Układ funkcjonalny dzieli koszty według miejsc powstawania kosztów. Mamy więc: 1. koszty działalności podstawowej (produkcyjnej, usługowej, handlowej), 2. koszty wydziałowe, 3. koszty zarządu, 4. koszty sprzedaży. Układ rodzajowy kosztów, układ strukturalny kosztów działalności przedsiębiorstwa, wykorzystywany w sprawozdawczości finansowej. Rozróżnia się w nim następujące rodzaje kosztów: amortyzację, wynagrodzenia, świadczenia na rzecz pracowników (składki ZUS), koszty materiałów i energii, koszty usług obcych, koszty podróży służbowych oraz podatki i opłaty zaliczone w ciężar kosztów (np. podatek od nieruchomości, od środków transportu, opłaty skarbowe itp.). nie wiem czy to oto chodzi :P pozdro :D
Układ rodzajowy mówi o rodzaju poniesionego kosztu prostego. Ewidencja kosztów w układzie rodzajowym prowadzona jest na tkz. kontach "4" zakładowego planu kont, czyli kolejno": amortyzacja, zużycie materiałów i energii, usługi obce, podatki i opłaty, wynagrodzenia, ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia, pozostałe koszty rodzajowe. Układ funkcjonalny grupuje koszty wg miejsc ich powstania i typów działalności, jest podstawą przeprowadzania kalkulacji kosztów produkcji. Ewidencja tych kosztów prowadzona jest na kontach zespołu "5" zakładowego planu kont, czyli kolejno: -Koszty działalności podstawowej -Koszty handlowe -Koszty wydziałowe -Koszty zakupu -Koszty sprzedaży -Koszty działalności pomocniczej -Koszty ogólnego zarządu To jest ogólny zarys. Nie wiem dokładnie o co Tobie chodzi, może bardziej sprecyzuj pytanie.