mikołaj Rimski-Korsakow, Milij Bałakiriew, Cezar Cui. Prawie żaden z nich nie miał akademickiego wykształcenia w zakresie muzyki. Czerpali oni inspiracje z muzyki ludowej: pieśni, tańców, historii rosyjskiej, baśni, podań. W szkole czeskiej działał Bedrich Smetana i Antonin Dvorak. Wśród skandynawskich szkół narodowych wyszczególnia się szkołę norweską (Edward Grieg), fińską(Jean Sibelius) oraz duńską (Karl Nielsen). W Polsce również mieliśmy swoją szkołę narodową: Stanisław Moniuszko, Henryk Wieniawski, Juliusz Zarębski, Ignacy Jan Paderewski, Zygmunt Noskowski, Władysław Żeleński, Mieczysław Karłowicz. to nie jest trudny temat, dasz radę. proszę Cię bardzo!
napisz esej na temat szkół narodowych
(rosyjskiej do której chodził modest musorgski, polskiej do której chodził Moniuszko w czechach do której chodził smetana w skandynawi do której chodził grieg
Odpowiedź
Dodaj swoją odpowiedź