Ośrodek tematyczny: Lektura ,, Dziecię elfów". Temat: Przygody Odrobinki. Zapis tematu w dzienniku lekcyjnym: Przybliżenie dzieciom postaci autora H. Ch. Andersena. Omówienie przygód głównej bohaterki baśni ,,Dziecię elfów". Drama- przedstawianie krótkich scenek. Malowanie kredkami postaci kreta i Odrobinki. Szukanie odpowiedzi na pytanie: Co powinniśmy brać pod uwagę oceniając innych? Utrwalenie dodawania i odejmowania w zakresie 100. Cele: - przybliżenie dzieciom postaci H.Ch. Andersena - poznanie przygód bohaterki baśni pt. ,,Dziecię elfów" - poznanie tytułów innych baśni Andersena - utrwaleni dodawania i odejmowania w zakresie 100 - rozwijanie umiejętności plastycznych i aktorskich - wdrażanie do współpracy w zespole - wdrażanie do obiektywnej oceny - uświadomienie dzieci, że takie cechy jak: dobroć, uczciwość, pracowitość, koleżeńskość to cechy ponadczasowe Metody: słowne, ćwiczenia praktyczne, drama Środki dydaktyczne: lektura ,,Dziecię elfów", kartki z nazwami baśni Andersena, krzyżówka, rysunki postaci kreta i Odrobinki Formy pracy: grupowa, zbiorowa Krok I - wprowadzenie do tematu. Tok pracy Sposób realizacji 1. Czynności organizacyjne Powitanie uczniów. Przygotowanie do zajęć. 2. Wprowadzenie do tematu- rozwiązanie zadania matematycznego Dodawanie i odejmowanie w zakresie 100. 82- = 80 d w a 54- = 53 j e d e n 99- = 90 d z i e s i ę ć 70+ = 78 o s i e m 61+ = 64 t r z y 37+ = 43 s z e ś ć 56+ = 60 c z t e r y 0+ = 12 d w a n a ś c i e Dzieci wstawiają brakujące liczby i zapisują je słownie. Po rozwiązaniu odczytują hasło. Krok II- H. Ch. Andersen. 3. Przybliżenie dzieciom postaci autora. Nauczyciel opowiada dzieciom. Hans Christian Andersen (1805-75), pisarz duński, autor literatury dla dzieci. Jako mały chłopiec bardzo lubił bawić się w teatr wystruganymi przez ojca kukiełkami. Z upodobaniem słuchał opowiadanych przez jego babcię baśni, nazywając ją czarodziejką. Już wtedy próbował pisać sztuki i wiersze, zbierając doświadczenia podczas długich wędrówek po mieście. Po wielu latach napisał tomiki baśni, tłumaczonych na ponad 30 języków świata. 4.Tworzenie tytułów baśni H.Ch. Andersena Tytuły baśni Andersena Księżniczka na ziarnku grochu. Latający kufer. Nowe szaty cesarza. Dziewczynka z zapałkami. Brzydkie kaczątko. Królowa Śniegu. Dziecię elfów. Pasterka i kominiarczyk. Nauczyciel rozdaje dzieciom kartki z zapisaną połową tytułu. Dzieci łączą kartki, tworząc tytuły. Po połączeniu odczytują tytuły baśni Andersena. 5. Zapis tytułów baśni do zeszytów. Nauczyciel przed pisaniem zwraca uwagę na wielką literę w tytułach oraz na cudzysłowy. Krok III- poznanie treści baśni ,,Dziecię elfów" 6. Głośne czytanie baśni . Nauczyciel odczytuje baśń ,,Dziecię elfów", uczniowie słuchają. 7.Omówienie treści baśni. Układanie tytułów według kolejności wydarzeń. Ukierunkowane wypowiedzi dzieci na temat wysłuchanej baśni. Praca dwójkami: uczniowie porządkują tytuły zgodnie z kolejnością wydarzeń. 1. Rozmowa kobiety z czarownicą. 2. Pojawienie się Odrobinki w kielichu kwiatu. 3. Porwanie maleństwa przez ropuchę. 4. Uczynne rybki. 5. Porwanie Odrobinki przez chrabąszcza. 6. Pobyt w lesie. 7. Odrobinka w mieszkaniu u myszy. 8. Pomoc chorej jaskółce. 9. Rozpacz dziewczynki z powodu oświadczyn kreta. 10. Odlot z jaskółką do ciepłych krajów. spotkanie z królem elfów. 11. Odrobinka królowa elfów. Krok IV- jak oceniano Odrobinkę i kreta w baśni? 8. Odpowiedzi na pytania . Nauczyciel zadaje dzieciom pytania, dzieci odpowiadają. - Jak widział Odrobinkę chrabąszcz? - Podobała mu się. Zakochał się w niej, dlatego ją porwał. - Jak w oczach panien chrabąszczówien wyglądała Odrobinka? - Była według nich brzydka, chuda, podobna do człowieka, była szkaradą. - Jak widziała kreta myszka? - Był bogaty, mądry, pracowity, miał piękne futerko. - Co sadziła o krecie Odrobinka? - Według niej był brzydki, ślepy, nie lubił słońca, kwiatów, ptaków. 9. Wykonanie pracy plastycznej. Praca w grupach. Nauczyciel rozdaje dla poszczególnych grup sylwetki Odrobinki i kreta. Wyznaczone grupy kolorują kreta tak, jak widziała go myszka, inne jak widziała go Odrobinka. Podobnie postępują z sylwetką Odrobinki, widzianą przez chrabąszcza i widzianą przez inne chrabąszcze. 10.Drama- przedstawianie krótkich scenek. Nauczyciel wybiera cztery osoby. Jednej przypina rysunek Odrobinki widzianej oczami chrabąszcza, drugiej widzianej przez chrabąszczówny., trzeciej rysunek kreta widziany przez myszkę, czwartej rysunek kreta widziany przez Odrobinkę. Następnie przydziela role: chrabąszcza, chrabąszczówien, myszki i Odrobinki. Nie wybrane dzieci zapowiadają wspólnie występ postaci. Dzieci z przypiętymi rysunkami wchodzą na środek w momencie , gdy jest o nich mowa. Chrabąszcz o Odrobince. - Co za wspaniała dziewczynka! Muszę ją koniecznie mieć w swoim domku! Ach! Och! Jestem zakochany. Chrabąszczówny o Odrobince. - A cóż to za szkaradzieństwo! Ma tylko dwie nogi? Nie ma wcale różków! A jaka cienka w pasie! Zupełnie podobna do człowieka. A fe!! Szkarada. Myszka o krecie. - Ma przepiękne futerko. Jest bardzo poważny i mądry, i bogaty. Jestem bardzo dumna z tego, że to właśnie u mnie spotkałaś tak szanownego kandydata na męża. Odrobinka o krecie. On jest okropnie brzydki. I ślepy, i nie lubi słońca ani kwiatów. 11.Dlaczego tak różnie można kogoś oceniać? Badany przykład. Nauczyciel zadaje dzieciom pytania. - Dlaczego chrabąszczównom nie podobała się Odrobinka? - Była inna niż one, nie znały jej, oceniły tylko jej wygląd. - Dlaczego Odrobinka miała inne zdanie na temat kreta niż mysz polna? - Odrobinka nie znała dobrze kreta, nie lubił tego co ona: światła, kwiatów, ptaków. 12. Badany przykład- uogólnienie. Nauczyciel zadaje dzieciom pytania. - Co powinniśmy brać pod uwagę oceniając innych? - Nie oceniamy po wyglądzie, jednym możemy się podobać, innym nie. Bierzemy pod uwagę takie cechy jak: dobroć, uczciwość, koleżeńskość, szczerość, pracowitość. Musimy kogoś dobrze poznać, nie możemy oceniać od razu. 13. Inne przykłady świadczące o tym, co należy brać pod uwagę oceniając innych. Przykład dzieci: ,,Piękna i bestia"- Piękna na początku bała się potwora, ale z czasem gdy go lepiej poznała, pokochała go. Był dobry. Piękna powiedziała żeby nie umierał bo go kocha, mimo że jest taki brzydki. Piękna nie oceniała po wyglądzie tylko po tym, że był dobry. Krok V- zakończenie zajęć. 14. Ocena pracy dzieci, zadanie pracy domowej. Nauczyciel ocenia aktywność dzieci na zajęciach. Zadaje prace domową: dzieci otrzymują kartki z połową zdania. Ich zadaniem jest połączenie kartek tak, aby powstałe zdania utworzyły logiczną całość. Nie osądzaj nikogo po wyglądzie. Pozory często mylą. Nie wydawaj opinii o kimś zbyt pochopnie.
Pomóżcie proszę mamy lekturę Dziecię Elfów.Mamy napisac o wybranym bohaterze myślałam o Odrobince.Ale jest tak mało opisana że nie wiemy co o niej napisac.
Odpowiedź
Dodaj swoją odpowiedź