ANALIZA DZIEŁA SZTUKI- ,,STAŃCZYK” 1.Prezentacja dzieła: autor:Jan Matejko rok powstania:1862 tytuł: ,,Stańczyk” technika:olej na płótnie wymiary:120 88 cm miejsce przechowywania: Muzeum Narodowe w Warszawie 2. Analiza formy: Postać jest bardzo dobrze oświetlona. Znajduje się ona z dala od innych. Twarz błazna to autoportret autora. Maluje się na niej niepokój, jakby Stańczyk przewidywał co stanie się z jego Ojczyzną. Ubrany jest po błazeńsku, czyli w czerwony uniform oraz czapkę z małymi dzwonkami. Jego splecione ręce wyrażają dezaprobatę dla działalności władców. Za oknem widać wieżę oraz kometę, która symbolizuje zniszczenie Polski. Kontrastem, a zarazem tłem dla postaci błazna są ściany pałacu zdobione tkaninami. W tym przypadku są to odcienie ciemnej zieleni. Drugi plan to społeczność dworska zgromadzona na balu. Wnikliwy obserwator może dojrzeć szczęśliwe miny gości. Ich ubrania także są czerwone, co daje wrażenie pełni na obrazie. W ciepłych barwach wyrażone są również ściany dookoła nich. Autor użył do namalowania tego obrazu kolorów czerwonych, zieleni, brązów, oraz kolorów z gamy barw ciepłych. Charakterystyczną, wybijającą się barwą jest barwa czerwona, kontrastowa do zieleni. Kompozycja na obrazie jest statyczna, postać błazna zdaje się nie poruszać. Efekt ciągłości czasowej autor uzyskał dzięki wprowadzeniu do obrazu części bocznej – trwa tam bal. 3. Analiza treści: Na obrazie, na stole leży list-raport z datą 1514 r. donoszący o utracie Smoleńska przez Rzeczpospolitą. Twarz błazna to autoportret samego Matejki. Stańczyka Matejko przedstawił jeszcze kilkakrotnie w swojej twórczości m.in. w obrazach "Hołd pruski" i "Zawieszenie dzwonu Zygmunta" i na wszystkich tych obrazach, konsekwentnie twarz Stańczyka to autoportret artysty. Obraz "Stańczyk" został w 1944 r wywieziony do ZSRR i odzyskany przez Polskę dopiero w 1956 r. Na pierwszym planie dzieła znajduje się Stańczyk. Widać, że nad czymś rozmyśla. Z dawnego tytułu brzmiącego „Stańczyk w czasie balu na dworze królowej Bony wobec straconego Smoleńska” możemy się domyślać, iż Stańczyk myśli o przyszłości Polski. Na stole znajduje się raport o utracie Smoleńska nadany w 1514r. Tytuł obrazu wziął się od imienia portretowanego meżczyzny. Kompozycja dynamiczna, na pierwszym planie widac postac mężczyzny, na drugim planie-w tle- bawiącą się społecznośc dworską. Osoba Stańczyka zafascynowała Matejkę, i to już od wczesnych lat chłopięcych, była zresztą popularna wśród krakowskich intelektualistów tamtej epoki. Królewskiego błazna Matejko rysował wielokrotnie. Już w 1856 r. powstała olejna ilustracja do znanej anegdoty o Stańczyku dowodzącym, że w Polsce najwięcej jest lekarzy ("Stańczyk udający ból zębów"). 4.Wrażenia własne: Obraz ten wywarł na mnie wrazenie osobą ,,Stanczyka”, ponieważ nie codziennie spotyka się smutnego bądź jak niektorzy uważają zamyślonego. Bardzo mi sie podoba ten obraz. Ja się rozpisałam , a tu teraz zauważyłam , ze miało być 5-7 zdań ;pp Najwyżej sobie wybierzesz z tego te 7 zdań ;pp Ale czym więcej tym lepiej ;DD Pozdrawiam ;*
Dzieło sztuki - to całościowy i syntetyczny wytwór artystyczny o określonym sensie, charakteryzujący się wysokimi walorami estetycznymi (piękno). Poza funkcją estetyczną pełni również inne funkcje (np. wychowawczą, poznawczą, użytkową lub religijną). Jego twórcą jest człowiek - istota wyposażona w specyficzną wrażliwość (bez autora nie ma dzieła sztuki). Produkt ten stara się ukazać za pomocą określonej konwencji (formy) pewną rzeczywistość fizyczną lub psychiczną (treść). Dzieło sztuki ustanawia szczególny wgląd w świat widzialny lub emocjonalny, który może być wynikiem namysłu filozoficznego autora lub spontaniczną reakcją chwili. Dzieła sztuki pod względem mobilności dzielą się na dwie grupy: Dzieło sztuki ruchome - wszystkie elementy, które dzięki swej wartości kulturowej, estetycznej lub użytkowej uznane zostały za dzieła sztuki i/lub zostały objęte ochroną konserwatorską, w przypadku których możliwa jest zmiana lokalizacji. Do tej grupy zalicza się: obrazy, plakaty, rzeźby, meble, mała architektura, przedmioty użytkowe. Dzieło sztuki nieruchome - również spełniają powyższe wymagania, lecz których translokacja jest bardzo trudna lub niemożliwa: podłogi, stropy, elementy detalu architektonicznego stale przytwierdzone do obiektu, obiekty budowlane i ich fragmenty, elementy wyposażenia trwale związane z obiektem.