Aby samolot uniósł się w powietrze musi działać siła zwrócona do góry, zwana siła nośną, która przezwycięża siłę ciężkości. Gdy samolot napędzany silnikiem porusza się z dużą prędkością to zgodnie z zasadą względności ruchu powietrze przesuwa się w przeciwną stronę. Siła nośna powstaje na skutek ruchu powietrza względem odpowiednio wyprofilowanych skrzydeł samolotu, nachylonych względem kierunku lotu pod pewnym kątem zwanym kątem natarcia. Dodatkowo skrzydła zaopatrzone są w zespół łopatek i dysz zwróconych do dołu. Na powstawanie siły nośnej ma kilka czynników.
Aby samolot uniósł się w powietrze musi działać siła zwrócona do góry, zwana siła nośną, która przezwycięża siłę ciężkości. Gdy samolot napędzany silnikiem porusza się z dużą prędkością to zgodnie z zasadą względności ruchu powietrze przesuwa się w przeciwną stronę. Siła nośna powstaje na skutek ruchu powietrza względem odpowiednio wyprofilowanych skrzydeł samolotu, nachylonych względem kierunku lotu pod pewnym kątem zwanym kątem natarcia. Dodatkowo skrzydła zaopatrzone są w zespół łopatek i dysz zwróconych do dołu. Na powstawanie siły nośnej ma kilka czynników. Pierwszym i najważniejszym czynnikiem jest nachylenie skrzydeł w stosunku do opływających mas powietrza. Nacierające powietrze w wyniku działania skrzydła samolotu na powietrze zmienia swój pęd w kierunku prostopadłym do tego ruchu, ponieważ skrzydła nachylone są do kierunku ruchu pod kątem zwanym kątem natarcia. Z uogólnionej drugiej zasady dynamiki (działająca siła jest równa szybkości zmiany pędu ciała na które ta siła działa) wynika, że skrzydło działa wtedy na powietrze pewną siłą zwróconą w dół. Wtedy zgodnie z trzecią zasadą dynamiki powietrze działa na opływane skrzydło siłą o takiej samej wartości ale przeciwnym zwrocie, co powoduje powstawanie siły nośnej. Siła ta jest bezpośrednio wynikiem ciśnień, występujących na powierzchni skrzydła. Ciśnienia te na skutek ruchu są różne dla różnych punktów tej powierzchni. Na dolnej części skrzydła ciśnienie jest większe , a na górnej mniejsze. Konstruktorzy samolotów starają się znaleźć odpowiednie kąty natarcia skrzydła na powietrze i właściwy kształt, aby zwiększyć siłę nośną, a zmniejszyć siły oporu powietrza. Drugi czynnik związany jest z opływem powietrza z obu stron skrzydeł. Przepływające powietrze dzieli się na dwa strumienie, z których jeden przepływa nad skrzydłem samolotu, a drugi pod nim. Powietrze, które otacza skrzydło od góry przebywa dłuższą drogę, porusza się więc z większą prędkością niż powietrze opływające skrzydło z dołu. Zgodnie z prawem Bernouliego suma ciśnienia statycznego (zwykłe ciśnienie) i dynamicznego w danej strudze płynu (cieczy lub gazu) jest stała. Ciśnienie dynamiczne zależy od prędkości płynu (jest wprost proporcjonalne do kwadratu prędkości, czyli jeśli prędkość wzrośnie dwa razy to ciśnienie dynamiczne wzrośnie cztery razy). Powietrze, które ma większą prędkość, czyli na górze skrzydła, będzie miało więc mniejsze ciśnienie statyczne, niż powietrze na dole. W związku z czym ciśnienie u dołu skrzydła napiera mocniej na skrzydło, niż ciśnienie z góry skrzydła. Szacuje się, że ten czynnik stanowi jedynie kilka procent siły potrzebnej do uniesienia współczesnych samolotów.
Wielki odrzutowiec pasażerski Boeing 747 z pełnymi zbiornikami paliwa oraz blisko 400 pasażerami, waży ponad 350 ton.Mimo to może wystartować i latać. Jak to możliw, że potrafi utrzymać się w powietrzu? Rozwiązanie tej tajemnicy leży w przekroju skrzydeł, które są zakrąglone z przodu, dość płaskie pod spodem, wygięte u góry i ostro zwężające się z tyłu. Skrzydło, zwane płatem nośnym, pozwala samolotowi unieść się z ziemi. W czasie lotu działają na samolot dwie przeciwne siły: siła nośna skierowana ku górze oraz siła ciężkości skierowana w dół. Dwie inne to działająca w przód (wytwarzana przez silniki) siła ciągu oraz tarcie, czyli opór powietrza, jaki napotyka samolot. Siła nośna wytworzona przez skrzydła wzrasta wraz ze zwiększeniem się prędkości powietrza. Można ją zwiększyć poprzez zwiększenie powierzchni oraz krzywizny profilu skrzydła. Wolno latające samoloty potzrebują w związku z tymdużych, wypukłych skrzydeł, które mogłyby wytwarzać dostateczną siłę nośną. Szybkie samoloty potrzebują małych skrzydeł o nieznacznej krzywiźnie. Na siłę nośną ma wpływ również kąt, pod jakim skrzydła nacierają na powietrze. Skrzydła samolotów w locie poziomym nachylone są pod małym kątem natarcia. Przy coraz wolniejszym locie samolotu można utrzymać jego wysokość przez uniesienie dziobu i ustawienie skrzydeł pod coraz większym kątem do strumienia powietrza, co zmniejsza kąt natarcia. Jeśli jednak ów kąt przekracza 15 stopni, następuje załamanie laminarnego przepływu powietrza nad skrzydłami i samolot traci siłę nośną oraz prędkość. Ponieważ siła ciężkości związana z masą samolotu jest przeciwna do siły nośnej, im mniejszy ciężar samolotu tym mniejsza potrzebna siła nośna. Ważna jest jednak wytrzymałość samolotu. Lekką, lecz wytrzymałą konstrukcję, tworzy się ze stopów aluminium. Coraz częściej wykorzystuje się do tego materiały z włókien węglowych.
Dlaczego statki plywaja a nie toną ?? oraz dlaczego samoloty latają ?? piszcie jak najwiecej pozdro
Dlaczego statki plywaja a nie toną ?? oraz dlaczego samoloty latają ?? piszcie jak najwiecej pozdro...
1)dlaczego podczas wichury zrywane są dachy domów? 2) wyjasnij dlaczego samoloty latają skąd bierze się ta siła nośna powodująca latanie samolotów? dokładnie wytłumacz i nie z internetu
1)dlaczego podczas wichury zrywane są dachy domów? 2) wyjasnij dlaczego samoloty latają skąd bierze się ta siła nośna powodująca latanie samolotów? dokładnie wytłumacz i nie z internetu...
Dlaczego samoloty latają?
Dlaczego samoloty latają?...
Dlaczego samoloty latają. (Helikopter, Awionetka, odrzutowiec) Referat.
Dlaczego samoloty latają. (Helikopter, Awionetka, odrzutowiec) Referat....
Wyjaśnij przyczyny dlaczego samoloty latają..
Wyjaśnij przyczyny dlaczego samoloty latają.....