-problem badawczy (pytanie?) - hipoteza - próba kontrolna Zaplanuj dowolne doswiadczenie

-problem badawczy (pytanie?) - hipoteza - próba kontrolna Zaplanuj dowolne doswiadczenie
Odpowiedź

1 Obserwacja: rośliny,rosnące przy szosie posypywanej solą (w zimie), wiosną - uschły 2. Postawienie problemu badawczego: Czy sól wpływa na wzrost roślin.  3. Postawienie hipotezy: Sól wpływa negatywnie na wzrost roślin 4. Przeprowadzenie eksperymentu. Materiały: 6 szalek, bibuła, nasiona, woda, sól.  Przygotowanie do doświaczenia: Próba kontrolna - 3 szalki wyłożone bibułą z wysianymi na niej nasionami, podlane wodą Próba badawcza - 3 szalki wyłożone bibułą w wysianymi nasionami, podlane wodą.  Rośliny na szalkach prowadzimy do uzyskania 2 liści właściwych.  Doświadczenie:  Próba kontrolna - 3 szalki wyłożone bibułą z rosnącymi siewkami, podlewane wodą Próba badawcza - 3 szalki wyłożone bibułą  z rosnącymi siewkami, podlewane roztworem wodnym soli (NaCl) Liczba powtórzeń 3 miejsce prowadzenia doświadczenia w próbach kontrolnej i badawczej - takie same warunki (np. parapet okna, cieplarka, szafka) 5. Analiza wyników doświadczenia Wyniki po 3 dniach obserwacji: Szalki kontrolne  -można oznaczyć liczbę nowych liści:średnio w powtórzeniu: 1, 2,1, -można zmierzyć średnią wysokość roślin przed i po doświadczeniu.  Podając średni przyrost wysokości roślin: 3cm,2cm, 2,5cm. Szalki badawcze  średni przyrost wysokości roślin: 0,0,0 - rośliny zwiędły średnia ilość nowych liści: 0,0,0, - rośliny zwiędły 6. Wniosek: Sól wpływa negatywnie na wzrost roślin. Rośliny podlewane wodą z solą zwiędły.  Hipoteza może być hipotezą negatywną (woda z solą nie wpływa na kiełkowanie nasion) Jeśli nie udowodniliśmy naszej hipotezy to ponownie stawiamy problem badawczy i hipotezę oraz przeprowadzamy doświadczenie, aż wyjaśnimy zjawisko i udowodnimy trafność hipotezy ------------------------------------------------------------------------------ Wersja dla gimnazjum: 1 Obserwacja: rośliny,rosnące przy szosie posypywanej solą (w zimie), wiosną - uschły 2. Postawienie problemu badawczego: Czy sól wpływa na wzrost roślin.  3. Postawienie hipotezy: Sól wpływa negatywnie na wzrost roślin 4. Przeprowadzenie eksperymentu. Próba kontrolna - roślinę podlewamy wodą Próba badawcza -roślina podlewana wodą z solą 5. Analiza wyników doświadczenia Wyniki po 3 dniach obserwacji: próba kontrolna - roślina rośnie próba badawcza: roślina zwiędła 6. Wniosek: Sól wpływa negatywnie na wzrost roślin. Roślina podlewana wodą z solą zwiędła.  (ale nawiasem mówiąc takie doświadczenie to bzdura) Hipoteza może być hipotezą negatywną (woda z solą nie wpływa na kiełkowanie nasion) Jeśli nie udowodniliśmy naszej hipotezy to ponownie stawiamy problem badawczy i hipotezę oraz przeprowadzamy doświadczenie, aż wyjaśnimy zjawisko i udowodnimy trafność hipotezy

Materiały: dowolna roślina x2 (np. rzeżucha) trochę ziemi, doniczka.    Problem badawczy: Czy światło wpływa na roślinę? Hipoteza Światło wpływa na wzrost i barwę Badany czynnk: dostep do światła   Próba kontrolna: roślina ma dostęp do światła Próba badana brak dostępu do światła Wyniki: Roślina z dostępem do światła rozwija sie normalnie posiada chlorofil jest zielona prawidłowo rośnie Roślina z brakiem dostępu do światła jest mała nie posiada chlorofilu, zaburzenia wzrostu. Wnosek: Roślina potrzebuje światła do prawidłowego rozwijania się do przeprowadzania fotosyntezy oraz wzrostu. Liczę na Naj. ;)

Dodaj swoją odpowiedź