Artykuły z czasopism lub internetu na temat osięgnię ludzi niepełnosprawnych Z góry Dziękuje:}

Artykuły z czasopism lub internetu na temat osięgnię ludzi niepełnosprawnych Z góry Dziękuje:}
Odpowiedź

Program ścieżki ,, Edukacja prozdrowotna” Cele edukacyjne - ułatwienie nabywania umiejętności dbania o swoje zdrowie. Szczegółowe cele edukacyjne programu ścieżki prozdrowotnej - kształtowanie postaw prozdrowotnych - wpajanie zasad ochrony zdrowia, przede wszystkim w zakresie ogólnej higieny osobistej, higieny mieszkania i najbliższego środowiska - propagowanie aktywnego spędzania czasu wolnego - promowanie zdrowego stylu życia - kształtowanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie własne i innych ludzi - dostrzeganie wokół siebie ludzi niepełnosprawnych, w podeszłym wieku i obłożnie chorych - wpajanie wrażliwości na potrzeby ludzi samotnych - nabywanie umiejętności udzielania pierwszej pomocy w najczęściej spotykanych urazach - wpajanie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw i gier sportowych, na wycieczkach, w drodze do i ze szkoły - uświadamianie zagrożeń związanych z nałogami i wszelkiego rodzaju uzależnieniami - kształtowanie postaw dążących do poznawania siebie, funkcji własnego organizmu i cech osobowościowych, swoich mocnych i słabych stron oraz wyrażania emocji - nabywanie umiejętności świadomego kierowania własnym rozwojem - kształcenie umiejętności w zakresie komunikowania się, współpracy i działania w grupie - uświadamianie zagrożeń cywilizacyjnych i ukazywanie sposobów zapobiegania degradacji środowiska naturalnego - rozumienie wpływu środowiska na zdrowie człowieka - kształtowanie świadomości ekologicznej, a zwłaszcza poglądów i przekonań zmierzających do poszanowania każdej formy życia. Zagadnienia programowe Treści Zagadnienia realizowane na zajęciach Procedury osiągania celów KLASA IV I. TROSKA O SIEBIE. 1.Bezpieczeństwo 1. Bezpieczeństwo w drodze do i ze szkoły. 2. Moja szkoła to bezpieczna szkoła. 3. Jak i gdzie bawić się bezpiecznie ? Lekcja wychowawcza, wychowanie fizyczne, lekcja edukacji prozdrowotnej, technika. Wycieczka piesza ulicami miasta ze szczególnym zwróceniem uwagi na podstawowe zasady poruszania się pieszych. Zapoznanie się ze znakami drogowymi znajdującymi się w dzielnicy. Spotkanie z policjantem. Rysunki znaków drogowych. Przygotowanie do egzaminu na kartę rowerową. Scenki. 4. Bezpieczne pokonywanie naturalnych przeszkód. Wychowanie fizyczne. Ścieżki zdrowia. 5. Zasady postępowania z przedmiotami niebezpiecznymi: niewypały, niewybuchy, sztuczne ognie itp. 6. Uczymy się bezpiecznie obserwować różne substancje. Przyroda, lekcja wychowawcza, technika. Pogadanka powiązana z projekcją filmu. Zapoznanie z regulaminem klaso- pracowni przyrodniczej i zasadami BHP. Odczytywanie znaków informacyjnych na opakowaniach kosmetyków i środków higienicznych. Plakaty. 7. Co to znaczy nieść pierwszą pomoc? Lekcja edukacji prozdrowotnej, religia. Sposoby zakładania opatrunków – prezentacja. Pogadanka. Lekcja z udziałem pielęgniarki szkolnej - pokaz. Ćwiczenie umiejętności zakładania opatrunków w różnych miejscach ciała. 8. Przyczyny wypadków oraz postępowanie w razie wypadku. 9. Jakie są przyczyny pożarów i jak im zapobiec? Lekcja edukacji prozdrowotnej, lekcja wychowawcza. Burza mózgów. Scenki- kogo i jak zawiadomić w razie wypadku. Zapoznanie z ważnymi telefonami: Pogotowie Ratunkowe, Straż Pożarna, Policja. Omówienie zasad bezpiecznego korzystania z domowych urządzeń gazowych. Alarm przeciwpożarowy – ewakuacja (ćwiczenia). 2.Higiena ciała, odzieży, obuwia, miejsca pracy i wypoczynku. 1. Codzienna troska o czystość swojego ciała. - pielęgnacja skóry i jej wytworów( włosy, paznokcie) z uwzględnieniem jej funkcji. - środki higieniczne, kosmetyki i ich zastosowanie. Przyroda, l. wychowawcza, lekcja edukacji prozdrowotnej, j. angielski. Pogadanka. Poradnictwo. Systematyczne sprawdzanie czystości skóry, włosów przez higienistkę szkolną. Wzbogacanie słownictwa w języku obcym. Korzystanie z czasopism, encyklopedii itp. 2. Higiena jamy ustnej i górnych dróg oddechowych, przybory, dobór odpowiednich środków - przyczyny próchnicy Lekcja edukacji prozdrowotnej, l. wychowawcza przyroda. Ćwiczenie umiejętności prawidłowego czyszczenia zębów. Burza mózgów. Korzystanie z encyklopedii medycznej. Konkurs – właściwe czyszczenie zębów. 4. Prawidłowe warunki uczenia się. - higiena miejsca pracy - kącik ucznia - prawidłowa postawa podczas nauki Przyroda, lekcja wychowawcza, j. polski, lekcja edukacji prozdrowotnej, j. angielski. Burza mózgów. Pogadanki. Scenki. Opis kącika ucznia. Rysunki. Wzbogacanie słownictwa w języku obcym. Ćwiczenia ortograficzne. 5. Organizacja odrabiania lekcji i czasu wolnego. Lekcja wychowawcza, przyroda. Praca w grupach- projekt rozkładu dnia z uwzględnieniem czasu na naukę i wypoczynek. Prezentacja i ocena. · Dyskusja kierowana. 6. Zmiany zachodzące u dziewcząt i chłopców w okresie dojrzewania. - zmiany fizyczne i emocjonalne, - czynniki sprzyjające prawidłowemu rozwojowi Lekcja wychowawcza, przyroda, lekcja edukacji prozdrowotnej. Pogadanka. Film. Analiza tablic poglądowych. Analiza artykułów z czasopism. Dyskusje. Praca z podręcznikiem. 7. Higiena w okresie dojrzewania. Problemy okresu dojrzewania. Przyroda, l. wychowawcza, l. edukacji prozdrowotnej. Ankieta. Porady. Praca z tekstem. Pogadanka. Spotkanie z psychologiem szkolnym. 3. Zdrowe żywienie. 1. Składniki odżywcze i ich wartości odżywcze. Przyroda, technika. Praca w grupach-porządkowanie ilustracji pokarmów. Praca z podręcznikiem-rola składników pokarmowych. Analiza tabel z wartościami kalorycznymi pokarmów i zawartością witamin. Wykonanie surówki lub sałatki. Wykonanie piramidy pokarmowej. 2. Potrzeby pokarmowe ludzi. - czynniki wpływające na zapotrzebowanie pokarmowe człowieka. - zapotrzebowanie pokarmowe własnego organizmu, - wpływ prawidłowego - żywienia na rozwój organizmu. Przyroda, lekcja edukacji prozdrowotnej, technika. Burza mózgów. Praca w grupach. Scenki. Formułowanie wniosków. 3. Zasady właściwego żywienia. - estetyka przygotowywania i spożywania posiłków, - racjonalne żywienie, - zabezpieczenie żywności. Przyroda, technika. Pogadanka. Sporządzanie jadłospisu. Ćwiczenia w nakrywaniu stołu. Rysunki, plakaty. Wykonanie sałatki i udekorowanie. 4. Przyczyny i skutki niewłaściwego odżywiania się. Przyroda, lekcja edukacji prozdrowotnej. Burza mózgów. Praca w grupach. Film. Dyskusja. 5. Życie codzienne – jedzenie w domu i poza domem, robienie zakupów, punkty gastronomiczne. Język angielski. Praca ze słownikiem. Pogadanka. Ćwiczenia gramatyczne. Układanie dialogów. Ćwiczenia w czytaniu. Scenki. 4. Zdrowy styl życia. 1. Pojęcie zdrowia i choroby. - przyczyny chorób zakaźnych - choroby wywoływane przez wirusy i bakterie, - drogi wnikania drobno-ustrojów do organizmu. Przyroda, lekcja edukacji prozdrowotnej. Mapa skojarzeń związanych z pojęciami:” zdrowie” i „choroba” . Scenki – wpływ choroby na pracę osób prezentujących różne zawody. Praca z tekstem. Burza mózgów. Mapa mentalna. 2. Metody zapobiegania chorobom zakaźnym. 3. Jak należy dbać o zdrowie? - wpływ codziennych czynności na zdrowie człowieka - znaczenie ruchu i świeżego powietrza Przyroda, lekcja edukacji pro zdrowotnej, wychowanie fizyczne, lekcja wychowawcza. Burza mózgów – sposoby unikania chorób. Analiza kalendarza szczepień. Plakaty – jak postępować aby być zdrowym. Pogadanka. Film „ Bądź liderem zdrowego stylu życia”. 4. Praca a wypoczynek. 5. Formy wypoczynku - wypoczynek bierny - wypoczynek czynny. 6. Sport i gry sportowe - gry zespołowe - zabawy na śniegu - samodzielnie prowadzenie zabaw wg. intencji ucznia. 7. Planujemy wycieczkę. Przyroda, l. wychowawcza, l. edukacji prozdrowotnej, wychowanie fizyczne, język angielski. Rozkład dnia z uwzględnieniem rekreacji. Burza mózgów. Scenki. Ćwiczenia słownikowe. Wzbogacenie słownictwa w języku obcym. Ścieżka zdrowia. Zajęcia rekreacyjne na świeżym powietrzu. Praca z przewodnikami turystycznymi, atlasem. 8. Jak należy uczyć się efektywnie? Lekcja wychowawcza, j. polski. Scenki. Pogadanka. Wymiana doświadczeń. 10. Wpływ alkoholu na zdrowie człowieka - dlaczego dzieci sięgają po alkohol? - skutki działania alkoholu na organizm - postawa antyalkoholowa (umiejętność odmawiania). Przyroda, l. wychowawcza, l. edukacji prozdrowotnej, religia. Pogadanka po obejrzeniu fragmentu filmu pt. „Przyjaciele”. Rozmowa poparta przykładami z życia. Mapa mentalna. Odczytanie fragmentów opisanych zwierzeń chłopca (12 lat),który sięgnął po alkohol. Dyskusja. Plakaty promujące postawę antyalkoholową. 11. Wpływ nikotyny na organizm człowieka - wpływ nikotyny w okresie wzrostu - bierne palenie. 12. Środki farmakologiczne w domowej apteczce. Przyroda, l. wychowawcza, l. edukacji pro zdrowotnej, religia. Burza mózgów. Scenki obrazujące umiejętność odmawiania. Pogadanka. Mapa mentalna. Plakaty promujące postawy antynikotynowe. Uzmysłowienie dzieciom, że leki to tez substancje niebezpieczne. Podstawowe wyposażenie apteczki- burza mózgów. I I. Kontakty między ludźmi 1. Czy znasz siebie? - moje mocne i słabe strony - czynności które lubię i nie lubię wykonywać - reguły współpracy. Przyroda, l. Wychowawcza, Religia, l. edukacji prozdrowotnej. Prezentacja swoich mocnych stron. Burza pomysłów. Prezentacja słabych stron. Ustalenie reguł współpracy. 2. Czy można mieć dobre samopoczucie w klasie? Mapa skojarzeń dotycząca słowa „samopoczucie”. Wskazanie czynników pozytywnie i negatywnie wpływających na samopoczucie. Wykonywanie zadań w kartach pracy. 3. Prawidłowe warunki uczenia się. - czynniki utrudniające proces uczenia się - zależności między prawidłową postawą ciała, a efektywnością uczenia się. Praca w grupach – metodą kuli śniegowej. Dyskusja. Wspólna ocena warunków panujących w klasie. 4. Jak być dobrym uczniem? - postawienie sobie celu - zaplanowanie działań - czynniki ułatwiające i utrudniające dojście do celu. Wpisywanie cech dobrego ucznia w kontur postaci – burza mózgów. Pogadanka. Rozwiązywanie zadań w zeszycie ćwiczeń. 5. Czy potrafię współpracować z rówieśnikami? Analiza rysunków ze scenkami rodzajowymi. Głuchy telefon. Scenki sytuacyjne. Ustalenie zasad dobrego komunikowania się. 6. Problemy i potrzeby kolegów niepełnosprawnych. Przyroda, l. wychowawcza, l. edukacji pro zdrowotnej, religia, j. polski. Mapa skojarzeń. Improwizacja scenek. Plakat ilustrujący pomoc niepełnosprawnym. Wycieczka po mieście w celu sprawdzenia jak przystosowane są obiekty użyteczności publicznej do obsługi tych ludzi. Burza mózgów – możliwości niesienia pomocy. Swobodne wypowiedzi. Redagowanie opowiadania. Zorganizowanie wieczoru kolęd, wigilii dla samotnych z dzielnicy. 7. Co to są emocje? - pozytywne i negatywne emocje - wpływ emocji na wynik działania - stres i jego objawy Scenki rodzajowe prezentujące różne rodzaje uczuć. Wprowadzenie pojęcia stresu – korzystanie ze słownika wyrazów obcych. Swobodne wypowiedzi – objawy stresu. 8. Czy mam wpływ na innych ludzi? Wskazanie możliwości zapobiegania sytuacjom stresowym. Praca grupowa – scenki tematyczne(problem rozwiązywany przez różne emocje). Dyskusja nad wyższością emocji pozytywnych w kontaktach międzyludzkich. Rysunek swojego obecnego stanu emocjonalnego. 9. Rodzaje więzi uczuciowych w grupie. Pogadanka – rodzaje uczuć. Film pt. „Asertywność czyli sztuka bycia sobą”. Dyskusja. Ustalenie cech dobrego przyjaciela. Wypisanie reguł przyjaźni i koleżeństwa oraz wyeksponowanie na gazetce szkolnej. Pojęcia koleżeństwa i przyjaźni w literaturze 10. Asertywność czyli sztuka bycia sobą. - różne typy zachowań - wpływ zachowania asertywnego na zdrowie psychiczne i pozycję w grupie. Przyroda, l. wychowawcza, j. polski. Opis mojego przyjaciela Rysunki scenek rodzajowych. Dyskusja. Scenki uczniów przedstawiające różne typy zachowań – praca w grupach. Formułowanie wniosków. Opis osoby asertywnej. III. Społeczeństwo a środowisko - troska o środowisko. 1. Styl życia a przyroda. 2. Wpływ środowiska przyrodniczego na warunki życia ludzi i ich stan zdrowia. 3. Zanieczyszczenie wód w regionie i wpływ na stan zdrowotny społeczeństwa. 4. Skutki nieprzemyślanej działalności człowieka. 5. Możliwości rekreacji w najbliższej okolicy. 6. Moje propozycje zmiany życia człowieka w najbliższej okolicy. Przyroda, l. wychowawcza, l. edukacji pro- zdrowotnej. Tworzenie list zachowań prośrodowiskowych Analiza stopnia zachorowalności w różnych regionach i w naszym mieście. Wycieczki terenowe. Badanie czystości wody w rzece, stawie oraz żyjącej w nich flory i fauny. · Analiza artykułów prasowych. Obserwacje w terenie. Burza mózgów. Giełda pomysłów i ich prezentacja. Udział w akcjach zbiórki surowców wtórnych KLASA V I. Troska o siebie. 1. Bezpieczeństwo. 1. Bezpieczeństwo podczas wycieczek. 2. Przyczyny wypadków na drodze. 3. Ogólne zasady udzielania pierwszej pomocy. 4. Bezpieczny sport to zdrowy sport. Lekcja wychowawcza, l. edukacji prozdrowotnej, wych. fizyczne, jęz. polski. Regulamin wycieczki. Przypomnienie zasad BHP. Formułowanie informacji o wypadku na drodze. Burza mózgów – przyczyny wypadków i zapobieganie im. Instruktaż, pokaz z objaśnieniami – pielęgniarka szkolna. Ćwiczenia w zakładaniu opatrunków. Przypomnienie zasad bezpiecznego korzystania z sali gimnastycznej. Sprawdzenie sprawności sprzętu i urządzeń sportowych. Pogadanka – warunki niezbędne do uprawiania sportu. Wybór bezpiecznego miejsca do zabaw sportowych. 5. Jak korzystać ze środków komunikacji miejskiej? L. wychowawcza. Pogadanka. Wycieczki tramwajem, autobusem miejskim. 6. Bezpieczne korzystanie z uroków zabaw i kąpieli w wodzie. Wych. fizyczne, l. wychowawcza, l. edukacji prozdrowotnej. Przypomnienie zasad BHP. Projekcja filmu. Nauka pływania – zajęcia W-F na basenie. Rysunki, plakaty promujące bezpieczne zabawy w wodzie. 7. Zwierzęta – przyjaciele, ale również źródło niebezpieczeństw. Przyroda. Praca z atlasami zwierząt i przewodnikami. Wyjaśnienie pojęć zwierzęta jadowite i drapieżne. Przykłady zwierząt, zdjęcia. Przegląd tablic LOP ze zwierzętami. 2. Higiena ciała, odzieży, obuwia, miejsca pracy i wypoczynku. 1.Wygląd zewnętrzny– moją wizytówką. L.wychowawcza, j. angielski. Pogadanka – dobór ubioru do sytuacji, do uroczystości itp. Wzbogacanie słownictwa w obcym języku. 2. Choroby związane z nieprzestrzeganiem zasad higieny ciała. - grzybice, świerzb, wszawica - sposoby zapobiegania Lekcja edukacji prozdrowotnej, przyroda. Burza mózgów-rodzaje chorób. Omówienie objawów chorób. Wypisanie listy sposobów zapobiegania na dużym arkuszu papieru. 3. Cechy zdrowego obuwia i odzieży (na każdą porę roku). L. edukacji pro zdrowotnej. Analiza składników odzieży, rodzaju materiałów użytych do produkcji ubrań i butów (na podst. metek, znaków inf. ) Dyskusja – cena a jakość ubrań i obuwia. Wypisanie cech zdrowej odzieży i obuwia. 4. Zdrowe życie. J. polski. Dobieranie wyrazów bliskoznacznych i o znaczeniu przeciwnym. 5. Higiena jamy ustnej. J. polski, l. edukacji prozdrowotnej. Ćwiczenia ortograficzne. Przypomnienie o potrzebie codziennego dbania o higienę jamy ustnej. Pogadanka o konieczności leczenia wad rozwojowych narządu żucia. Praca ze słownikiem – wyjaśnienie pojęć: ortodonta, ortodoncja. Wywiad z lekarzem stomatologiem. 6. Okres dojrzewania u człowieka ze szczególnym zwróceniem uwagi na higienę. L. wychowawcza, l. edukacji prozdrowotnej. Ankieta – problemy okresu dojrzewania. Pogadanka. Rozmowa kierowana z dziewczętami – higiena w okresie miesiączki. Zmiany psychiczne w organizmie młodego człowieka – spotkanie z psychologiem szkolnym. 7.Higiena mieszkania i jego otoczenia. L. edukacji pro zdrowotnej. Pogadanka- dlaczego należy wietrzyć i sprzątać mieszkanie. Spacer po najbliższej okolicy – obserwacja stanu higienicznego środowiska, otoczenia domów mieszkalnych. Dyskusja, wnioski. 3. Zdrowe żywienie. 1. Co rozumiemy przez pojęcie „ zdrowa żywność”? Przyroda, l. edukacji prozdrowotnej. Mapa skojarzeń. Wycieczka do sklepu ze zdrową żywnością. Wykonanie surówki z warzyw lub owoców. 2. Rośliny zielarskie i ich właściwości lecznicze. Przyroda. Wykorzystanie wybranych informacji z książki pt. „ Rośliny lecznicze”. Przegląd zdjęć różnych ziół. Pogadanka – lecznicze działanie warzyw i przypraw. 3. Rośliny trujące dla człowieka. Przyroda. Przypomnienie zasad właściwego zachowania się w środowisku. Rozpoznawanie roślin dziko rosnących z najbliższego otoczenia o właściwościach szkodliwych dla człowieka. Posługiwanie się przewodnikami, kluczem do oznaczania roślin. Przegląd tablic LOP z roślinami. 4. Grzyby jadalne i trujące. Przyroda. Praca z atlasem grzybów. Analiza tablic poglądowych. 5. Pasożytnicze płazińce i obleńce. - sposoby zapobiegania zakażeniom - skutki zarażenia się pasożytami. Przyroda. Obserwacje mikroskopowe włośnia spiralnego. Wykonanie rysunku. Analiza tablic poglądowych – cykl rozwojowy tasiemca, glisty ludzkiej i sposoby zakażania się. Burza mózgów – sposoby zapobiegania zarażeniu się. 4. Zdrowy styl życia. 1. Kształtowanie właściwego stosunku do przedmiotu wychowanie fizyczne. Wych. fizyczne, l. edukacji prozdrowotnej. Pogadanka – rola ćwiczeń dla zdrowia człowieka. Film pt. „Zdrowy styl życia”. Dyskusja. Analiza artykułów z czasopism poświęconych zdrowiu. 2. Rekreacja w środowisku roślinnym. Przyroda. Wycieczka do parku, na łąkę. 3. Rola sportu dla prawidłowego rozwoju. Wych. fizyczne. Szkolny dzień sportu. 4. Ruch, taniec, muzyka – naturalne potrzeby każdego człowieka. Muzyka, wych. fizyczne, kółko teatralne. Dyskoteki klasowe, ogólnoszkolne. Uczestnictwo w kołach zainteresowań. Zajęcia SKS. 6. Zdrowie – jak o nie dbać i jak je pielęgnować. Lekcja wychowawcza, religia. Wyjaśnienie pojęcia profilaktyka. Burza mózgów – co zapewnia dobre samopoczucie fizyczne i psychiczne (lista czynności). Znaczenie pozytywnego myślenia w drodze do osiągnięcia celu – pogadanka. Mapa skojarzeń do słów: optymista i pesymista. Scenki sytuacyjne. Plakat „ Zdrowy człowiek”. II. Kontakty między ludźmi. 1. Jak lepiej zrozumieć siebie i innych? - poznaj siebie - poznaj siebie, zaprzyjaźnij się ze sobą - poznaj siebie, swoje potrzeby - poznaj swoje potrzeby, dostrzegaj potrzeby innych - jak realizować potrzeby –jak osiągać swoje cele. Lekcja wychowawcza, j. polski, j. angielski, religia. Opis postaci z lektury. Opis swojej mamy, koleżanki z klasy. Porównanie opisów z innymi. Lista cech – jaki/jaka jestem? Rozmowa w klasie, co zrobić żeby zlikwidować jakąś dokuczliwą cechę. Lista propozycji, pomysłów – metoda kuli śniegowej. Zestawienie swoich mocnych i słabych stron. Dyskusja w grupach – co można zrobić aby pozbyć się słabych stron. Mapa skojarzeń ze słowem potrzeba. Burza mózgów – utworzenie listy najważniejszych potrzeb. Wykonanie plakatu ( zestaw potrzeb ) i wywieszenie w klasie. Giełda pomysłów – jakie kroki podjąć aby osiągać swoje cele. Wskazówki, jak realizować cele oraz jak reagować na przeszkody(trudności). Wzbogacanie słownictwa w języku obcym. 2. Ja – inni. - stowarzyszenie wzajem- nych przysług - w zgodzie z innymi. Lekcja wychowawcza. Pogadanka – rola człowieka w społeczeństwie. Praca w grupach – uzupełnianie kart pracy: co Ci daje rodzina, koledzy, szkoła, nauczyciele, czego wymagają, a co Ty im dajesz. Fantazje na temat różnych możliwości zmian w zachowaniu. Pomoc koleżeńska w odrabianiu zadań domowych, Rozmowa kierowana – jak układać sobie swoje relacje z innymi ludźmi. Przykłady z życia – możliwości modelowania kontaktów międzyludzkich. Sporządzenie listy 10 zasad dobrego koleżeństwa/przyjaźni oraz wyeksponowanie jej w klasie. 3. Czy ktoś mnie polubi? Lekcja wychowawcza. Ankieta dotycząca problemów uczniowskich, sposobów ich rozwiązywania oraz do kogo najchętniej zwracają się po pomoc. Inscenizacja sytuacji problemowych oraz próby udzielenia rady osobie mającej problem. Ustawienie w klasie „ Skrzynki zaufania”. Spotkanie z psychologiem szkolnym. 4. Rodzina i ja. L. wychowawcza, j. angielski. Burza mózgów – czym jest rodzina dla jednostki. Pogadanka – moje oczekiwania wobec rodziny. Scenki – przyczyny konfliktów między dziećmi i rodzicami. Dyskusja, propozycje rozwiązań. Wzbogacanie słownictwa w języku obcym. Prowadzenie krótkich dialogów. 5. Chwila refleksji na temat matki. J. polski, religia, l. wych. Analiza utworów poetyckich o matce. Własna twórczość: wiersz, opis, rysunek. Wyrazy bliskoznaczne i pokrewne do wyrazu matka. Montaż słowno- muzyczny z okazji Dnia Matki. 6. Czy pycha i zuchwałość popłaca? J. polski. Uzasadnienie na podstawie mitów. 7. Problemy niepełnosprawnych w życiu codziennym. - dostrzeganie kolegów niepełnosprawnych oraz niesienie im pomocy - pamięć o ludziach starych i chorych. L. wychowawcza, religia. Zorganizowanie pomocy kolegom niepełnosprawnym w nauce. Wspólne spędzanie czasu wolnego, wspólne zabawy. Współpraca z Domem Opieki Społecznej. Przygotowanie programu artystycznego z okazji świąt dla ludzi starszych. III. Społeczeństwo i środowisko - troska o środowisko. 1. Wpływ lasów na stan zdrowotny społeczeństwa. Przyroda. Wycieczka do lasu. Burza mózgów- znaczenie lasu. Praca grupowa z kartami prac. Zabawy rekreacyjne na świeżym powietrzu. 2. Smog, dymy, pyły to elementy krajobrazu przemysłowego oraz ich wpływ na zdrowie człowieka. Przyroda. Obserwacja stopnia zapylenia w różnych miejscach –wykonanie prostych doświadczeń. Wnioski. Źródła zanieczyszczeń – burza mózgów. Wyjaśnienie pojęcia smog. Składniki dymów przemysłowych i ich wpływ na zdrowie– wykorzystanie materiałów źródłowych (czasopisma, internet). 3. Co to są kwaśne deszcze? Przyroda. Badanie odczynu pH wody deszczowej oraz śniegu. Wpływ kwaśnych opadów na rośliny, całe ekosystemy – zdjęcia, film. Dyskusja – jak zmniejszyć emisję szkodliwych tlenków. 4. Czystość wód zależy od nas? Przyroda, kółko przyrodnicze. Burza mózgów – źródła zanieczyszczenia wód i ich wpływ na zdrowie ludzi. Badanie pH wody, zwierzęta wodne jako wskaźnik czystości wody (obserwacje). Opieka nad stawem w Parku im. Gen. Świerczewskiego – zajęcia terenowe. Uczestnictwo w programie „ Ochrona cennych miejsc rozrodu płazów w województwie śląskim ” we współpracy z PTPP „pro Natura”. Prace plastyczne, plakaty o nie zanieczyszczaniu wód. Dyskusja – o słuszności twierdzenia, że czystość wód zależy od nas. 5.Zanieczyszczenia gleby a zdrowie człowieka. Przyroda, l. wychowawcza. Burza mózgów – źródła zanieczyszczeń. Zajęcia terenowe, identyfikacja dzikich wysypisk śmieci oraz wykonanie zdjęć. Udział w akcji zbiórki surowców wtórnych. Wykonanie wystawy plakatów promujących selekcję odpadów a w szczególności szkła, plastiku i papieru. Przygotowanie ankiety dla rodziców i społeczeństwa dzielnicy na temat celowości akcji segregacji. Wycieczka do Stacji Segregacji Surowców Wtórnych i Kompostowni w Zabrzu. 6. Jakie rośliny można uprawiać w ogródku przydomowym w Zabrzu i dlaczego? Przyroda. Wycieczka do ogródków działkowych. Pogadanka. Analiza artykułów z czasopism ekologicznych. 7. Zwierzęta przyjacielem człowieka - zależności między człowiekiem a zwierzętami - rola zwierząt w życiu człowieka, uczucia przyjaźni. Język polski, przyroda. Opisy przykładów uczuć zwierząt do człowieka w oparciu o literaturę. Opis mojego zwierzęcia – wystawa zwierząt hodowanych przez uczniów. Wykonanie gazetki o zwierzętach świata. Wypracowanie – „Zwierzęta przyjacielem człowieka”. 8. Choroby przenoszone przez zwierzęta - zachowanie w stosunku do zwierząt dziko żyjących - reakcja w przypadku ukąszenia lub pogryzienia przez napotkane zwierzęta. Przyroda, lekcja edukacji zdrowotnej. Burza mózgów – przykłady chorób odzwierzęcych. Pogadanka – sposoby zapobiegania. Wywiad z lekarzem weterynarii. Pierwsza pomoc w przypadku ukąszenia – korzystanie z poradników medycznych, broszur medycznych, poradników. 9. Gdzie woda czysta i trawa zielona. Przyroda, kółko przyrodnicze. Wykonanie mapy parków narodowych występujących w Polsce. Metoda projektów. Wykonanie tablic poglądowych o osobliwościach przyrodniczych wybranych parków. Pomniki przyrody, rezerwaty, parki krajobrazowe – wyjaśnienie pojęć oraz podanie przykładów. Film o formach ochrony przyrody w Polsce. Formy ochrony przyrody w najbliższym regionie – wycieczki terenowe do wybranego rezerwatu lub parku krajobrazowego w woj. śląskim. Prezentacja wiedzy, swoich prac społeczności uczniowskiej. Ochrona gatunkowa roślin i zwierząt – praca z tablicami LOP, przewodnikami. KLASA VI I. TROSKA O SIEBIE. 1. Bezpieczeństwo. 1. Jak zachować się wobec klęsk żywiołowych? L. wychowawcza, przyroda. Burza mózgów – przykłady klęsk żywiołowych. Scenki. Pogadanka – sposoby zachowania się. Formułowanie wniosków. 2. Obraz klęski żywiołowej w literaturze. Język polski. Opis klęski żywiołowej na podstawie literatury. Ćwiczenia w opowiadaniu. 3. Źródła prądu elektrycznego i zasady bezpiecznego korzystania z nich. - zestawienie prostego obwodu elektrycznego - elementy ogólnie dostępne i bezpieczne. Przyroda. Przypomnienie przepisów BHP. Zaproszenie na lekcję zawodowego elektryka (rodzic). Budowanie prostych obwodów elektrycznych. Obserwacja działania obwodu. Przyrządy niezbędne w pracy elektryka – pokaz. Ćwiczenia w rysowaniu prostych schematów i ich odczytywaniu. 4. Bezpieczeństwo pracy z urządzeniami elektrycznymi. Przyroda, l. edukacji prozdrowotnej. Burza mózgów. Tworzenie listy zasad bezpiecznego obchodzenia się z urządzeniami elektr. codziennego użytku. 5. Zjawiska atmosferyczne i ich wpływ na życie, zdrowie i bezpieczeństwo ludzi. Przyroda. Podanie przykładów szczególnie niebezpiecznych zjawisk popartych doniesieniami prasowymi. Sposoby zachowania się w czasie burzy, podczas silnie wiejących wiatrów, sztormu itp.-pogadanka. 2. Higiena ciała, odzieży, obuwia, miejsca pracy i wypoczynku. 1. Higiena zębów i przyzębia. L. edukacji pro zdrowotnej. Film pt. „Higiena zębów i przyzębia”. Refleksje uczniów. 2. ABC pielęgnacji cery i włosów. L. edukacji prozdrowotnej. Burza mózgów. Praca z tekstem – poradniki, artykuły z czasopism, broszurki reklamowe itp. Wymiana doświadczeń – pogadanka. Refleksje – czy wierzyć reklamie? 3. Problemy związane z higieną w okresie dojrzewania. L. wychowawcza, l. edukacji prozdrowotnej. Ankieta. Dobór odpowiednich środków higienicznych – porady. Higiena narządów płciowych – pogadanka. 4. Higiena odzieży, obuwia. J. angielski, sztuka, l. wych., l.eduk.prozdrowo- tnej. Ćwiczenia językowe. Opis w języku obcym, układanie dialogów. Pogadanka na temat sposobów czyszczenia odzieży i obuwia. Dobór ubrania do sytuacji - rozmowa kierowana. 3. Zdrowe żywienie. 1.Przyczyny zatruć pokarmowych i sposoby zapobiegania im. L. edukacji prozdrowotnej. Burza mózgów. Metaplan. 2. Wpływ odżywiania na zdrowie i kondycję fizyczną. L. edukacji pro-zdrowotnej. Gra dydaktyczna – przypomnienie wiadomości o składnikach pokarmowych i ich roli. Wykonanie piramidy pokarmowej. Gazetka promująca zdrowe odżywianie się. Krzyżówka. 3. Źródła witamin na przedwiośniu. L. edukacji pro- zdrowotnej. Wykonanie surówki z kiszonej kapusty oraz nowalijek. Estetyka podania do stołu- dekoracja. 4. Owoce morza „frutti di mare” co to takiego? Przyroda. · Praca z podręcznikiem- czytanie ze zrozumieniem. · Rozróżnianie zwierząt należących do owoców morza- atlasy, zdjęcia. · Przepis na sałatkę z krewetek. 5. Reklama zdrowej żywności. L. edukacji pro-zdrowotnej, muzyka. · Skojarzenia z pojęciem „zdrowa żywność”. · Adresy sklepów ze zdrową żywnością. · Artykuły prasowe na temat zdrowej żywności. · Prace plastyczne promujące zdrową żywność. · Piosenka o zdrowej żywności. 6.Czy wiesz co jesz? L. edukacji pro- zdrowotnej. · Burza mózgów – zasady podczas zakupów produktów żywno- ściowych. · Wykaz dodatków chem. do produktów spożywczych (barwni- ki, konserwanty, antyutleniacze itp.) oraz ich wpływ na zdro- wie. 7. Organizujemy przyjęcie dla rówieśników. L. wychowawcza,. · Scenariusz przyjęcia. · Jadłospis. · Estetyka przygotowania. 4. Zdrowy styl życia. 1.Higiena miejsca pracy i wypoczynku, a samopoczucie człowieka. L. wychowawcza, l. edukacji pro- zdrowotnej. Dekoracje klas, szkoły. Konkurs czystości między klasami. Porządkowanie terenu wokół szkoły. 2. Jak efektywnie uczyć się? L. wychowawcza. Wymiana doświadczeń. Pogadanka. 3. Jak spędzać czas wolny? L. wych. l. edukacji prozdr. Formy spędzania czasu wolnego –mapa pojęciowa. Wypoczynek czynny –przykłady. Zabawy na świeżym powietrzu. 4. Substancje szkodliwe dla naszego organizmu. L. edukacji prozdrowotnej. Metaplan. Przypomnienie i odczytywanie praktyczne znaków informacyjnych. 5.Wpływ alkoholu i nikotyny na organizm człowieka. L. wych. l. edukacji prozdr., j. polski. „ Czy przyjaciel”- film. Dyskusja – jak można uzależnić się? Burza mózgów – skutki nałogu. Scenki – postawa asertywna. Dlaczego młodzi ludzie nie powinni pić alkoholu – uzasadnienie sądów na przykładach z życia i literatury. 6. Szkodliwość środków farmakologicznych na rozwój organizmu. L. wych. l. edukacji prozdr. Lekomania – skojarzenia, wyjaśnienie pojęcia. Rozmowa kierowana – leki i ich działanie uboczne. 7. Aids – choroba, której można uniknąć. L. wych., l. edukacji prozdr. Choroba zakaźna –przypomnienie. Fragment filmu „Nietolerancja”. Pogadanka. 8. Dlaczego młodzi ludzie biorą narkotyki ? L. wych., l. edukacji prozdr. Fragment filmu „Byłam narkomanką”. Dyskusja. Scenki – sztuka mówienia nie. 9. Czy ja i moja rodzina prowadzimy zdrowy styl życia? L. edukacji prozdrowotnej. Ankieta. Wnioski. 10. Promujemy zdrowy styl życia. Wych. fizyczne, l. edukacji prozdr., l. wych. Konkursy i zabawy między klasami. Wystawa plakatów promujących zdrowy styl życia. 11. Co wiemy o odporność organizmu? - niebezpieczeństwa do układu immunologicznego (czynniki ryzyka) - odporność wrodzona i nabyta - jak wpłynąć na zwiększenie odporności organizmu l. edukacji prozdrowotnej Lista czynników ryzyka. Referaty. Dyskusja. 12. Wady postawy. - rodzaje wad - przyczyny - skutki Przyroda, wychowanie fizyczne, lekcja edukacji prozdrowotnej Obserwacja objawów przez nauczycieli wychowani fiz. Ćwiczenia korekcyjne. Fotografie deformacji. Analiza broszurek medycznych. Pogadanki. 13. Pełnia zdrowia - co to jest pełnia zdrowia - różne aspekty zdrowia - sprawni inaczej - wybitni ludzie sprawni inaczej Religia, wychowanie fizyczne, lekcja wychowawcza Wybór cytatów z biblii. Zajęcia symulacyjne w terenie. Refleksje uczniów. Przykłady doświadczeń życiowych. Utworzenie kręgu uzdrawiającego. 10 najważniejszych zasad postępowania służących zachowaniu i pomnażaniu zdrowia ( dekalog zdrowia) II. Kontakty między ludźmi. 1. Jakie cechy ułatwiają kontakty międzyludzkie. Religia, sztuka Burza mózgów. Scenki sytuacyjne. Prace plastyczne – komiksy. 2. Samotność- czy to możliwe? - samotność w rodzinie - przezwyciężanie samotności Język polski, lekcja wychowawcza Praca ze słownikiem (skojarzenia). Przykłady sytuacji z życia i literatury. 3. Dlaczego ludzie prowadzili i prowadzą wojny ? Historia, język polski Analiza materiałów źródłowych. Burza mózgów. Refleksje na podstawie lektury. 4. Jak zdobyć przyjaźń, jak ją pielęgnować? Lekcja wychowawcza Praca w grupach. Prezentacje artystyczne. Psychodramy. 5. Godność dziewczyny i godność chłopaka. Lekcja wychowawcza Ankieta. Dyskusja. 6. Jesteśmy grupą fachowców – pomagamy Robinsonowi Język polski Analiza lektury. Przygotowanie planszy. 7. Jak uczynić „ trudny wiek” nieco łatwiejszym ? Język polski Praca w grupach. 8. Sposoby reagowania na trudności i niepowodzenia. Lekcja wychowawcza Scenki. Pogadanka. 9. „Najciekawsze” kłopoty Ani. Język polski Lektura- „ Ania z Zielonego Wzgórza”. Konkurs w opowiadaniu. 10. W mojej klasie. Język polski Opis sytuacji (duża przerwa). 11. Jej portret – moja matka. Lekcja wychowawcza, język polski, muzyka, sztuka. „Matka” – w poezji i muzycy. Montaż słowno-muzyczny z okazji Dnia Matki. Prace plastyczne. Opis postaci. 12. Moje mocne strony jako absolwenta szkoły podstawowej. Lekcja wychowawcza Wykonanie listy mocnych stron. 13. Przyczyny agresji wśród młodzieży. Lekcja wychowawcza, l. edukacji prozdrowotnej Burza mózgów. Scenki. Symulacje sytuacji. Spotkanie z psychologiem 14. Dlaczego tak się zachowałem? - obiektywne spojrzenie na siebie i innych - negatywne zachowanie - własne metody pokonywania trudności l. wychowawcza Psychodramy na hasło wychowawcze. Metoda „kuli śniegowej”. 15. Dojrzewanie wstęp do dorosłości. l. edukacji prozdrowotnej, l. wych. Burza mózgów. Rozmowy kierowane. Pogadanki. 16. Dom moich marzeń. - wizja rodziny - odpowiedzialność za role życiowe. l. wych., język polski, język angielski Drzewo genealogiczne. Scenki. Rozmowy kierowane. Wzbogacanie słownictwa w języku obcym. 17. Jak postrzegam swoją szkołę. Sztuka, muzyka, język polski, lekcja wych. Burza mózgów. Twórczość własna (wiersze, piosenki, rysunki, komiksy). Wypracowanie. III. Społeczeństwo i środowisko - troska o środo- wisko. 1. Światowe problemy ochrony środowiska. Przyroda Gromadzenie informacji związanych z zanieczyszczeniem środowiska. Wykonanie gazetki szkolnej. 2. Co to są kwaśne deszcze? - produkty spalania węgla przyroda Schemat wyjaśniający powstawanie kwaśnego deszczu. Badanie pH deszczu lub zalegającego śniegu. 3.Choroby cywilizacyjne. L. edukacji pro-zdrowotnej. Burza mózgów. Praca grupowa ze słownikiem, encyklopedią. Analiza artykułów prasowych. Znaczenie profilaktyki –pogadanka. 4. Wartość zdrowia dla jednostki i społeczeństwa. Lekcja wychowawcza, j. polski Definicja zdrowia wg. Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) Refleksje uczniów. Zdrowie w poezji i literaturze. Fraszka „ Na zdrowie” J. Kochanowski. 5. Zdrowie człowieka, a stan środowiska naturalnego. Przyroda, kółko przyrodnicze, lekcja wychowawcza. Artykuły o stanie środowiska w prasie lokalnej. Referaty. Udział w corocznej akcji „Sprzątanie Świata” Wycieczka do lasu i parku. Obserwacje stanu zanieczyszczenia środowiska. 6. Placówki ochrony zdrowia w naszym mieście- jak z nich korzystać? l. edukacji pro-Ozdrowotnej. Zebranie informacji z Internetu. Prelekcja przedstawiciela służby zdrowia lub wywiad. „Szkolny kącik porad”. 7. Człowiek poznaje, przekształca, wzbogaca, niszczy... Przyroda Refleksje uczniów. 8. Sąd nad cywilizacją. l. wychowawcza, sztuka, j. polski Argumenty „za” i „przeciw”. Symulacje. Wizja świata u schyłku XXI wieku. Prace plastyczne. Opis, opowiadania na podstawie lektury. 9. Wpływ klimatu, pogody, na zdrowie społeczeństwa. - strefy klimatyczne na świecie - wpływ klimatu na życie ludzi i sposoby radzenia z jego skutkami. przyroda Wycieczka do stacji meteorologicznej. Gromadzenie informacji i artykułów o katastrofach spowodowanych anomaliami pogodowymi. Praca w grupach. Wykonanie plansz, map, plakatów. Osiągnięcia uczniów W wyniku realizacji programu uczeń potrafi : - przestrzegać zasad bezpiecznego poruszania się pieszych na drodze - bezpiecznie korzystać ze środków komunikacji miejskiej - organizować bezpieczne gry i zabawy ruchowe - zawiadomić odpowiednie służby o niebezpieczeństwie, wypadku, pożarze itp. - dbać o utrzymanie ciała w czystości - dbać o czystość odzieży i obuwia - wymienić cechy zdrowego obuwia i odzieży - stosować odzież i obuwie w zależności od pogody, pory roku - dobrać strój odpowiednio do uroczystości i sytuacji - dbać o czystość w mieszkaniu, szkole i środowisku - wymienić środki czystości które mogą być niebezpieczne dla dzieci i wyjaśnić dlaczego - stosować zasady bezpiecznego użytkowania sprzętu domowego oraz korzystania ze źródeł energii w domu - omówić podstawowe zasady postępowania w przypadku zetknięcia się z niewypałami i niewybuchami - wymienić najczęstsze przyczyny powstawania pożarów - wykonywać podstawowe czynności w zakresie udzielania pierwszej pomocy (dezynfekcja i opatrywanie ran) - wyjaśnić na czym polega zdrowy styl życia - wymienić najważniejsze składniki pokarmowe, ich rolę dla organizmu oraz ich źródła - wyjaśnić na czym polega zdrowe odżywianie się - nakryć estetycznie stół - ułożyć jadłospis uwzględniający racjonalne odżywianie - przechowywać i zabezpieczać żywność przed zanieczyszczeniem i zepsuciem - stosować aktywne formy wypoczynku - określić właściwe warunki do odrabiania lekcji - nawiązywać dobre kontakty w rówieśnikami i innymi ludźmi - ocenić swoje mocne i słabe strony - zaplanować sposoby eliminacji swoich słabych stron - rozróżniać czynniki wpływające pozytywnie i negatywnie na zdrowie i rozwój - przezwyciężać konflikty w grupie, unikać sytuacji stresujących - podać przykłady zachowań sprzyjających oraz zagrażających zdrowiu - omówić skutki palenia tytoniu, nadużywania alkoholu, przyjmowania narkotyków - potrafi dostrzegać osoby niepełnosprawne i rozumie ich potrzeby i oczekiwania - wskazywać pozytywne i negatywne przykłady działalności człowieka w środowisku - wskazać wpływ środowiska na zdrowie człowieka

tu troche jest http://www.niepelnosprawni.pl/ledge/x/7828 http://www.culani.org.pl/content/view/50/40/

Dodaj swoją odpowiedź