Jan van Ecyk, Małżeństwo Arnolfinich, 1434 r. 1. "Johannes de Ecyk był tutaj 1434" - taki łaciński napis, wykonany pismem gotyckim, używanym w dokumentach prawnych, widnieje na ścianie. W ten sposób malarz nie tylko oficjalnie poświadczył swoją obecność na odbywającej się ceremonii, ale też podpisał swój obraz. W średniowieczu artyści byli przeważnie anonimowi. Dopiero w renesansie zaczęli podpisywać swoje dzieła. Podpis na obrazie świadczy też o tym, że Jan van Ecyk miał świadomość własnego mistrzostwa i że był z niego dumny. 2. Za oknem jasny dzień, a w świeczniku pali się świeca. Nie jest to dowód dziwactwa gospodarza domu. Zapalona świeca symbolizuje obecność Boga, ponieważ prezentowana scena nie jest najprawdopodobniej zwykłym portretem, ale przedstawia moment zaślubin lub zaręczyn. Świadczą o tym również złączone dłonie pary oraz prawa ręka mężczyzny, uniesiona w geście przysięgi. 3. Rzeźba na oparciu fotela przedstawia św. Małgorzatę, patronkę kobiet spodziewających się dziecka - para ma zapewne nadzieję doczekać się potomstwa. Miotełka wisząca obok symbolizuje czystość, może też jednak nawiązywać do codziennych obowiązków przyszłej pani domu. 4. Lustro pełni w tym obrazie kilka funkcji. Po pierwsze - pogłębia przestrzeń. Po drugie - w lustrze odbijają się dwie postaci, których nie ma na obrazie - zapewne dwaj świadkowie ceremonii, z których jednym był nasz artysta. Po trzecie - w ramie lustra zostały umieszczone medaliony ze scenami męki Chrystusa, stanowiące kolejne odwołanie do Boga w tym na pozór świeckim wnętrzu. 5. Owoce na skrzyni i parapecie okna można potraktować jako zwykły element wystroju wnętrza. Trzeba jednak pamiętać, że owoce mają wiele znaczeń symbolicznych, nie zawsze jednoznacznych. Z jednej strony symbolizują one bowiem pomyślność i dobrobyt, ale równocześnie stanowią przypomnienie grzechu pierworodnego. Pomarańcze są też symbolem czystości. 6. Portretowani są bez butów. Ten fakt interpretuje się jako nawiązanie do świętości sakramentu małżeństwa. Przywołują porównanie ze sceną z Biblii, kiedy Bóg nakazuje Mojżeszowi zdjąć sandały, zanim wejdzie na ziemię uświęconą obecnością Boga. 7. Pies to bardzo częsty motyw na portretach. Dobrze świadczy o portretowanej osobie, której towarzyszy - symbolizuje bowiem wierność, w tym przypadku wierność małżeńską. Mam nadzieję, że w jakimś tam małym stopniu Ci pomogłam. Przesłałabym fotografię, ale skaner mi nie chodzi. Także, obraz musisz sobie ściągnąć z internetu.
Opisz dowolne dzieło malarskie epoki średniowiecznej (analiza dzieła)
Odpowiedź
Dodaj swoją odpowiedź