Oznacza to, że otrzymane wyniki powinniśmy poddać krytycznej ocenie pod kątem ich poprawności. Przykładowo, jeśli w wyniku wyliczeń na podstawie pomiarów w doświadczeniu otrzymamy gęstość wody równą 1kg na metr sześcienny (wartość tablicowa to około 1000 kg na metr sześcienny), albo uzyskamy wartość prędkości światła równą 30 kilometrów na godzinę, będziemy wiedzieć że musieliśmy gdzieś zrobić błąd. Podobnie, jeśli w wyniku pomiaru długości toru wyścigowego i czasu przejazdu motocykla otrzymamy prędkość motocykla równą 1500 km na godzinę, krytyczna ocena takiego wyniku każe nam ponownie zweryfikować pomiary i obliczenia, bo taka prędkość motocykla jest niemożliwa do osiągnięcia i musieliśmy się gdzieś pomylić. Jeśli wynik doświadczenia mieści się w spodziewanych granicach, wynikiem krytycznej oceny jest odnotowanie że np. "Wyznaczona wartość siły nacisku człowieka na podłoże wynosi około 700 niutonów, co odpowiada na Ziemi masie około 70 kilogramów - czyl przeciętnej masie dorosłego mężczyzny, Wynik zatem po poddaniu krytycznej ocenie ma znamiona poprawności.".
Celem każdego ćwiczenia w laboratorium studenckim jest zmierzenie pewnych wielkości, anastępnie obliczenie na podstawie tych wynikówpomiarówwartości wielkości badanej. Rezultatem końcowym badań jest nie tylko otrzymany wynikliczbowy. Nie mniej ważne jest dokonanie oceny dokładności pomiaru oraz opracowanie wniosków końcowych.Warto zadać sobie pytanie: czy to, co zostało zmierzone,ma sens i co z tego wynika? Aby wnioski były wiarygodne,należy przeprowadzić analizę niepewności i błędów pomiaru. Wielkość niepewności pomiaru pozwala na ocenę rezultatunaszych badań. Niepewność względna pomiaru mieszcząca się w granicach od 0,1% do 10% jest typowadla doświadczeń w laboratoriach studenckich. Niepewność rzędu kilkudziesięciu procent zmusza do zastanowienia,czy można ten pomiar wykonać dokładniej (inne przyrządy?,inna metoda?, może warto odrzucić któryś z pomiarów, jeśli wyraźnie odbiega od pozostałych?). Wartość niepewności mniejsza niż 0,1%też jest niepokojąca, ponieważ taki i lepszy poziom dokładności można uzyskać w najlepszych laboratoriach naukowych. Dlategojeśli wartość niepewności względnej pomiaru jest mniejsza niż 0,1%,warto zweryfikować prawidłowość obliczeń